MC-parkering, vansinnet sprider sig...

Inte lika illa som Tokholm, än?

Jag, och andra som inte bor inom packcykelavstånd till Tokholm, kommer troligen inte att parkera hojen i Solna och ta tunnelbanan in...

Du får parkera din motorcykel utan avgift på parkering med vägmärke för motorcykel. Inom Solna stad kan du även parkera där parkering är tillåten förutsatt att du erlägger avgift och placerar motorcykeln vinkelrätt mot trottoarkanten.

https://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-trafik/parkering/fragor-och-svar/
 
"Vid kommunfullmäktiges möte i Solna kommun 16 mars beslutades att införa P-avgifter för motorcyklar och moped klass I som parkerar vinkelrätt mot gatsten. Detta har tidigare varit gratis och mycket uppskattat av MC-och mopedägare som parkerar i Solna. Någon förklaring till varför detta ändrats har inte kommunen lämnat. SMC och SMC Stockholm har dels hjälpt en medlem bosatt i kommunen att överklaga beslutet till Förvaltningsrätten, dels ställt frågor till kommunen om bakgrunden till beslutet. Självklart hoppas SMC att man ändrar beslutet!"
 
Det är inga miljöivrare som klubbat det beslutet... :dummer
 
Man skall allts? betala bilavgift om man st?ller sig p? tv?ren och tar upp typ en 1/8 av bilens yta...?
M?ste ?rligt s?ga att trots att jag anses vara pessimist n?r det g?ller motorcykelns fortlevnad, s? s?g jag inte just det draget komma.

Undrar vad som h?nder om man parkerar l?ngsledes i rutan och betalar sin bilavgift?
Hojen tagen i beslag, bortkranad och skrotad p? ?garens bekostnad...?

Det g?r fort nu.
 
Det är inga miljöivrare som klubbat det beslutet... :dummer

Hur tänker du då? Motorcyklar drar extremt mycket soppa per personkilometer och släpper ut mycket skitigare avgaser än bilar. Huvudsakligen pga av det högre effektuttagwr per liter samt den jämförelsevis stenåldersmässiga insprutningsteknologin på hojar.
 
Hur tänker du då? Motorcyklar drar extremt mycket soppa per personkilometer och släpper ut mycket skitigare avgaser än bilar. Huvudsakligen pga av det högre effektuttagwr per liter samt den jämförelsevis stenåldersmässiga insprutningsteknologin på hojar.

Ja så kan det vara.
Men hojarna drar ändå bara cirka halva bensinmängden av en bil och belastar därmed miljön till hälften.
 
Ja så kan det vara.
Men hojarna drar ändå bara cirka halva bensinmängden av en bil och belastar därmed miljön till hälften.

När jag pendlade R1 drog den runt 0,75, Aygon drar runt 0,62.
Reningsteknologin kan jag inte uttala mig om men det luktade inte Amazon bakom R1:an.
 
Då förtydligar jag lite...

Du får parkera din motorcykel utan avgift på parkering med vägmärke för motorcykel. Inom Solna stad kan du även parkera där parkering är tillåten förutsatt att du erlägger avgift och placerar motorcykeln vinkelrätt mot trottoarkanten.https://www.solna.se/sv/stadsbyggnad...agor-och-svar/

Det var gratis överallt innan 16 mars...

"Vid kommunfullmäktiges möte i Solna kommun 16 mars beslutades att införa P-avgifter för motorcyklar och moped klass I som parkerar vinkelrätt mot gatsten. Detta har tidigare varit gratis och mycket uppskattat av MC-och mopedägare som parkerar i Solna. Någon förklaring till varför detta ändrats har inte kommunen lämnat. SMC och SMC Stockholm har dels hjälpt en medlem bosatt i kommunen att överklaga beslutet till Förvaltningsrätten, dels ställt frågor till kommunen om bakgrunden till beslutet. Självklart hoppas SMC att man ändrar beslutet!"

:):):):):)

:krama
 
Hur tänker du då? Motorcyklar drar extremt mycket soppa per personkilometer och släpper ut mycket skitigare avgaser än bilar. Huvudsakligen pga av det högre effektuttagwr per liter samt den jämförelsevis stenåldersmässiga insprutningsteknologin på hojar.

Jo visst, men de allra flesta pendlare åker själva i bilen. Tänk dig då att tiotusen bilister ska till jobbet jämfört med tiotusen knuttar - vilket bildar mest kö tror du? :7peta
 
Hur tänker du då? Motorcyklar drar extremt mycket soppa per personkilometer och släpper ut mycket skitigare avgaser än bilar. Huvudsakligen pga av det högre effektuttagwr per liter samt den jämförelsevis stenåldersmässiga insprutningsteknologin på hojar.

Ja, där ligger de flesta hojar vi ser idag i lä.

...å andra sidan finns det utpräglade pendelhojar som går snålare än många mopeder, och med utmärkt avgasrening därtill.

Hur skiljer kommunen ut dem och uppmuntrar användandet av sådana motorcyklar?
Inte det, nä.

Elhojar? Inget intresse av att ökande andelen sådana i kommunen heller?


Fuck miljön! Allt handlar idag om att driva upp skatteintäkterna "utan att det syns".
Man tar där man kan, avgiftsbelägger sådant som varit gratis innan, höjer annat som inte höjts "på länge" alldeles oaktat att det inte går att motivera höjningar med ökade kostnader på något vis.
Pengar skall in, helt enkelt.

Man sneglar på sina grannkommuner och lägger taxor på det som dom har lyckats med, och höjer sina avgifter där man ser att man "släpar efter" jämfört med andra kommuner.

En sorts pervers variant på best practice har uppstått, där fräckast höjning eller avgiftsbeläggande någonstans i landet blir en norm andra kommuner försöker uppnå, eller överträffa.

Men, spiralen går bara åt ett håll. Upp, upp, upp.
Skulle man snubbla över någon taxa där den egna kommunen redan ligger högt, eller rent av högst av alla - så får nivån ligga kvar så. Inte två strån läggs i kors för att ta reda på varför kommun X anser sig ha kostnadstäckning på en lägre, eller rentav mycket lägre nivå för en specifik tjänst eller service.
Man frågar sig inte om man själv räknat fel, eller om den andra kommunen funnit ett effektivare sätt att arbeta.

"Nä, skit i det och leta vidare efter avgifter vi kan höja, hörrni! Bara det faktum att vi haft nära noll i inflation nu under mer än 5år betyder inte att vi inte kan plocka ut mer stålars av medborgarna. Komigen, pengarna måste in! Var kreativa!"
 
Ibland undrar jag om det inte snarare är bitterhet som driver fram sånt här? (Motor)cyklar kommer fram smidigare, är mycket lättare att parkera och sparar en hel del tid och frustration, åtminstone blir det mindre frustration för dom som använder tvåhjuling. Och i det jämställda PK-landet Sverige så kan ju sånt inte tillåtas, alla ska ha det lika illa, så då börjar man helt enkelt införa avgifter i rent straffsyfte istället, visserligen med den positiva bieffekten att man får in mer pengar också, win-win :huvet Vägtullar för hojar väntar runt knuten, var så säkra :fakta
 
Betala för parkering har jag inget problem med. Jag tar upp parkeringsyta jag med, om än mindre yta mot den typiska bilen. Visst skulle man i rättvisans namn kunna hävda en lägre kostnad för parkeringen i det hänseendet. Politiskt handlar det trots allt om att färre bör pendla in med bil/mc/moped och fler cykla/gå/åka kommunalt.

Personligen brinner jag för saker som har större påverkan/betydelse för mitt hojåkande. Exempelvis påbjuden körning i bussfiler och tydligare regler/lagstiftning för 'lane splitting'.

....Vägtullar för hojar väntar runt knuten, var så säkra :fakta

Du har förmodligen rätt, (av ovan nämnda anledning).
 
Jag håller helt klart med dig DrPepper. Betala för att stå där bilar betalar har jag inget emot men låt mig köra i bussfilen och uppmuntra till filtrering
 
Ja, där ligger de flesta hojar vi ser idag i lä.

...å andra sidan finns det utpräglade pendelhojar som går snålare än många mopeder, och med utmärkt avgasrening därtill.

Hur skiljer kommunen ut dem och uppmuntrar användandet av sådana motorcyklar?
Inte det, nä.

Elhojar? Inget intresse av att ökande andelen sådana i kommunen heller?


Fuck miljön! Allt handlar idag om att driva upp skatteintäkterna "utan att det syns".
Man tar där man kan, avgiftsbelägger sådant som varit gratis innan, höjer annat som inte höjts "på länge" alldeles oaktat att det inte går att motivera höjningar med ökade kostnader på något vis.
Pengar skall in, helt enkelt.

Man sneglar på sina grannkommuner och lägger taxor på det som dom har lyckats med, och höjer sina avgifter där man ser att man "släpar efter" jämfört med andra kommuner.

En sorts pervers variant på best practice har uppstått, där fräckast höjning eller avgiftsbeläggande någonstans i landet blir en norm andra kommuner försöker uppnå, eller överträffa.

Men, spiralen går bara åt ett håll. Upp, upp, upp.
Skulle man snubbla över någon taxa där den egna kommunen redan ligger högt, eller rent av högst av alla - så får nivån ligga kvar så. Inte två strån läggs i kors för att ta reda på varför kommun X anser sig ha kostnadstäckning på en lägre, eller rentav mycket lägre nivå för en specifik tjänst eller service.
Man frågar sig inte om man själv räknat fel, eller om den andra kommunen funnit ett effektivare sätt att arbeta.

"Nä, skit i det och leta vidare efter avgifter vi kan höja, hörrni! Bara det faktum att vi haft nära noll i inflation nu under mer än 5år betyder inte att vi inte kan plocka ut mer stålars av medborgarna. Komigen, pengarna måste in! Var kreativa!"

Nu blir det ju jäkligt off topic men tror att anledningen till att vill få in pengar från annat håll är att man försöker tillmötesgå en populistisk opinion som skriker efter skattesänkningar, men som samtidigt vill bevara eller öka den befintliga servicenivån. Då landat det i såna här halvmesyrer.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top