Mc och biltullar from Januari

Jag misstänker att ända anledningen till att MC undantas är svårigheten att förvara dosan utan att den blir stulen...

Sossarna har tappat till 26% här i stockholm medans M gått upp till 46% och jag tror det beror mycket på turerna runt trängselskatten.

Har själv ingen bil pga trafik och parkeringssituationen men tycker ändå inte om skatten.

Är det inte dax att införa IQ-test för att få rösträtt så vi slipper den mentalt handikappade delen av befolkningen som år efter år röstar fram den där rödgröna sörjan?

Hmm skulle inte bli många som får rösta då... Glöm inte att sossarna/Billström i valrörelsen LOVADE att INGA trängselavgifter skulle införas!!!
Sossarna lurade, som vanligt, sina väljare...

UltraMarine skrev:
Jag misstänker att ända anledningen till att MC undantas är svårigheten att förvara dosan utan att den blir stulen...
Man behöver inte ha en dosa. Alla registreringsskyltar kommer att läsas av både automatiskt och manuellt om den automatiska avläsningen misslyckades (kul jobb, not! :)).

Så anledningen till att MC undantas är något annat, jag gissar på att det beror på att vi inte anses ta upp så mycket plats på gatorna.

Mest underligt tycks dock vara att man nu kommer att testa biltullar i typ 4-6 månader, därefter ska det folkomröstas. Vilket i min mening är rätt så underligt. Dels för att det redan skedde en folkomröstning i berörda delar i samband med förra gången man röstade (eu-nånting var det väl?). Hur meningslöst måste det inte vara att punga ur 6 miljarder eller vad det nu kommer att kosta för att bygga tullar, som sen ska rivas efter för att ingen ville ha dom ändå. Fast det är klart, en folkomröstning är ju bara vägledande och ska användas som riktlinje, inget annat :(

sgtpepper skrev:
Det där känns som hyffsat fascistiska tankegångar. Accepterar man ett demokratiskt samhälle så får man väl också acceptera att man inte alltid ingår i åsiktsmajoriteten. Att förvägra folk rösträtt för att de inte har samma åsikter som en själv luktar bruna skjortor, militärparader och kortvuxna galningar med mustascher.

Tyvärr ligger det något i vad Craze skriver. Om folk skulle tänka efter en smula skulle de antagligen inte rösta på S, V och MP.

WilleZL skrev:
Tyvärr ligger det något i vad Craze skriver. Om folk skulle tänka efter en smula skulle de antagligen inte rösta på S, V och MP.
Så säger du ja, men du tror inte att socialdemokrater och miljöpartister säger exakt samma sak om folk som röstar på moderaterna?

Självklart kan man ogilla andra politiska partiers partiprogram, men att vilja förbjuda folk att rösta för att de har "fel" åsikter är ren och skär fascism/kommunism.

Jag tycker att det är ett svek att införa biltullar trots vallöftet och blir det en folkomröstning så kommer jag antagligen rösta emot dem, men när jag läser pucko-inlägg från neo-fascister som vill förbjuda folk från att rösta så får jag lust att gå ut och vifta med en biltullsflagga och blåsa i trumpet och börja bygga mina egna passage-portaler.

sgtpepper skrev:
Jag tycker att det är ett svek att införa biltullar trots vallöftet och blir det en folkomröstning så kommer jag antagligen rösta emot dem, men när jag läser pucko-inlägg från neo-fascister som vill förbjuda folk från att rösta så får jag lust att gå ut och vifta med en biltullsflagga och blåsa i trumpet och börja bygga mina egna passage-portaler.

Jag mest trött på obstinata intellektuella som tycker att just dom vet det som är rätt.

UltraMarine skrev:
Jag mest trött på obstinata intellektuella som tycker att just dom vet det som är rätt.
Varför citerar du mig, vad har det med mig att göra? Är jag en "obstinat intellektuell som tycker att just jag vet det som är rätt" bara för att jag tycker att alla bör få rösta i en demokrati?

sgtpepper skrev:
Det där känns som hyffsat fascistiska tankegångar. Accepterar man ett demokratiskt samhälle så får man väl också acceptera att man inte alltid ingår i åsiktsmajoriteten. Att förvägra folk rösträtt för att de inte har samma åsikter som en själv luktar bruna skjortor, militärparader och kortvuxna galningar med mustascher.

Demokrati betyder inte att majoriteten i alla lägen skall bestämma vad individen skall göra, tycka och rätta sig efter. Att åsiktsmajoriteten har makten kan vara det som förtrycker individer och minoriteter. Demokrati måste också, tillsammans med en jämlik beslutsprocess, betyda frihet för individen och det har den rödgröna sörjan inte förstått.

I just detta fall tror jag inte heller att åsiktsmajoriteten vill ha biltullar. I detta fall har Billström dealat med de gröna kommunisterna så att samhället får dega två miljarder för något som jag tvivlar på att en folkomröstning kommer att visa att allmänheten vill ha.

"Folkomröstning"?, "Test"?... Tillåt mig le!

Denna "test" kommer att "falla väl ut", oavsett om samtliga i den svenska befolkningen motsäger sig biltullarna. Biltullarnas vara är redan beseglat i och med att detta klartecken givits, tro inget annat!

Att Sverige är ett demokratiskt samhälle är en sanning med modifikation. Redan nu har vi regler, skatter och annat som i stort sätt alla motsäger sig.

Svenska statens alkoholpolitik till exempel. Oavsett vad man nu tycker om alkoholkonsumtionen så vill en majoritet att man skall kunna köpa starköl/vin i t.ex. mataffären... Varför får vi inte det? Tom. EU motsäger sig detta!

En sänkning av energiskatten (el, bränsle,...) tror jag nog de flesta är för - istället HÖJER man skatten! Med vilken förankring hos befolkningen då kan man fråga sig?!

Kärnkraftens vara eller icke vara (sanning med modifikation eftersom samtliga 3 linjer hade med tidsfristen för nedläggningen att göra, det fanns inget alternativ för att behålla den) röstades det om 1980, den är kvar idag - NU, 25 år senare, skiftar folkets vilja till att ha den kvar och regeringen (med Centern i spetsen) svarar med viljan att börja avveckla...

Ett par exempel på vår eminenta demokrati bara. De flesta frågor får vi inte ens rösta om eller ta ställning till, utan påtvingas oss inom mandatperioderna.

Demokrati? Yeah, right! Den enda anledning staten kan göra sådant här är för att vi Svenskar är ena lama fanskap som lägger sig och låter sig köras över. I Danmark eller Frankrike skulle folket strejka, parkera traktorer på vägarna, ...

Men hey, låt oss gnälla av oss på något forum istället! :tummenupp

Dea skrev:
Demokrati betyder inte att majoriteten i alla lägen skall bestämma vad individen skall göra, tycka och rätta sig efter.
Har jag påstått det?! :va

I just detta fall tror jag inte heller att åsiktsmajoriteten vill ha biltullar.
Det tror inte jag heller.

Det jag vände mig mot var denna mening, ingenting annat:
"Är det inte dax att införa IQ-test för att få rösträtt så vi slipper den mentalt handikappade delen av befolkningen".

xfader skrev:
Mest underligt tycks dock vara att man nu kommer att testa biltullar i typ 4-6 månader, därefter ska det folkomröstas. Vilket i min mening är rätt så underligt. Dels för att det redan skedde en folkomröstning i berörda delar i samband med förra gången man röstade (eu-nånting var det väl?). Hur meningslöst måste det inte vara att punga ur 6 miljarder eller vad det nu kommer att kosta för att bygga tullar, som sen ska rivas efter för att ingen ville ha dom ändå. Fast det är klart, en folkomröstning är ju bara vägledande och ska användas som riktlinje, inget annat :(

Det var de borgerligt styrda kranskommunerna som genomförde någon slags proteströstning.

Vid den riktiga folkomröstningen är det väl bara Sthlm som röstar?

Det är ändå rätt märkligt att de som tycker att folk med vissa åsikter borde skjutas eller att folk med för låg IQ borde vägras rösträtt får härja fritt här, men den som protesterar mot det kallas för "obstinat intellektuell"... :D

Och varför gnäller ni så på biltullar? Hojar kör ju gratis. Trodde det här var en mc-sajt och inte en intresseförening för svensk bilbransch. :rofl

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT