Mc olovlig körning vs B-kort

Oavsett vad du har för behörigheter eller inte tidigare så blir det olovlig körning och det måste polis rapportera till länstyrelsen och straffet är dagsböter och ev. körkortsingripande, dvs indraget eller återkallelse av befintliga behörigheter!

Jag har själv råkat ut för detta när jag saknade E behörighet (tungt släp) så jag har varit i kontakt med länstyrelsen och jurist i frågan. I mitt fall löste det sig bra med ett bötesföreläggande pga att jag hade hunnit ta behörigheten när åklagaren skulle bedömma straffet.

Mitt råd är - Gör det INTE för det kan kosta dig dyra böter och problem med befintliga behörigheter!
Jag "trodde" i mitt fall att det inte var så farligt att köra utan E eftersom jag hade ju ändå grundbehörigheten för själva fordonet, men så var det icke!

//Nitrous

Tackar för alla svar!
Vet bara att en polare blev av med sitt B kort å började köra hoj utan ist.. Så jag ville bara kolla läget hur de ligger till :)

Jag satt å fundera på samma sak men skulle inte vara så dum å köra utan kort, men nu har ja fått lite mer kött på bena!

/Jocke

Hur kommer det sig att alla måste gå OT och berätta att man inte ska köra utan körkort? Hur kommer det sig att det inte modereras lite hårdare inom detta område? Frågan var väldigt tydlig och ingenstans frågade TS om andras råd hurvida man bör köra med eller utan kort.
Kontentan kommer ju bli att det är helt meningslöst att använda sökfunktionen då innehållet i diverse trådar är värdelöst trots rätt rubrik. :huvet

*fakeedit* köR inte utan körk0rT!!11

Utan B-kort får du inte framföra en truck på allmän väg, men beakta att i juridisk mening vid en olycka kan även inomhus i en industrilokal räknas som allmän väg, så m.a.o får du inte köra en truck någonstans om du inte har B-kort.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien