Mc-relaterat brott !!

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Jag blir så trött av media som åter igen rapporterar om mc-relaterade brott eller kopplingar till mc-miljön! Hur relaterar skjutningar i ett bostadsområde till motorcyklar?

Jag ser mc-miljön BARA till det de flesta av oss sysslar med där huvudintresset är motorcyklar och inget annat. Det som artikeln handlar har inte något med motorcyklar att göra alls!

Mc-relaterade brott ser jag som fortkörning, olovlig körning eller något enligt lagligt fel på hojen inte något som har med skjutvapen att göra. Visst MC kan syfta till den förkortning som står på ryggvästar så tolkas det normalt inte av läsarna. För min del en korkad vinkling av journalister som skadar vårt intresse.

http://www.expressen.se/kvp/mordforsok-mitt-i-radhusidyllen-i-malmo/

Eller så är jag bara trött på fredagsmorgonen...
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Visst är det en lite löjlig vinkling, man drar ju i princip hela hojkulturen över en kam. Men samtidigt, om det är en kriminell MC-klubb inblandad, då har ju brottet troligtvis en koppling till den kulturen så även om det inte är ett "MC-brott" så är det ju ett brott relaterat till kulturen runt MC.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Om du ogillar det skribenten skriver så är det sista du ska göra att lägga en länk till artikeln så de får in ännu mer pengar på den typen av artiklar. Om du ville att vi skulle diskutera artikeln i fråga kan du klistra in innehållet direkt i tråden. :glömdet
 

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Om du ogillar det skribenten skriver så är det sista du ska göra att lägga en länk till artikeln så de får in ännu mer pengar på den typen av artiklar. Om du ville att vi skulle diskutera artikeln i fråga kan du klistra in innehållet direkt i tråden. :glömdet

Jag har lagt med länken för att visa vad de skrivit och vilket pucko skrivit.
 

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Visst är det en lite löjlig vinkling, man drar ju i princip hela hojkulturen över en kam. Men samtidigt, om det är en kriminell MC-klubb inblandad, då har ju brottet troligtvis en koppling till den kulturen så även om det inte är ett "MC-brott" så är det ju ett brott relaterat till kulturen runt MC.

Jag personligen(det är ju jag som skriver) gillar inte att man förknippar motorcyklar = skjutvapen. Kan det bero på denna simpla typ av journalistik som gör att grannarna ibland kan rygga när man möter dom bara för att man väger 100 kg+, går med en sliten mc-jacka, kör en högljudd motorcykel och ser lite fredagstrött ut? Skämt o sido det blir fel och en negativ inställning från folk pga av den här typen av propaganda trots att man skaffat ett ganska dyrt intresse med skattade pengar. Vet inte om jag vill lägga skjutvapen till mc-kulturen det är ett sidospår tycker jag.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Rånet i Södertälje rapporterades väl som "Audi relaterat brott" av media? :va ;)
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jag personligen(det är ju jag som skriver) gillar inte att man förknippar motorcyklar = skjutvapen. Kan det bero på denna simpla typ av journalistik som gör att grannarna ibland kan rygga när man möter dom bara för att man väger 100 kg+, går med en sliten mc-jacka, kör en högljudd motorcykel och ser lite fredagstrött ut? Skämt o sido det blir fel och en negativ inställning från folk pga av den här typen av propaganda trots att man skaffat ett ganska dyrt intresse med skattade pengar. Vet inte om jag vill lägga skjutvapen till mc-kulturen det är ett sidospår tycker jag.

Nä, klart att det är kass! Det hela blir ju lite extra löjligt när man inser att hojen inte är särskilt central längre i de kriminella mc-gängen. Men det säljer ju tidningar, både allmänhet och politiker är ju dörädda för de.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Helt fel tänkt som vanligt!

Sanningen är den att det borde heta icke högskoleutbildad brottslighet.
Korrelationen mellan denna typ av brottslighet och
avsaknad av högskolepoäng är garanterat över 99%
:fakta

Eller förresten, sannning är den att det skall heta tatueringsbrottslighet. :fakta

Eller äsch, dålig självkänsla och mobbad i mellanstadietbrottslighet var det ju. :mattias

Fast givet svenska journalisters professionella nivå och
energi är nog mc det enda de orkar/klarar av att skriva.
Med små bokstäver.

It ain´t easy being totalt värdelös på jobbet! :fakta

:hej

/e
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
påstår du att folk i allmänhet är rädda för tjockisar?

Enligt rättssverige är det så.
Billy Butt dömdes hårdare för att han var fet och ful. :fakta

Ingen är rädd för Bill Gates.
tumblr_lrozg5hsrX1qdllu5o1_500.jpg

Han är mager och ful.
Alltså är det i fetheten det leskiga sitter! :fakta

:hej

/e
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

Jag såg den där här om dagen. Missade den när den sändes första gången tyvärr. Oerhört intressant att se hur lätt de snor en bil med sin lilla handdator. Jag hoppas att försäkringsbolagen tar notis. En annan intressant sak var vilka enorma pengar kurirerna drar in på sina inköpsresor.

Sedan är det väl inte så underligt att Audi S/RS6/S4/RS4 lockar kriminella. Det är ju väldigt diskreta bilar med oerhörda fartresurser. På 90- talet var Audi S2/RS2 populära bilar att stjäla av samma anledning. Så det är inget nytt. En väns pappa ägde en Impreza GT kombi utanför Bryssel i början på 2000- talet. De blev rånade i hemmet och under pistolhot stals bilen som senare användes i ett bankrån och hittades utbränd på motorvägen. Vette fan om jag skulle vilja köra runt i en Audi RS6 just på grund av rån/stöldrisk. Det är ju mer eller mindre fritt fram i det här landet att leta reda på ägarna. Alla är inte lika förslagna som de i dokumentären. Det vill säga saknar utrustningen för att stjäla bilen i fråga och måste komma åt nycklarna.

När det gäller mc-relaterade brott som man skriver i tidningarna är det väl rätt självklart vilket klientel man talar om. Som sporthojsåkare känner man sig knappast träffad att folk tänker att där går en sådan där Bandidos eller Hells Angels medlem. Däremot kanske allmänheten tänker att man är en sådan där dåre som kör på bakhjulet i tid och otid och varvar ur hojen på ett par växlar mitt i stan för att dra blickarna till sig. Helst om det är en fin sommardag och det sitter folk på uteserveringar. Om man däremot ägde en HD skulle man kanske riskera att få den stämpeln att klumpas ihop med gängen fast man inte har något som helst att göra med dem.

Hur som helst är det alltid tråkigt att förknippas med sådant som inte alls representerar det man står för. Inget av detta skulle dock få mig att avstå från att köpa en HD om jag nu ville ha en i något skede av livet. Folk som sorterar in en i fack så grovt är väldigt inskränkta människor helt enkelt och inget att bry sig om.
 

Ulf W

Support your local...
Gick med
23 Oct 2003
Ort
Sala
Hoj
såld
MC-relaterat slås upp stort för det passar in i propagandan om den stora "organiserade brottsligheten", och ger mer pengar till polisen... Sen skiter dom i vilken typ av hojar det handlar om.

Den fantastiska "handdatorn" i fransk maffia är ett verktyg att koda nycklar med, inget dyrt ryskt special för biltjuvar som dom sa i programet. Vem som helst kan köpa det från Kina för runt 2000.-
I det stora hela tyckte jag programet mest gick ut på att biltjuvarna fick spela coola. :rofl
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Den fantastiska "handdatorn" i fransk maffia är ett verktyg att koda nycklar med, inget dyrt ryskt special för biltjuvar som dom sa i programet. Vem som helst kan köpa det från Kina för runt 2000.-
I det stora hela tyckte jag programet mest gick ut på att biltjuvarna fick spela coola. :rofl

Desto värre om nu den här handdatorn kan starta bilar med startspärr så att de kan köra iväg med dem. En sak jag inte riktigt förstod när de kopplade upp datorn på Mini Coopern var att larmet inte gick när de dyrkade upp dörrlåset. Larmet borde väl gått?
 

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
då är det alltså fetma som orsakar grannarnas rädsla och ts bör gå ner x antal kg.

Som någon på MC-mässan förra året sa "bättre trimma än att träna!". Såg inga vapen den mc-mässan heller..

Men har ingen annan märkt av att man blir betraktad på ett annat sätt om man kommer i mc-kläder och i så fall varför, tidningsrubriker?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Desto värre om nu den här handdatorn kan starta bilar med startspärr så att de kan köra iväg med dem. En sak jag inte riktigt förstod när de kopplade upp datorn på Mini Coopern var att larmet inte gick när de dyrkade upp dörrlåset. Larmet borde väl gått?

Kan inte hur minin är byggd, men oftast sitter där en antenn på förarsidan till transpondern om man måste låsa upp med nyckel.

Så ja, larmet borde ha löst.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top