MC rekond i city?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Arga Symaskinen skulle bli som ny av en rejäl rengöring! Nån som vet nån firma i city som tvättar hojar? Jag hittar inget när jag googlar.

Det e väll bah å dra på sig bikinin :tuttar
[YOUTUBE-ID]Tdsuwh_O1x8[/YOUTUBE-ID]

btw så är min hoj sejtans smuttsig!

Halloj!

Att tvätta hojen själv är faktiskt inte så svårt, och så är det en ren njutning att få den ren och fin. :)
Inne i stan finns det ingen gör-det-själv-hall, jag tror att Bergshamra är närmaste mack om du bor på Gärdet.

Köp bara avfettning, bilschampoo, vax, tvättsvampar, sämskskinn, diskborste/tandborste, lampolja och chainlube.
Eventuellt autosol och siliconspray/cockpit shine.

Börja att spraya hojen med avfettning så att du får bort allt mög och skit som satt sig som berget på hojen. Avfettning på bakfälgen brukar behövas då det brukar bli nerstänkt av kedjan. Det brukar fasna massa sket i fälgarna också så spraya och borta med en diskborste för att få bort skiten.
Spraya inte avfettning på kedjan dock!
När du sprayat och låtit det verka, så spola av hojen med varmt vatten (inte för varmt).
Börja att spola av uppifrån och ner och se till att slopa av allt grus och partiklar så att dessa inte är kvar och ger 'tvättrepor' på lacken när du väl börjar tvätta.

Seså, nu är det dags att hoppa i bikinin, för nu börjar löddreriet!! :banana
Ha en hink med varmt vatten och bilschampoo redo och flera olika tvättsvampar. Sen är det bara att börja att löddra in och smeka härligheten med din mjuka svamp. :slicka
Byt svamp om den blir smutsig och börja jobba uppifrån och neråt.

När du är klar spolar du av hojen och du behöver inte spola på hjullager/styrlager och andra lager och inte heller elkontakterna direkt, även om de tål vatten.
Torka med sämskskinnet.
Ta lite vax och jobba in det på de lackade ytorna (dock inte på tanken, blir snorhalt) och torka och polera upp med luddfria trasor efterråt. Blir asfint! :tummenupp

Siliconspray eller cockpit shine gör att alla svarta plastdetaljer glänser!
För kromade ytor såsom fälgar funkar autosol.

Om du vill rengöra kedjan också så görs detta enklast innan tvätt, och helst när kedjan är varm.
Ta lampolja och en tandborste (finns speciella kedjeborstar på biltema) och rengör kedjan för att sedan ta på lite chainlube/kedjespray.
Köp inte just kedjesprayen på biltema bara, då den är dålig och rinner dessvärre. Deras rinniga skit kommer bara stänka på bakfälg, och ännu värre på bakdäcket, vilket kommer göra det snorhalt och livsfarligt. :näsblod

Ta och dutta ut lite (quality) chainlube på kedjan och speciellt vid kedjelåset. Kedjelåset ser lite annorunda ut och om du snurrar bakhjulet så ser du att det sitter en liten 'plutt' utanpå kedjan där kedjelåset finns. Där ska du dutta lite. ;)

Kör gärna hojen en sväng efter för att få bort eventuellt vatten ur hjullager och dylikt.

Och du, glöm framförallt inte bort bikinin och det obligatoriska svanket när du står i på gör-det-själv-macken i Bergshamra och löddrar! :yoparty

Dunder, vad rart av dig!
Men jag klär inte i bikini... så jag tror jag letar vidare efter en firma. =)

Dunder, vad rart av dig!
Men jag klär inte i bikini... så jag tror jag letar vidare efter en firma. =)

Visst att man kanske inte är händig och inte kan meka och så... men att tvätta hojen tycker jag nog att man kan klara själv faktiskt.

Så ut och spola av och gnid en svamp där du tycker det behövs.

Finns nog ingen specifik mc tvätt . Åk förbi någon som handtvättar bilar & lyssna . Står du där med hojen så tar dom den nog .

Orkar man inte tvätta hojen själv hur ska man då orka med allt annat med hojen?
Ska nån smörja kedjan åt dig också? :va

Orkar man inte tvätta hojen själv hur ska man då orka med allt annat med hojen?
Ska nån smörja kedjan åt dig också? :va

Det handlar inte om att orka, inte heller om att kunna. Jag är helt enkelt ointresserad av allt annat än att köra lite. Jag lämnar in hojen när nåt behöver fixas, tvätt, service, byta däck. Jag lägger mig hellre i solen två timmar, medans nån annan får betalt för att dona med hojen, winwin.

Och så tror jag att det är väldigt bra att jag låter bli att smörja kedjan. Du får själv lista ut varför. :D

Det handlar inte om att orka, inte heller om att kunna. Jag är helt enkelt ointresserad av allt annat än att köra lite. Jag lämnar in hojen när nåt behöver fixas, tvätt, service, byta däck. Jag lägger mig hellre i solen två timmar, medans nån annan får betalt för att dona med hojen, winwin.

Och så tror jag att det är väldigt bra att jag låter bli att smörja kedjan. Du får själv lista ut varför. :D

Tänkte säga att du skall köpa en hoj med kardandrift... men kom på att det säkert är det på Scarvern... eller rem... :)

Googlat nåt?

http://www.autoyachtfinish.com/behandlingar.html
Står att dom fixar hoj också.

"Den tvätt vi genomgick här hos MC-
Bolaget kostar ungefär 650 kronor och om vi velat lämna in motorcykeln
på rekonditionering hade priset blivit ungefär det dubbla"
- http://www.mcnytt.se/content/index.php?id=926

Så gissar jag att de flesta rekondfirmor fixar det - finns ju ditec snubben på vallhallavägen som brukar fixa porshe ferrari och andra finbilar (och min audi då också givetvis) som säkert kan göra ett bra jobb.

Hm.. Hur kan man vara intresserad av att endast köra hojen och helt ointresserad av allt annat kring hojen det förstår jag inte... :va
Men å andra sidan är det helt upp till dig om du vill tvätta hojen själv eller låta nån annan göra det inget jag tänker lägga mig i :tummenupp

Men tyvär vet jag inget ställe där man lämnar in hojar för tvätt men borde väl finnas där man kan lämna in bilar?
I så fall borde nog dom kunna tvätta hojen åt dig? Eller om du flörtar med nån hoj verkstad kanske dom kan göra det om dom inte har nåt annat att göra..?
Borde inte vara så svårt tycker jag.

Jo jag vet att du har rem men såg inte förens nu vad du har för hoj hehe

Googlat nåt?

http://www.autoyachtfinish.com/behandlingar.html
Står att dom fixar hoj också.

"Den tvätt vi genomgick här hos MC-
Bolaget kostar ungefär 650 kronor och om vi velat lämna in motorcykeln
på rekonditionering hade priset blivit ungefär det dubbla"
- http://www.mcnytt.se/content/index.php?id=926

Så gissar jag att de flesta rekondfirmor fixar det - finns ju ditec snubben på vallhallavägen som brukar fixa porshe ferrari och andra finbilar (och min audi då också givetvis) som säkert kan göra ett bra jobb.

Thanks! :tummenupp
Klart jag googlat, står i TS! Men autoyachts hemsida svarade inte när jag kollade så jag trodde att de lagt ner. MC-bolaget ligger i förorten, dom räknas inte! =)
Jo, klart vanliga rekond kan tvätta den, men jag har nog läst för många skräckisar på SH om folk som fått tillbaka hojarna mindre funktionsdugliga efter tvätt, så jag vill hellre gå på rekommendation.:)

Hm.. Hur kan man vara intresserad av att endast köra hojen och helt ointresserad av allt annat kring hojen det förstår jag inte... :va
Va? Men typ köra är ju det enda som är meningsfullt, resten är liksom... ointressant. ;)

Jo jag vet att du har rem men såg inte förens nu vad du har för hoj hehe
Hehe, och det är det enda tekniska jag vet om min hoj, att den har rem. Så jag är dig evigt tacksam att du gav mig chansen att briljera med den enda kunskap jag har! :krama

Last edited:
Thanks! :tummenupp
Klart jag googlat, står i TS! Men autoyachts hemsida svarade inte när jag kollade så jag trodde att de lagt ner. MC-bolaget ligger i förorten, dom räknas inte! =)
Jo, klart vanliga rekond kan tvätta den, men jag har nog läst för många skräckisar på SH om folk som fått tillbaka hojarna mindre funktionsdugliga efter tvätt, så jag vill hellre gå på rekommendation.:)

Va? Men typ köra är ju det enda som är meningsfullt, resten är liksom... ointressant. ;)

Hehe, och det är det enda tekniska jag vet om min hoj, att den har rem. Så jag är dig evigt tacksam att du gav mig chansen att briljera med den enda kunskap jag har! :krama

MR CAP har säkert möjlighet för enbart tvätt och rekond och finns nog i närheten av dig, frejgatan..
jag har använt dem en gång för rekond/lack och det fungerade bra (förutom att de dragit ut strömmen för att larmet gått).

Funderat på det där men inte forskat något i det närmare men att lämna bort till en bilrekond som man inte är hundra på har någon som helst mc vana är inget jag skulle känna mig bekväm med. Vissa verkstäder brukar tvätta kundhojar, vet dock inte hur grundligt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti