Mc-olycka

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
08:41 Helsingborg. En motorcyklist kör omkull på E4:an vid trafikplats Väla. Vägen stängs av vid Brohult i norrgående riktning. Föraren förs med allvarliga skador till sjukhuset. Ungefär klockan fem i nio öppnas vägen för trafik

Jag har fått höra att det var en Kawsaki Nija!
 
cykeln tillhör en peter johansson" om man nu ska skriva de" från ödåkra .. mer vet ja inte...såg reg nr från resterna av cykeln...
såg ut å ha smällt rejält... hoppas han reder sig..

Uppdatera gärna hur det går. Även om man inte är bästa vänner så känns det gott om man ser att det går på rätt håll!

Hoppas det löser sig till det bättre!

/D
 
Fick reda på att en jobbe polares tjej var först på plats och det var inte en vaker syn! Han levde när ambullansen kom till plats och körde iväg med han men med dom skaderna han hade så ska han värkligen ha ängla vakt om han får behålla livet!
 
Hoppas allting går bra med honom. Knyter sig i skrevet varje gång man läser om dessa jä--a klotningar. Fint väder men gatan är fortfarande skitkall, slirar och kasar ordentligt tänk på det!!!

Tankar går till killen med familj.
 
En gammal ZX9R från runt -95.
Kan tänka mig att det är bra halt fortfarande. Undrar hur han körde i S-kurvan?

Hoppas han klarar sig bara...
 
inga namn nämnda;Han är 40+ som Gubben -Rudin Han skall opereras i nacken pg av, att en kotta är kass så att han inte blir förlamad, Hjärtstillestånd i ambulansen på väg till sjukan, koma ett Dygn, annars ok.
 
inga namn nämnda;Han är 40+ som Gubben -Rudin Han skall opereras i nacken pg av, att en kotta är kass så att han inte blir förlamad, Hjärtstillestånd i ambulansen på väg till sjukan, koma ett Dygn, annars ok.

Låter riktigt illa, hoppas det går bra för "gubben"

du verkar insatt i vem det är, någon som kört med oss tidigare ?
 
Jag vet inte vem föraren är, men jag känner pers. som hojen stått på. Den var avställd vid olyckan. skulle förberedas för sommaren.(Mek) Vill sammtidigt tillägga att den övergången där olyckan inträffade är för Djävla FEL dosserad, Ja det är 50km där men ändå,..:huvet :huvet
 
Om någon har möjlighet att teckna en skiss på hur det så ut med vägbygget, och hur olyckan har hånt, gärna med en objektiv uippskattning på hastighet - är jag tacksam..

Håller på att diskutera vägarbeten och MC olyckor med VV´s huvudkontor, för SMC:s räkning.

Ofta är olycks rapporteringen vid vägarbeten inte så bra som man ku önska - och jag vett att vi hojåkare har rätta MC perspektivet....

Hoppas det är OK att be om sådan hjälp..
 
Om någon har möjlighet att teckna en skiss på hur det så ut med vägbygget, och hur olyckan har hånt, gärna med en objektiv uippskattning på hastighet - är jag tacksam..

Hoppas det är OK att be om sådan hjälp..

Min flickvän berättade för mig att en säljare på hennes jobb haft ett samtal med en kund som i hög hastighet precis blivit omkörd av en motorcykel. Kunden såg den krascha kort därefter in i betongmuren om jag uppfattade saken rätt. Samtalet avbröts då och jag antar att kunden stannade för att hjälpa till.

Jag kan inte göra någon ritning, men ska i text försöka beskriva hur det ser ut på plats. Vad jag kan bedöma har föraren av motorcykeln kört från stan. Motorvägen svänger svagt åt höger innan vägbygget vilket skymmer sikten. Hastighetsbegränsningen är satt till 110 km/h. Man har satt upp skyltar som sätter ner farten till 90, 70 och tillslut 50 km/h inne i högersvängen. Baserat på berättelsen ovan tror jag att föraren ignorerat dessa. Det sitter även en skylt som förklarar hur vägsträckan ser ut efter 50 skylten. Går inte att ta miste på. Strax efter 50 skylten så är det betongblock på båda sidorna av vägen. Vägen svänger skarp åt vänster för att sedan gå åt höger och vänster ut på motorvägen igen. Det är fortfarande två filer hela vägen. Man kan säga att det är en S-kurva som korsar den gamla motorvägen om du förstår hur jag menar. En temporär lösning tills dess att ombyggnaden är färdig.

Överlåter till någon annan att tala om exakt var föraren krockade. Känner inte till omständigheterna kring olyckan närmare än det jag beskrivit.

Hoppas att föraren återhämtar sig från kraschen.
 
Last edited:
Jättebra - tack f. svar..

Kanske klokt att konstatera att hastighetes skylten v. väg arbeten har ett syfte..

Vi har konstaterad att MC har haft en del olyckor vid vägarbeten, och vi söker efter orsakar - för att minska olyckorna.

Frågan kan i en situation som denna skapa lite funderingar, om någon typ av hastighets dämpande åtgärd ku ha förhindrad denne olycka!
 
jag hörde lite rykten av en brandman som snacka nåt om att dom hade uppskattat motorcyklens hastighet till nånstans mellan 120-180 km/h hur mycket sanning det är vet jag inte...........
 
Min flickvän berättade för mig att en säljare på hennes jobb haft ett samtal med en kund som i hög hastighet precis blivit omkörd av en motorcykel. Kunden såg den krascha kort därefter in i betongmuren om jag uppfattade saken rätt. Samtalet avbröts då och jag antar att kunden stannade för att hjälpa till.

Jag kan inte göra någon ritning, men ska i text försöka beskriva hur det ser ut på plats. Vad jag kan bedöma har föraren av motorcykeln kört från stan. Motorvägen svänger svagt åt höger innan vägbygget vilket skymmer sikten. Hastighetsbegränsningen är satt till 110 km/h. Man har satt upp skyltar som sätter ner farten till 90, 70 och tillslut 50 km/h inne i högersvängen. Baserat på berättelsen ovan tror jag att föraren ignorerat dessa. Det sitter även en skylt som förklarar hur vägsträckan ser ut efter 50 skylten. Går inte att ta miste på. Strax efter 50 skylten så är det betongblock på båda sidorna av vägen. Vägen svänger skarp åt vänster för att sedan gå åt höger och vänster ut på motorvägen igen. Det är fortfarande två filer hela vägen. Man kan säga att det är en S-kurva som korsar den gamla motorvägen om du förstår hur jag menar. En temporär lösning tills dess att ombyggnaden är färdig.

Överlåter till någon annan att tala om exakt var föraren krockade. Känner inte till omständigheterna kring olyckan närmare än det jag beskrivit.

Hoppas att föraren återhämtar sig från kraschen.


Vi får vända på allt ihopa han var på väg till stan inte från! Har skälv sett vart han körd in i muren!
 
Bra att det klarades ut att han körde mot stan. Framgår i artikeln också vid närmare granskning. Enda skillnaden om man kommer mot stan är att det i princip är fri sikt mot vägbygget. Det är en enda lång raksträcka innan. Annars så ser det fortfarande likadant ut med två filer och betongmur på båda sidorna inne s-kurvan. Man har sänkt hastigheten i flera steg innan och skyltat hur kurvorna går inne i s-kurvan. Kan hända att första svängen åt höger efter hastighetsbegränsningen i detta fallet inte är lika skarp som när man kommer från andra hållet. Det var ett par dagar sedan jag körde där sist så det är svårt att säga ut ut minnet. Vägbanan lutar åt var sitt håll vilket kan kännas när man kör från stan ut på rakan vid sista svängen i s-partiet. Antar att man kan känna den skillnaden även när man kör mot stan i första svängen.
 
Last edited:
Jag körde förbi olycksplatsen precis efteråt han måste ha kört väldig fort
med tanke på hur hojen såg ut.
Finns inget jag kan säga igentligen mer än att han kört för fort, för dom skyltarna och det bygget missar man inte, såg nästan ut som han inte äns
försökt svänga.
 

Bifogat

  • olycka.JPG
    olycka.JPG
    10.7 KB · Visningar: 53
Lika tråkigt varje gång något sådant här händer. :(

Man får tänka på att man är ganska rostig efter vinterdvalan + att man inte har optimalt grepp i kall väderlek.

Baserat på tidigare nämnda beskrivningar verkar det som att han helt enkelt hade för hög ingångshastighet på den aktuella vägsträckan, kombinerat med ovannämnda förhållanden.

Hoppas på snabbt tillfrisknande.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top