MC-säkerhet - extremt positiva trender

Första possitiva jag har läst om ämnet någonsin tror jag! :) Stor klapp på axeln till alla hojåkare!
 
Kraschpucken skrev:
ändå väldigt svårt att sträva efter en nollvision, vill någon köra i 250km/h på E4:an så gör han nog det! hur motverkar man det? fartbulor?
allt handlar om att sinnet ska vara i dess fulla bruk.. att inse vilka konsekvenser ens handlingar kan få :död


250 el 300 på e4 någon kort stund, är nog inte största orsaken till dödsolyckor.
 
#Olsson# skrev:
SCB, SIKA och Vägverket är överens om att MC-körning blir allt säkrare för varje år. En kortsiktig negativ trend har visserligen visat sig under 2004. Troligen kan dessa mindre variationer förklaras med naturliga svängningar som alltid sker vid mätningar och i samband med statistik.

Över en 20-årsperiod visar bl a statistisk information från Vägverket att olycksfrekvensen för MC har minskat påtagligt och mycket stadigt fram till 2002. Mellan 1986 och 2001 har antal dödade eller skadade per antal fordon minskat med ofattbara 62%. Det var i storleksordningen 4 gånger fler dödade eller skadade per antal fordon 1980 jämfört med 2001. Det är en minskning med ca 74%.

Källor: SCB, SIKA, Vägverket

Jag tror att vi som kör sporthojar(undantaget vissa personer)men om man tar mer el mindre gemene man så tror jag vi är MINDRE olycksdrabbade i förhållande till antal mil man tillryggalägger jämfört med customhojar, många som kör custom kör bara 200-300 mil per år, många som kör sporthoj kör minst dubbelt(vissa 4 och 5 dubbelt), så tar man hänsyn till exponeringen så är vi lite olycksdrabbade, skulle alla custom köra som snittsporthojaren så de exponerades mer, så tror jag faktiskt att customhojar skulle leda olycksstatestiken..
 
sporTlovEr skrev:
Jag tror att vi som kör sporthojar(undantaget vissa personer)men om man tar mer el mindre gemene man så tror jag vi är MINDRE olycksdrabbade i förhållande till antal mil man tillryggalägger jämfört med customhojar, många som kör custom kör bara 200-300 mil per år, många som kör sporthoj kör minst dubbelt(vissa 4 och 5 dubbelt), så tar man hänsyn till exponeringen så är vi lite olycksdrabbade, skulle alla custom köra som snittsporthojaren så de exponerades mer, så tror jag faktiskt att customhojar skulle leda olycksstatestiken..

Det ar mojligt att det ligegr nagot i vad du sager. Men vad for roll det spelar, och vad det har med hela diskussionen att gora, ar inte uppenbart... :)

Till att borja med, och nagot som nastan alltid gloms bort i diskussionerna pa SH, finns det fler kategorier hojakare an 20-ariga knapuckskrapare och 60-ariga customakare. Skall man lyfta fram en specifik kategori hojakare som langkorare, sa ar det formodligen inte sporthojsforare utan pendlare och touringfolk.

Olyckor per korda mil ar i grunden ganska ointressant, annat an som klapp pa axeln som fabricerad trost for oss sjalva. "Vi ar egentligen de basta motorcykelforarna, det ar bara otur/bilister/VV som gor att vi kor ihjal oss." :tummenupp
Vad som spelar roll i verkligheten pa sjukhusen, kyrkogardarna och for forsakringspremierna, ar inte olyckor per korda mil utan olyckor punkt slut...
 
Kraschpucken skrev:
ändå väldigt svårt att sträva efter en nollvision, vill någon köra i 250km/h på E4:an så gör han nog det! hur motverkar man det? fartbulor?
allt handlar om att sinnet ska vara i dess fulla bruk.. att inse vilka konsekvenser ens handlingar kan få :död
Fartbulor på motorvägen :yoparty !!!! :D
 
69:an skrev:
Det ar mojligt att det ligegr nagot i vad du sager. Men vad for roll det spelar, och vad det har med hela diskussionen att gora, ar inte uppenbart... :)

Till att borja med, och nagot som nastan alltid gloms bort i diskussionerna pa SH, finns det fler kategorier hojakare an 20-ariga knapuckskrapare och 60-ariga customakare. Skall man lyfta fram en specifik kategori hojakare som langkorare, sa ar det formodligen inte sporthojsforare utan pendlare och touringfolk.

Olyckor per korda mil ar i grunden ganska ointressant, annat an som klapp pa axeln som fabricerad trost for oss sjalva. "Vi ar egentligen de basta motorcykelforarna, det ar bara otur/bilister/VV som gor att vi kor ihjal oss." :tummenupp
Vad som spelar roll i verkligheten pa sjukhusen, kyrkogardarna och for forsakringspremierna, ar inte olyckor per korda mil utan olyckor punkt slut...

Rätt!
 
Härligt att se hur folk engagerar sej :tummenupp
Det är tack vare er vi inte kan bli totalt överkörda av myndigheterna. :Bugar
Tack
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top