mc olycka i mölnbo

Hoztic skrev:
Nja, det är mycket värre att hämnas än att klippa till nån helt oprovocerat, så nu har du ju chansen! :tummenupp

Det finns alldeles för många såna där i trafiken, och inga alkokontroller, jävla vansinne! Inget kameraskåp i världen stoppar såna där! :gnissla :huvet :4skrika

Jodå, visst finns det trafiknykterhetskontroller.

CHROLO skrev:
Jodå, visst finns det trafiknykterhetskontroller.

Jag tog körkort för 8 år sen, och har fått blåsa en gång, har däremot sett åtskilliga rena fartkontroller. Farsan, som har haft kk sen slutet av 30-talet, har fått blåsa 3 ggr! Så erfarenhetsmässigt verkar det vara mycket högre prio på att jaga fortsyndare än fyllekörare, antagligen för att det är lättare att snabbt fälla många för fortkörning, det ser ju bra ut rent statistiskt sett...

Jag har faktiskt blivit stoppad i nykterhetskontroller ett par gånger (under alla mina år i trafiken) och varje gång har jag tackat poliserna ifråga för att det är NYKTERHETS och inte FART kontroller dom har.

Dels för att dom alltid ser besvärade ut, ungefär som "Ja, jag tror ju IOFS inte att just DU kör omkring onykter, men vi måste ju kolla"
Dels för att fartkontroller har vi tillräkligt av ändå, och minns dom mig som en trevlig prick om jag någonsin blir stoppad för fortkörning så minskar ju inte mina chanser till att hamna på 29+ istället för 33+, en bagatellartad skillnad, men ändå inte :tummenupp

Hoztic skrev:
Jag tog körkort för 8 år sen, och har fått blåsa en gång, har däremot sett åtskilliga rena fartkontroller. Farsan, som har haft kk sen slutet av 30-talet, har fått blåsa 3 ggr! Så erfarenhetsmässigt verkar det vara mycket högre prio på att jaga fortsyndare än fyllekörare, antagligen för att det är lättare att snabbt fälla många för fortkörning, det ser ju bra ut rent statistiskt sett...

Du och din pappa utgör knappast något statistiskt säkert underlag ens med era gemensamma erfarenheter. Alla fortkörare ska också blåsa.

Ska inte börja gnälla över bristande resurser o.s.v. men antalet trafikpoliser sjunker ständigt och givetvis har det inverkan på antalet nykterhetskontroller.
Vad det som ser bra ut "statistiskt sett" med att snabbt fälla många för fortkörning?
De tekniska möjligheterna med att bl.a. göra bevisprov i fordon är på frammarsch. Jag gissar att en försvarlig del av våra skattepengar läggs på att utveckla sådant, men det är väl coolare att oja sig över hastighetskontroller??

Hoke skrev:
Hon är tant och kommer går fri (kanske inte för fyllan), så är det i sveriges rättsystem. Har egan erfarenheter av det efter att har kört mot grönt och blivit omkullputtat av en tant -HD fastslog att hon inte varit vårdslös trotts att hon hade rött (vittne vittnade i rätten om detta) -ingen vettig motivering gav de heller. Hon erkände i Polisförhören med nekade i rätten...
Motorcyklister har inga rätterigheter i trafiken eller i rättssystemet -så är det uppenbarligen.
Dags att ta rätten i sina egna händer och se till att vi får respekt i trafiken???

Ja det tycker jag allt :banana :banana :banana

CHROLO skrev:
Du och din pappa utgör knappast något statistiskt säkert underlag ens med era gemensamma erfarenheter. Alla fortkörare ska också blåsa.

Jag är rädd att du kan lägga till mig och samtliga jag diskuterat ämnet med till statistiken. Man skall verkligen ligga i ute på vägarna för att få nöjet att blåsa, uppenbarligen. :(

Däremot är hastighetskontroller något man ser varenda gång man passerar Linköping på E4 och rätt ofta annars också.

Jag förstår att det beror på resursbrist och att ni vill ha fler kontroller själva, men det tyder på en felprioritering att man har så mycket större chans att komma undan med rattfylleri än med fortkörning. Att påpeka det ser jag inte som ett gnällande på fartkontrollerna.

Mvh,
/Fredrik

Hoztic skrev:
Jag tog körkort för 8 år sen, och har fått blåsa en gång, har däremot sett åtskilliga rena fartkontroller. Farsan, som har haft kk sen slutet av 30-talet, har fått blåsa 3 ggr!

Jag fick lov att blåsa vid 3 olika tillfällen under de 2 första veckorna efter jag tog kk.. :yoparty

TjReal skrev:
Jag fick lo att blåsa vid 3 olika tillfällen under de 2 första veckorna sen jag tog kk.. :yoparty

Provat hålla händerna på ratten/styret? Det vinglar mindre då... :tungan

hehe, jo nog höll jag båda händerna på ratten och körde spikrakt, men det var vanliga nykterhetskontroller så det var ju inte bara jag som blev invinkad till vägrenen..

Är man vållande till det som tanten gjort anser jag att man förverkat sin rätt att vistas i trafiken i annan roll än fotgängare eller passagerare - för resten av sitt liv. Det finns inget som helst försvar för en sån jävla blunder. Utvisning resten av matchen, ungefär.

Vad räknas som "värst", fyllekörning eller smitning?? Kan nog tänka mig att det kommer kännas för tanten.. Var hon hopplöst full och inte viste vad hon gjorde tycker jag nästan synd om henne faktiskt... Fast inge mer bilåkning tack!

Pejo skrev:
Är man vållande till det som tanten gjort anser jag att man förverkat sin rätt att vistas i trafiken i annan roll än fotgängare eller passagerare - för resten av sitt liv. Det finns inget som helst försvar för en sån jävla blunder. Utvisning resten av matchen, ungefär.

Ja den där tanten får nog räkna med att få iaf 2 papp i böter kanske en prick o protokollet.... O sen om man kör lite för fort i norge kan man få fängelse.... ja jag säger då de...

Att vara alkoholpåverkad får inte vara en förmildrande omständighet.
Det borde vara tvärtom. Dubbla straffet om man var påverkad av alkohol eller andra dråger.

:4skrika

CHROLO skrev:

Ska inte börja gnälla över bristande resurser o.s.v. men antalet trafikpoliser sjunker ständigt och givetvis har det inverkan på antalet nykterhetskontroller.
Vad det som ser bra ut "statistiskt sett" med att snabbt fälla många för fortkörning?
De tekniska möjligheterna med att bl.a. göra bevisprov i fordon är på frammarsch. Jag gissar att en försvarlig del av våra skattepengar läggs på att utveckla sådant, men det är väl coolare att oja sig över hastighetskontroller??

Javisst, helst ser jag ju att "snuten" försvinner helt så jag får köra precis som jag vill! :va Eller helst inte. Självklart ska det vara trafikövervakning, men jag tycker att den känns lite snett prioriterad idag. Jag har mycket svårt att tänka mig att polisen själv styr över sin verksamhet, politikerna har antagligen alldeles för mycket att säga till om, och dom vill se många fällda, nollvisioner osv. Politikerna håller ju dessutom i anslagen...
Visst, min bekantskapskrets (dom flesta har samma erfarenheter) är antagligen ett för litet statistiskt underlag, men jag skulle gärna stanna och blåsa oftare. Min far blev för några år sedan överkörd på ett övergångsställe, bilföraren behövde inte blåsa... Jag voltade med en bil för 2,5 år sedan, visserligen pga ett skuret hjullager och blixthalka :huvet , men jag såg aldrig till nån polis, trots att jag ringde 112 och berättade att vi hade voltat men att vi hade klarat oss, ifall någon annan skulle ringa och berätta om olyckan.
Jag ser även hellre riktiga poliser som har fartkontroller, dom kan stoppa fler än dom som kör för fort, tex fellastade bilar/släp, bilar utan lyse i mörker, folk utan bilbälten, folk som kör rattonyktra osv. Dessutom tror jag att en arg polis som uttrycker sina inre tankar om en fortkörning dämpar fortkörningsviljan i framtiden betydligt mycket mer än att få hem ett foto på sig själv och ett inbetalningskort!
Men jag kan ju ha fel... :näsblod

Hoztic skrev:
Javisst, helst ser jag ju att "snuten" försvinner helt så jag får köra precis som jag vill! :va Eller helst inte. Självklart ska det vara trafikövervakning, men jag tycker att den känns lite snett prioriterad idag. Jag har mycket svårt att tänka mig att polisen själv styr över sin verksamhet, politikerna har antagligen alldeles för mycket att säga till om, och dom vill se många fällda, nollvisioner osv. Politikerna håller ju dessutom i anslagen...
Visst, min bekantskapskrets (dom flesta har samma erfarenheter) är antagligen ett för litet statistiskt underlag, men jag skulle gärna stanna och blåsa oftare. Min far blev för några år sedan överkörd på ett övergångsställe, bilföraren behövde inte blåsa... Jag voltade med en bil för 2,5 år sedan, visserligen pga ett skuret hjullager och blixthalka :huvet , men jag såg aldrig till nån polis, trots att jag ringde 112 och berättade att vi hade voltat men att vi hade klarat oss, ifall någon annan skulle ringa och berätta om olyckan.
Jag ser även hellre riktiga poliser som har fartkontroller, dom kan stoppa fler än dom som kör för fort, tex fellastade bilar/släp, bilar utan lyse i mörker, folk utan bilbälten, folk som kör rattonyktra osv. Dessutom tror jag att en arg polis som uttrycker sina inre tankar om en fortkörning dämpar fortkörningsviljan i framtiden betydligt mycket mer än att få hem ett foto på sig själv och ett inbetalningskort!
Men jag kan ju ha fel... :näsblod

Håller med dig! :)

TommyBum skrev:
Ger mig Fan på att hon inte får det! På sin höjd typ 50 timmars samhällstjänst, indraget körkort och lite böter. Blir så jävla förbannad på det här rättssystemet. Småstraff för att riskera andra människors liv medans jag fick 75 timmars samhällstjänst, (motsvarande 2 månaders fängelse), 5500:- att pröjsa och villkorligt för att jag hämta nån pall bira i tyskland!!!! :mad: :mad: :mad:

sno från staten är värre än mordförsök ju

jävla kärring fan. hade jag varit i den situationen så hade jag sänkt kärringfan så j***a stenhårt så hon inte hade rest sig mer.

Har kört hoj i 20 år, bil några år kortare, de senaste 10 åren totalt mellan ca 3000-5000 mil/år. Merparten av dessa mil i stor-Göteborg och Halland.

Tre eller fyra gånger har jag blivit stoppad för nykterhetskontroll.

Uppskattningvis 200-250 gånger har jag passerat synliga hastighetskontroller som jag observerat, oräknat alla kameraskåp, och oräknat alla fasta hastighetskontroller och civila polisbilar med mätutrustning som jag inte observerat.

Det säger mig, tyvärr, en del om statens syn på prioritering mellan dessa två trafikbrott.

Wassup skrev:
mc olycka i mölnbo.

:machinegu gammal tant i vit audi körde idag på en mc förare (kromslädar)bakifrån 2 gånger.
detta resultera att mc föraren som vart påkörd stötte ihop med en annan mc förarare och cycklarna välte över varandra. allt detta hände inne i mölnbo i ca 50 km/t båda mc förarna klara sig bra. ena fick en smäll på käften så han fick några tänder lösa.
tanten försökte även smita från platsen men han inte pga förarna reste sig upp och snodde hennes nycklar när hon hadde fått motorstop.

orsaken till detta va att tant fan va aspackad, å sa att hon inte hadde sett mc förarna. tant fan hadde även orsakat en olycka tidigare samma dag, ca 30 min innan. hon hadde kört in i en merca och kvaddat ena sidan på bilen, detta hände i järna (denna olycka hadde hon smitit ifrån). polisen medela att hennes promille låg nån stans mellan
1.36- 1,86. :mad:

när polisen kom på plats fatta hon inget (det gjorde hon inte tidigare heller),
fråga polisen när dom tog in henne i bilen om hon skulle kunna hinna hem till kl 20:00 tant----> :fatta!

Sådana tanter ska helst bli av med körkortet och sen gärna aldrig få tillbaka skiten något mer.
Snacka korkad och livsfarlig kärring! :fatta!

Trist för MC-förarna dock, men de ska nog vara glada att det inte blev allvarligare än så.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman