Mc-ordinans, uttag av hoj

Tozerd skrev:
2527230 Detta låter riktigt najs :D Är det en fördel om man har A1 kort innan?

Ja. Dock tror jag inte det finns några renodlade ordonnanstjänster kvar, min lillebrors polare skulle va mc-ordonnans men fick lägga till nån skum flygtjänst också (vädernisse eller ngt).

Kul med alla Lumpare som "legat i fält när det var -45 eller -50"

Vilket innebär att alla varit i Vuoggatjålme på -60 talet....

marst060 skrev:
2527543 Kul med alla Lumpare som "legat i fält när det var -45 eller -50"

Vilket innebär att alla varit i Vuoggatjålme på -60 talet....
Om du slutar stirra dig blind på falska medeltemperaturer och istället går på de lite mer intressanta momentantemperaturerna som infaller under natter på vinterhalvåret på ställen som älvdalen boden lule med mer så fattar du nog varför man fryser i sitt tält:mattias :fakta

Gixxer Rolle skrev:
2527020 Nej jag är äkta!

"Och tystnaden bröts endast av dunsen då ft föll i backen efter att ha försökt gömma bägge sina oputsade kängor bakom andra benet samtidigt..." :rofl

Bus-Bo skrev:
2527583 Om du slutar stirra dig blind på falska medeltemperaturer och istället går på de lite mer intressanta momentantemperaturerna som infaller under natter på vinterhalvåret på ställen som älvdalen boden lule med mer så fattar du nog varför man fryser i sitt tält:mattias :fakta

Jag är uppväxt i Jokkmokk. Bor i Luleå. Lumpade i Luleå.

Alla vill säkert kunna berätta om sina 45 gradersnätter när de låg ute i fält. Men nej, det har inte inträffat.

Bus-Bo skrev:
2529743 En flygare, det borde jag anat. Bor man inomhus hela tiden så är det klart att man inte fryser.:arsele
Minns helt plötsligt en strof ur Flottans snapsvisor!

"Ibland skären, kommer flottan så elegant
uti hären, kan man ej göra likadant."

Varför lida? ;)

Last edited:
Bus-Bo skrev:
2529743 En flygare, det borde jag anat. Bor man inomhus hela tiden så är det klart att man inte fryser.:arsele

Nope. Hundförare. Men jag slapp frysa. Hade ju en fyrbent värmekudde med mig jämt.:)

marst060 skrev:
2529776 Nope. Hundförare. Men jag slapp frysa. Hade ju en fyrbent värmekudde med mig jämt.:)
Mjo det är ju ett plus, eller så gör man som jag och sitter i hytten på den fina lastbilen med kupevärme och njuter medan alla andra springer runt och fryser på utsidan:tungan

marst060 skrev:
2529407 Jag är uppväxt i Jokkmokk. Bor i Luleå. Lumpade i Luleå.

Alla vill säkert kunna berätta om sina 45 gradersnätter när de låg ute i fält. Men nej, det har inte inträffat.

Joho! När vi va ute i fält i mars förra året var det -50, minst! :rolleyes:

marten_larsson skrev:
2529832 Joho! När vi va ute i fält i mars förra året var det -50, minst! :rolleyes:
När jag var i Kosovo så var det bannat kallt vill jag minnas, speciellt om man stod mitt i natten i en snödriva med trasig plogbil på ett berg 1000m.ö.h och väntade på att bärgarna skulle gräva sig fram till en. Det blir ju inte bättre av att man har stått där från ett på dagen och inte kommer hem förrens tre på natten.

Bifogat

• IMG_0124.jpg
    IMG_0124.jpg
    51.8 KB · Visningar: 76
Bus-Bo skrev:
2529853 Hahaha, låter typiskt som en sådan där förvirrad typ från andra sidan heden. Fick ni ingen kärlek på erat regemente?:arsele

Är det nu jag ska säga att ni båda e lösken å inte förtjänar att gå i gröna kläder? (K3) :tungan

Edit: är det där ens en väg eller plogar ni bara mitt på fältet :va Kommer ihåg en mkt roande incident vid årets slutövning då hela bataljonen skulle ställa upp för fotografering (numera tillhör ju den luftburna stridsgruppen nån jäkla bataljon på P4) och ett myskofordon (bärgning eller motsv) kör ner i ett dike och kan inte ta sig upp. Detta förfröjde fotograferingen minst 20 minuter, kul för "fotsoldaterna" som fick stå i snön! :tummenupp :rolleyes:

Last edited:
marten_larsson skrev:
2529882 Är det nu jag ska säga att ni båda e lösken å inte förtjänar att gå i gröna kläder? (K3) :tungan

Edit: är det där ens en väg eller plogar ni bara mitt på fältet :va
För att svara på det första så ogillar jag ju inte K3, utan ni är mina idoler. Bodde förövrigt i K3:s gamla kaserner i Skövde.

Och på fråga två svarar vi: Det är en väg, en liten jävla grusväg modell serpentin där lastbilen tar upp hela vägbredden och kommer man utanför så är det en uppförbacke på ena sidan och sen en ordentlig nedförsbacke på andra,typ 300m innan man slutar rulla där. Dessutom har hela området minvarning så man vill inte ut på fältet.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back