MC-ställ dragkrok - Vad gäller?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Standarddrag för personbilar brukar ha max kultryck på 50-90kg, sen kan fordonet ha en annan vikt som registrerad uppgift och den lägre gäller naturligtvis.

Ett enduroekipage väger in på ca 130kg, i.a.f. på väg från banan..., varav stället väger 20kg.

120kg är ganska långt ifrån 50kg som är ett ganska vanligt maximalt kultryck.

Ok, vad innebär egentligen maximalt kultryck, alltså vad är viktggränsen ämnad för? Hållfasthetsberäkning för draget är lögn, ex. 900kg släp på guppig väg (läs; E4´an) lär banka ner kulan med ett högre tryck än 50 kg om vartannat även om det inte är konstant.

Infästningen av dragramen på fordonet lär även den vara skapligt överdimensionerad, vilka krafter omvandlat i kg lär inte 900kg släp frambringa vid en panikinbromsning eller ryckig start? Visst hållfastheten kanske är högre radiellt kontra axiellt men väl över 50kg oavsett, kan tyckas.

Lastvikten är 340kg och där finns inga regler ang. fördelning även om jämn är sunt förnuft = ställer jag ett kassaskåp på 150kg längs bak i bagageutrymmet lär inte bilen bryta ihop för det.

Vikterna är tagna från min skottkärra men det kan lika gärna handla om ett fordon som får dra 1600kg med maximalt kultryck på 50 kg, även om vi väljer 75kg så är viktökningen i procent 50% högre maximalt kultryck och 77.78% högre släpvagnsvikt.

Kort och gott är maximalt kultryck egentligen avsett för ett ekipage med släpfordon = köregenskaper?

Finns det kunskap om standarddrags viktkapacitet även om det bästa kanske är att fråga den tillverkare det gäller..?

Om olyckan är framme med ett lastat mc-ställ på kulan vill man naturligtvis ha ryggen fri på den punkten = om du har kört i "hUndratioknycKk med din jordfräs baCkkpå över buller o braK" med hedern i behåll är inte intressant =)

Kan kultryck tolkas på fler än ett sätt även i lagar och regler?

Annars...

MFWT_1Orig.jpg
 
Min erfarenhet är att de är olagliga dels för kultrycket dels för att du döljer lysena och registeringsskylten.
Och dem jag provat även opraktiska, köp ett släp
 
Standarddrag för personbilar brukar ha max kultryck på 50-90kg, sen kan fordonet ha en annan vikt som registrerad uppgift och den lägre gäller naturligtvis.

Ett enduroekipage väger in på ca 130kg, i.a.f. på väg från banan..., varav stället väger 20kg.

120kg är ganska långt ifrån 50kg som är ett ganska vanligt maximalt kultryck.

Ok, vad innebär egentligen maximalt kultryck, alltså vad är viktggränsen ämnad för? Hållfasthetsberäkning för draget är lögn, ex. 900kg släp på guppig väg (läs; E4´an) lär banka ner kulan med ett högre tryck än 50 kg om vartannat även om det inte är konstant.

Infästningen av dragramen på fordonet lär även den vara skapligt överdimensionerad, vilka krafter omvandlat i kg lär inte 900kg släp frambringa vid en panikinbromsning eller ryckig start? Visst hållfastheten kanske är högre radiellt kontra axiellt men väl över 50kg oavsett, kan tyckas.

Lastvikten är 340kg och där finns inga regler ang. fördelning även om jämn är sunt förnuft = ställer jag ett kassaskåp på 150kg längs bak i bagageutrymmet lär inte bilen bryta ihop för det.

Vikterna är tagna från min skottkärra men det kan lika gärna handla om ett fordon som får dra 1600kg med maximalt kultryck på 50 kg, även om vi väljer 75kg så är viktökningen i procent 50% högre maximalt kultryck och 77.78% högre släpvagnsvikt.

Kort och gott är maximalt kultryck egentligen avsett för ett ekipage med släpfordon = köregenskaper?

Finns det kunskap om standarddrags viktkapacitet även om det bästa kanske är att fråga den tillverkare det gäller..?

Om olyckan är framme med ett lastat mc-ställ på kulan vill man naturligtvis ha ryggen fri på den punkten = om du har kört i "hUndratioknycKk med din jordfräs baCkkpå över buller o braK" med hedern i behåll är inte intressant =)

Kan kultryck tolkas på fler än ett sätt även i lagar och regler?

Annars...

MFWT_1Orig.jpg

Tillåtet kultryck är vanligen ca 50-75 kg...resten är rätt enkelt...
Det är om jag inte missminner mig den last/tryck som max får läggas på draget lodrätt "genom" kulan.
Köp en släpvagn!
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top