MC-olyckor & analys från Vägverket 2007

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
BMW K 1600 GT
Hittade idag bifogad omfattande analys angående mc-olyckor med dödlig utgång i Sverige. Denna analys som Vägverket publicerat i april i år, har som syfte att skapa säkrare MC-trafik. Kanske besvarar den frågor som flera av oss undrar över, eller så ger den kanske rentav upphov till helt nya frågeställningar - läs & bedöm själva.

PS: Intressant men samtidigt dyster läsning, r.i.p alla som tyvärr utgör statistiken och ta det lugnt på vägen...

http://www.vv.se/filer/27656/Olycksutveckling%20MC%20-%20bildspel%20(Vägverket%202007).pdf

Såg den här, snudd på nominant till Darwinpriset.
Märkligt att journalisterna för en gångs skull inte går loss på att det handlar om motorcyklar eller att en av maskinerna inte hör hemma på gata, kördes av en utan behörighet och saknade belysning när smällen skedde på natten.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1114733,00.html

För övrigt: rip, beklagar till alla anhöriga. Precis lika tragiskt som alla andra olyckor men så otroligt extra onödig.

Hittade idag bifogad omfattande analys angående mc-olyckor med dödlig utgång i Sverige. Denna analys som Vägverket publicerat i april i år, har som syfte att skapa säkrare MC-trafik. Kanske besvarar den frågor som flera av oss undrar över, eller så ger den kanske rentav upphov till helt nya frågeställningar - läs & bedöm själva.

PS: Intressant men samtidigt dyster läsning, r.i.p alla som tyvärr utgör statistiken och ta det lugnt på vägen...

http://www.vv.se/filer/27656/Olycksutveckling%20MC%20-%20bildspel%20(Vägverket%202007).pdf

Men se upp när du läser graferna och tabellerna för allt är inte från 2007 :) Om jag minns rätt var vissa siffror så gamla som från 2002.
Den länken dyker upp i Olyckstråden med ojämna mellanrum. Runt den 16/17 varje månad brukar länken till vv:s månadsstatistik hamna där också.

Såg den här, snudd på nominant till Darwinpriset.
Märkligt att journalisterna för en gångs skull inte går loss på att det handlar om motorcyklar eller att en av maskinerna inte hör hemma på gata, kördes av en utan behörighet och saknade belysning när smällen skedde på natten.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1114733,00.html

För övrigt: rip, beklagar till alla anhöriga. Precis lika tragiskt som alla andra olyckor men så otroligt extra onödig.

Ja, det var verkligen alldeles otroligt extra onödigt om det var en 250 cross :(
Lyse behövdes troligen inte, det är väldigt ljust på natten här hos oss också :)

Tack för länken, jag har letat efter mera info eftersom de flesta tidningar rapporterat den som mopedolycka.

Last edited:
Intressant läsning ur flera perspektiv.

Att åka hoj är inte så farligt som vissa vill göra gällande. Hojåkningen har ökat kraftigt, men olyckorna har inte ökat i samma omfattning. Ökningen av olyckorna ffa skett bland customhojar och inte sporthojar.

Den förare som har följande egenskaper begränsar riskerna rätt kraftigt.
- Har körkort (tagit och inte fått på köpet)
- Kör med hjälm
- Är inte påverkad
- Vet sina begränsningar (undviker lättare singelolyckan som är den vanligaste olyckan)

Här på sporthoj anklagas bilisterna ofta för att orsaka olyckor. Dokumentet visar snarare att det i många fall är motorcyklistens fel (titta t ex på mötesolyckan och omkörningsolyckan).

Uppenbart är också att är bra att köra någorlunda laglydigt i samband med korsningar. I 60% av korsningsolyckorna låg hojföraren minst 30 km/h över skyltad hastighet. Helljus kan nog inte heller skada. Då syns man bättre.

Efter att ha varit med om en situation när en lastbil körde ut från en sidoväg (se Korsningsrelaterade olyckor, "korsande kurs") och jag var tvungen att väja ut i mötande fil så kan jag inte finna några motargument till att man inte skall blinka ett par gånger med heljus vid korsningar, precis som du säger Lee.

Märkvärdig är att gammlingar 50 - 59 var sån stor grupp!
Men viktigast av allt är väl sammanfattningsvis att Vi är inte så bra som man kan tro.

Jag tycker man kan ta statistik med en nypa salt..över längre perioder så ser det ungefär likadant ut. Men toppar/dalar ser olika ut varje år, beroende på väder, och andra tillfälligheter. "Alla siffror" säger egentligen ingenting!

Varje gång man drar på hjälmen och sticker iväg så kan det bli så att man inte kommer hem till sin familj igen, den där grävlingen som sprang ut i vägen, eller tillfälligheten att man kommer på sin favvoväg 2x tillåtna hastigheten - då en lastbil spillt glykol, eller vad som helst.

Tycker för många läser fel mellan raderna.

"customolyckor ökar.." bla bla bla, "perfekt, då är det säkert att gasa vidare, då känner jag mig trygg och odödlig"

:huvet

Jag tycker man kan ta statistik med en nypa salt..över längre perioder så ser det ungefär likadant ut. Men toppar/dalar ser olika ut varje år, beroende på väder, och andra tillfälligheter. "Alla siffror" säger egentligen ingenting!

Varje gång man drar på hjälmen och sticker iväg så kan det bli så att man inte kommer hem till sin familj igen, den där grävlingen som sprang ut i vägen, eller tillfälligheten att man kommer på sin favvoväg 2x tillåtna hastigheten - då en lastbil spillt glykol, eller vad som helst.

Tycker för många läser fel mellan raderna.

"customolyckor ökar.." bla bla bla, "perfekt, då är det säkert att gasa vidare, då känner jag mig trygg och odödlig"

:huvet

Du har rätt i att det varierar mellan åren, men i det långa loppet så kan man dra slutsatser. Att customolyckorna ökar innebär ju inte att det är ofarligt att köra sporthoj.

De allra flesta dödsolyckor handlar inte om grävlingar eller fel på vägbanan. Sannolikheten är mycket liten, även om det förstås finns. Min poäng med mitt inlägg är att man själv som motorcyklist kan påverka sina överlevnadsutsikter.

Efter att ha varit med om en situation när en lastbil körde ut från en sidoväg (se Korsningsrelaterade olyckor, "korsande kurs") och jag var tvungen att väja ut i mötande fil så kan jag inte finna några motargument till att man inte skall blinka ett par gånger med heljus vid korsningar, precis som du säger Lee.

Märkvärdig är att gammlingar 50 - 59 var sån stor grupp!
Men viktigast av allt är väl sammanfattningsvis att Vi är inte så bra som man kan tro.

Det absolut vanligaste sättet som trafikanter använder för att "säga" varsågod
och kör ut jag bromsar så att du kan köra ut nu är att blinka med
helljuset några ggr, då låter det som ett väldigt dumt alternativ.

Speciellt vanligt gentemot tunga fordon som behöver mer tid på sig
för att komma ut på vägarna.

Slutsats: Blinka ABSOLUT INTE med helljuset i en korsning,

Kör med det konstant och läs en tråd som jag skrev ang säkerhetstänkande.

Säkerhetstråd & råd

Slutsats: Blinka ABSOLUT INTE med helljuset i en korsning

Kör själv buss och vet att blinka betyder, "ok jag väntar, åk du"

Men vad jag ser det som så är det väl bättre att blinka och den andra föraren observerar mig än att han tittar åt mitt håll men inte registrerar mig i sin scanning av vägen.
Har han sett mig så ser han väl att jag inte gör någon skillnad i hastighet utan kan snabbt göra den bedömningen att inte köra ut, pga. att jag kommer. Vilket han hade missat om han inte blivit varse om min framfart, pga. att jag inte blinkade.
Det var min tanke. Men självfallet målar vi upp olika situationer och argumenterar efter hur vi skulle göra just vid det tänkta tillfället. Därför är det svårt att kanske bedömma rätt och fel här.

Skall läsa ditt inlägg, men inte nu. Måste vidare och slåss i trafiken med en 2a.

Ehm... kör också buss och det kan faktiskt betyda "Stå still jag vill köra förbi".

Ja ni ser hur opålitliga dessa handlingar är.
Bättre att blinka och synas än inte blinka och inte bli sedd.

Ja ni ser hur opålitliga dessa handlingar är.
Bättre att blinka och synas än inte blinka och inte bli sedd.

Exakt, opålitligt. Strunta i att blinka!! HA HELLJUSET på hela tiden istället. Då kan det aldrig bli några feltolkningar!

Något jag tyckte var bra och uppskattade var när jag hyrde 125:a i Italien. På de smala serpentinvägarna så tutade bilar och lastbilar i kurvorna. Detta var utmärkt för då hörde man om det kom en bil/lastbil/buss långt innan man såg :tummenupp

jag vet inte om jag e korkad eller om bara statistiken är det men mopeder bör väl inte räknas in som motorcyklar gällande olyckor och inte häller dom som har snott utan körkort som har försakats...har jag fel eller?

jag vet inte om jag e korkad eller om bara statistiken är det men mopeder bör väl inte räknas in som motorcyklar gällande olyckor och inte häller dom som har snott utan körkort som har försakats...har jag fel eller?

Mopeder räknas för sig men MC-registrerade fyrhjulingar hamnar som MC.
Ang stulna och utan kk så räknas de in oavsett vad vi tycker, det är fordonet som räknas :(

OOO Nej, du är inte korkad. Du är bara för "realistisk". Tänk såhär.

Hojåkaren tar på dig skinnstället och sätter dig på sin R1, lägger i en växel och tänker köra iväg. Då kommer en 85 tons lastbil och kör över R1/Raceputte och föraren avlider på fläcken. Rent statistiskt så ökar MC-döden med en person och eftersom det var en sporthoj så höjs premien på sporthojar i klassen 7 - 11.

D.v.s. det finns ingen koppling till vållandet. För statistiken avser inte att lastbilen förorsakade en död, utan det är färdsättet motorcykel som är mera dödligt.

I Nollvisionen så är det massor av fotgängare som har avlidit i trafiken. Dom måste ha gått ihjäl sig.

:confused:

T om fler gångtrafikanter än motorcyklister som avlider, eller blir svårt skadade, varje år. Ahhh!! Gångtrafikantsnakenchockdöden!!!11

http://www.vv.se/templates/page3wide____2051.aspx

Jag tror att man kan dra en slutsats om att om man sänker farten till hälften så skulle gångdöden minska till hälften. Vi har, sedan länge, ett klart samband mellan hastighet och dödlig utgång på olyckar avseende gångtrafikanter. Precis som i OLA rapporten så har man bedömt att många av gångtrafikanterna har sprungit, vilket är en onkontrollerad fart för gångtrafikanter och detta medfört så kallad fart över gånghastighet. Eftersom gångbanor och övergångsställen är anpassade till gång. Det går det inte att riskfritt springa. Det heter inte springbana eller överspringställe. Sköldpaddor blir blir 200 år gamla och det beror inte på att dom springer utan dom har en mycket långsam gång.

Gå försiktigt fram i livet och må väl.

Mopeder räknas för sig men MC-registrerade fyrhjulingar hamnar som MC.
Ang stulna och utan kk så räknas de in oavsett vad vi tycker, det är fordonet som räknas :(

ok ... jag har bara hört nån stans att mopeder räknas i samma gällande olyckor..men jag kan ha fel..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT