Swedie skrev:
- 55% använt helställ
- Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
- 17% inget körkort
- 20% har fått sitt A-kort (statistik visar nedåtgående olyckstrend bland gratis A-kortsförare)
- 50% av omkomna har haft körkort i <1 år.
- 90% INGET fel på vägen...
Om ovan statistik är korrekt så gäller följande teoretiska resonemang:
Av 100 förolyckade förare så har:
55 st använt skydd, av dessa körde följaktligen 80% nyktra vilket ger 55*0,8= 44 st.
Av dessa 44 nyktra och påklädda förare så hade 17% inget körkort vilket innbär att (1-0,17)*44 = 36 var berättigade till att framföra motorcykeln.
Av dessa 36 (35,52) så hade 20% fått sitt körkort vilket innebär att endast 29 st av dessa hade utbildat sig för MC och avlagt förarprov för detta.
Av de resterande 29 skyddsutrustade, nyktra och utbildade MC förarna så var 50% "gröna" dvs hade inte haft körkort längre än 1 år.
Återstår då följaktligen 15 (14,6) förare som kunde antas vara bra erfarena MC förare. I 90% av fallen var det inget fel på vägen vilket således innebär att 10% då förmodligen inte rådde för det som hände.
Återstår då 13 förare av ursprungliga 100 förare. Nu var det ju inte 100 förare utan 59 vilket följaktligen innebär att 8 st (0,13*59) i år har gått ett öde tillmötes som den som identifierar sig som en bra och erfaren MC förare bör fundera över. Vad som därtill är skrämmande är att 87% av de som förolyckades troligen gjorde det av jäkligt onödiga och dumma anledningar.
Räknar man därtill bort de som inte kör sporthoj (3/10) och således försöker fokusera på de som ofta kör mycket fort så försvinner ju ytterligare några procent. Kvar är då 5%.
Jag kör sporthoj, jag kör nykert, jag använder skyddsutrustning, jag har körkort som jag inte fått och jag har låtit erfarenheten växa med åren. I princip alla som jag kör med uppfyller dessa kriterier och i denna kategori omkom teoretiskt sätt 3 st MC förare som själva kunda antas ha vållat olyckan. Beaktat hur många som kör anser jag att det är en ganska blygsam siffra.
/Olzki