Mc och biltullar from Januari

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Nu skall det efter mycket om och men införas försök med biltullar i Sthlm from 3 Jan 2006. Har hört olika info om vad som gäller med motorcyklar, skall det vara gratis med Mc i biltullar, kosta lika mycket som för bilar, eller är det en reducerad avgift för Mc. Någon som vet?

biltullarna är ju så otroligt idiotiska...

Som planeringen var förut skulle min moster och hennes man kunna köra fritt i innestan, men skulle de ut till landet eller någon annan stad/by så får de betala tull...

sirmiro skrev:
biltullarna är ju så otroligt idiotiska...

Som planeringen var förut skulle min moster och hennes man kunna köra fritt i innestan, men skulle de ut till landet eller någon annan stad/by så får de betala tull...

Eftersom vi inte känner din moster och hennes man, så vet vi inte var de bor. Och därmed inte vad du menar egentligen :va

Chronic skrev:
Eftersom vi inte känner din moster och hennes man, så vet vi inte var de bor. Och därmed inte vad du menar egentligen :va

Sorry, trodde det var underförstått att de bodde innanför gränserna och det bara skulle gälla när man passerade gränserna..

sgtpepper skrev:
Det är ingen tull, det är en skatt. :besserwisser-smiley

Oavsett vad det heter är det alltid skatt på en annan skatt... =( (vi betalar vägskatt och den får sthlm använda också)

Senast jag hörde skulle de vara gratis för mc. Jag har inte hört något som säger motsatsen.

sirmiro skrev:
Oavsett vad det heter är det alltid skatt på en annan skatt... =( (vi betalar vägskatt och den får sthlm använda också)
Öh, jag förstår inte riktigt vad du menar? Det jag anmärkte på är att den rent juridiskt inte är en tullavgift eller liknande utan en skatt, varje gång man passerar en portal så kommer ett automatiskt skattebeslut att tas.

fazerfun skrev:
Senast jag hörde skulle de vara gratis för mc. Jag har inte hört något som säger motsatsen.
Jupp, stämmer. Så det blir mumma för oss som bor i innerstaden och bara har hoj :). Men jag kan förstå att folk med bil som ofta behöver åka in i stan är lite bittra.

Nope, inga tullar för MC... :)

Undantag för speciella trafikantgrupper
Följande trafikantgrupper undantas från avgifterna:

• Utryckningsfordon
• Bilar som är registrerade utomlands
• Militära fordon
• Bussar med en totalvikt av minst 14 ton
• Miljöbilar
• Taxibilar
• Färdtjänstfordon
• Motorcyklar
• Den som har parkeringstillstånd för rörelsehindrade
kan ansöka om att bli befriad från skatt för en bil

Fakta om "försöket" från Sthlms Stad: http://www.dn.se/content/1/c6/35/46/22/faktabladtrangsel.pdf

/B

Men va fan.. jadå?
Jag bor på Lidingö, en ö utanför sthlm, och enda vägen till fastlandet är igenom sthlm. Så ska jag nånstans så måste jag åka igenom sthlm vare sig jag vill eller inte.

Sanslöst.. :huvet

knas81 skrev:
Men va fan.. jadå?
Jag bor på Lidingö, en ö utanför sthlm, och enda vägen till fastlandet är igenom sthlm. Så ska jag nånstans så måste jag åka igenom sthlm vare sig jag vill eller inte.

om du bor på lidingö e du RIK :D :D

knas81 skrev:
Men va fan.. jadå?

-"Bilresor mellan Lidingö och övriga länet är skattebefriade,
om bilen passerar två skilda betalstationer, varav den ena
är någon av betalstationerna vid Ropsten, och tiden mellan
passagerna inte överstiger 30 minuter."

/B

knas81 skrev:
Men va fan.. jadå?

...och vad är skillnaden för oss som bor innanför tullarna?
Folk tjatar om Lidingö hela tiden, men det blir EXAKT samma problem om man bor innanför tullarna. Vi kan inte heller åka nånstans utan att betala.

Är det inte dax att införa IQ-test för att få rösträtt så vi slipper den mentalt handikappade delen av befolkningen som år efter år röstar fram den där rödgröna sörjan?

benkar skrev:
-"Bilresor mellan Lidingö och övriga länet är skattebefriade,
om bilen passerar två skilda betalstationer, varav den ena
är någon av betalstationerna vid Ropsten, och tiden mellan
passagerna inte överstiger 30 minuter."

/B

Jaha, då måste jag turbokonvertera bilfan :D

Jag funderar på att försöka montera en täckskylt som jag kan aktivera innifrån bilen som täcker bilskylten när jag åker förbi tullstationen..

Litegrand som en uppvikbar nummerplåt på hojen, typ..

amullo skrev:
Jag funderar på att försöka montera en täckskylt som jag kan aktivera innifrån bilen som täcker bilskylten när jag åker förbi tullstationen..

Litegrand som en uppvikbar nummerplåt på hojen, typ..

Bättre upp broder..

elektroniskt

craze skrev:
Är det inte dax att införa IQ-test för att få rösträtt så vi slipper den mentalt handikappade delen av befolkningen som år efter år röstar fram den där rödgröna sörjan?
Det där känns som hyffsat fascistiska tankegångar. Accepterar man ett demokratiskt samhälle så får man väl också acceptera att man inte alltid ingår i åsiktsmajoriteten. Att förvägra folk rösträtt för att de inte har samma åsikter som en själv luktar bruna skjortor, militärparader och kortvuxna galningar med mustascher.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT