MC semester i Europa?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Tja Grabs!
Tänkte dra ner till Italien och Frankrike i början på Juli.
Nån som vet vad som krävs för att få åka in med hojen i de olika länderna?
Pass är väl en självklarhet men måste man även ha nån form av tillstånd?
Vad säger försäkringsbolaget om sånt?
Tacksam för lite hjälp. :Bugar
Nån som vill haka på förressten? Alla är välkomna! :fyllisar
Jag drar väl runt 3:e Juli och hade tänkt försöka va tillbaka runt den 11:e.
Rutten är väl inte riktigt klar än..
//B

Det är ett par från SH som ska neråt med hojen i sommar, bl.a. Davve84... tror jag.

Fan va fint boys!
Men du Itacha75, haru nån koll på när de drar? Jag är ganska låsta till den där veckan :( pga jobb..
DanTheMan; har du nån koll på transport tid till frankrike också? Är det för långt? Vill ju liksom inte bara gazza runt i tyskland..
//B

Ett annat tips ar om man vill hinna med Italien pa 8 dar kan man ta bil taget fran Hamburg till Munchen det koster runt 2000 men spar mycket tid + hela transportvagen som kan vara lite dryg pa en sporthoj. Kolla pa die bahn, tysklands tag. Skulle sjalv ner i sommar men p.g.a. en olycka fick vi avboka.

Ha en bra trip!!! :tummenupp

DanTheMan71 skrev:
Jag vet att Sthlm-Lyon tar 28 timmar om man åker nonstop,,vilket jag verkligen inte rekommenderar.Normalt till södra Frankrike tar det runt tar det 2-2 1/2 dag om man åker från 9 -21 på kvällen.
En lagom rutt på 8 dar e ju ner till schweiz o tillbaka vägen mot Moseldalen o Nurburgring.

Fan va gött!
Du ska inte med då?
Låter som du gjort detta ett par ggr :D

BillSkullman skrev:
Tja Grabs!
Tänkte dra ner till Italien och Frankrike i början på Juli.
Nån som vet vad som krävs för att få åka in med hojen i de olika länderna?
Pass är väl en självklarhet men måste man även ha nån form av tillstånd?
Vad säger försäkringsbolaget om sånt?
Tacksam för lite hjälp. :Bugar
Nån som vill haka på förressten? Alla är välkomna! :fyllisar
Jag drar väl runt 3:e Juli och hade tänkt försöka va tillbaka runt den 11:e.
Rutten är väl inte riktigt klar än..
//B

Frankrike och Italien på åtta dagar? Det låter lite stressigt. Se till att inte planera in för mycket så att inget blir riktigt bra. Det mesta tar mer tid än man tror och oförutsedda händelser brukar inträffa. Om du inte har varit i tyska Eifel och Schwarzwald kommer du tappa andan vid ankomsten och inte önska dig någon annanstans.

Försök att åka till det skattefria Livingo i nordligaste Italien vid Schweiz. Där finns oerhörda vägar, scenerier och man kan tanka och köpa allt möjligt oerhört billigt.

Medtag numret till SOS International som du ska ringa om en olycka inträffar (de talar svenska) samt kopior av förs.brev och för säkerhets skulle det papper från Försäkringskassan som formellt ger dig rätt till vård i annat EU-land. Går att beställa på Nätet eller genom automatisk telefonservice.

:tummenupp

Nån som vet lite priser på typ käk, hotell, camping, vandrarhem, bensin i Tyskland, Frankrike och Italien? Vad bör man räkna med i totala omkostnader för en resa på 8 dar genom Tyskland, Frankrike, och kanske Italien (om tiden räcker till)?
//B

Faktum är att det finns mycket mer bra hojåkning i Tyskland än de flesta som inte varit där tror. :tummenupp
Det går till exempel utmärkt att spendera en vecka i och runt Eiffel-området på precis hur krokiga vägar som helst. Bayern är också ett område som erbjuder gott om kurvor.
En fördel med att begränsa sig till Tyskland är att prisläget är litet (inte mycket men litet) rimligare än i Schweiz/Österrike och framför allt Italien. Dessutom är den verbala kommunikationen enklare, iaf för den som minns litet skoltyska. :)

Ekonomiskt finns ju inga som helst gränser uppåt, det går förstås att både bo och äta hur dyrt som helst... men du kan hitta ett fräscht dubbelrum (privat) för under 40 euro om du är ute i god tid på eftermiddagen. Handlar du mat på stormarknad, snålar i allmänhet, och sover i tält klarar du dig på 25-30 euro/dag plus bensin, väljer du att hyra (hyfsat billiga) rum och äta billigt ute så räkna med 60-90 euro/dag. Sen vill man kanske göra annat än bara äta, köra och sova... gå på krogen, kolla in något museum eller bana... ett varv på Ringen kostar runt 15 euro...

KOMPLETTERING: Som lee mycket riktigt skriver nedanför är Formule 1 ett *väldigt* prisvärt alternativ. Tyvärr är hotellen djävulskt tråkiga, så fler än en eller två sådana övernattningar per vecka brukar inte kännas aktuellt för min del. Dessutom brukar de ligga längs infartsleder eller långt utanför stadskärnor så det känns inte alltid OK att parkera hojen ute i det fria på P-platsen...

http://www.hotelformule1.com/formule1/index.html

Last edited:
BillSkullman skrev:
Nån som vet lite priser på typ käk, hotell, camping, vandrarhem, bensin i Tyskland, Frankrike och Italien? Vad bör man räkna med i totala omkostnader för en resa på 8 dar genom Tyskland, Frankrike, och kanske Italien (om tiden räcker till)?
//B
I Frankrike bor man billigt på Formule 1 hotell. Dock så ligger de inte centralt. Vandrarhem kan vara riktigt risiga söder om Bryssel. Missa inte franska rivieran. Dock är det rätt dyrt där.

69:an skrev:
Som lee mycket riktigt skriver nedanför är Formule 1 ett *väldigt* prisvärt alternativ. Tyvärr är hotellen djävulskt tråkiga, så fler än en eller två sådana övernattningar per vecka brukar inte kännas aktuellt för min del. Dessutom brukar de ligga längs infartsleder eller långt utanför stadskärnor så det känns inte alltid OK att parkera hojen ute i det fria på P-platsen...

Finns ingen anledning att bo på ångestladdade motell när det kryllar av hemtrevliga och billiga Gasthaus och Zimmer Frei för 20–40 Euro per natt i de omgivningar som erbjuder bäst MC-miljö: Eifel, Moseldalen, Hunsrück och Schwarzwald.

Vilka länder är det som kräver att man har första förband med sig nu igen? Jag brukar alltid ha det och gröna kortet, det är lätt hänt att man besöker både ett och två andra länder när man snurrar runt bland bergen i Alperna etc.

Nyteknik skrev:
Finns ingen anledning att bo på ångestladdade motell när det kryllar av hemtrevliga och billiga Gasthaus och Zimmer Frei för 20–40 Euro per natt i de omgivningar som erbjuder bäst MC-miljö: Eifel, Moseldalen, Hunsrück och Schwarzwald.

...och, även om det lätt blir överbefolkat av hojar, Harz!

(I Hunsrück bor man hos släkt och vänner! :rofl :tummenupp )

Åkte runt i europa för två år sedan, strax över 600mil, kollade på GP på Sachsenring, var fyra dar i Nice.
Bodde alltid på hotell eller Gasthaus (ca 30 euro/natt) åt alltid ute och drack i stort sett bärs varje kväll. Gick på ca 18.000:- för 2 veckor inkl allt och då snålade vi inte.

69:an skrev:
...och, även om det lätt blir överbefolkat av hojar, Harz!

(I Hunsrück bor man hos släkt och vänner! :rofl :tummenupp )

Harz är fint. Men jag tycker det är roligast och finast vid gränsen till Belgien och söderut ner till Schweiz.

Hade varit trevligt med släkt i Hunsrück.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC