Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
enhjuling skrev:jag letade lite på vv.se och gjorde den här
http://web.comhem.se/~u83704294/stat/graf.pdf
det ser ju bra ut med tanke på antalet mc
enhjuling skrev:jag letade lite på vv.se och gjorde den här
http://web.comhem.se/~u83704294/stat/graf.pdf
det ser ju bra ut med tanke på antalet mc
Pejo skrev:Haha, upptäckte att jag gjort nästan samma ska förut : http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=664077&postcount=33
//P
Kraschpucken skrev:ändå väldigt svårt att sträva efter en nollvision, vill någon köra i 250km/h på E4:an så gör han nog det! hur motverkar man det? fartbulor?
allt handlar om att sinnet ska vara i dess fulla bruk.. att inse vilka konsekvenser ens handlingar kan få![]()
#Olsson# skrev:SCB, SIKA och Vägverket är överens om att MC-körning blir allt säkrare för varje år. En kortsiktig negativ trend har visserligen visat sig under 2004. Troligen kan dessa mindre variationer förklaras med naturliga svängningar som alltid sker vid mätningar och i samband med statistik.
Över en 20-årsperiod visar bl a statistisk information från Vägverket att olycksfrekvensen för MC har minskat påtagligt och mycket stadigt fram till 2002. Mellan 1986 och 2001 har antal dödade eller skadade per antal fordon minskat med ofattbara 62%. Det var i storleksordningen 4 gånger fler dödade eller skadade per antal fordon 1980 jämfört med 2001. Det är en minskning med ca 74%.
Källor: SCB, SIKA, Vägverket
sporTlovEr skrev:Jag tror att vi som kör sporthojar(undantaget vissa personer)men om man tar mer el mindre gemene man så tror jag vi är MINDRE olycksdrabbade i förhållande till antal mil man tillryggalägger jämfört med customhojar, många som kör custom kör bara 200-300 mil per år, många som kör sporthoj kör minst dubbelt(vissa 4 och 5 dubbelt), så tar man hänsyn till exponeringen så är vi lite olycksdrabbade, skulle alla custom köra som snittsporthojaren så de exponerades mer, så tror jag faktiskt att customhojar skulle leda olycksstatestiken..
Fartbulor på motorvägenKraschpucken skrev:ändå väldigt svårt att sträva efter en nollvision, vill någon köra i 250km/h på E4:an så gör han nog det! hur motverkar man det? fartbulor?
allt handlar om att sinnet ska vara i dess fulla bruk.. att inse vilka konsekvenser ens handlingar kan få![]()
69:an skrev:Det ar mojligt att det ligegr nagot i vad du sager. Men vad for roll det spelar, och vad det har med hela diskussionen att gora, ar inte uppenbart...![]()
Till att borja med, och nagot som nastan alltid gloms bort i diskussionerna pa SH, finns det fler kategorier hojakare an 20-ariga knapuckskrapare och 60-ariga customakare. Skall man lyfta fram en specifik kategori hojakare som langkorare, sa ar det formodligen inte sporthojsforare utan pendlare och touringfolk.
Olyckor per korda mil ar i grunden ganska ointressant, annat an som klapp pa axeln som fabricerad trost for oss sjalva. "Vi ar egentligen de basta motorcykelforarna, det ar bara otur/bilister/VV som gor att vi kor ihjal oss."![]()
Vad som spelar roll i verkligheten pa sjukhusen, kyrkogardarna och for forsakringspremierna, ar inte olyckor per korda mil utan olyckor punkt slut...
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |