MC-myter, sagor och sägner i mc världen

Långa farbron skrev:
*stockholmare är intiligentare än genomsnittet

När man har ett fotbollslag som heter Häcken råder det inget tvivel om vad som är Sveriges baksida
:rolleyes:

* Alla som kör custom drömmer egentligen om en H-D
* Gråimporterade hojar är alltid körda mycket hårt och är i regel dåligt servade
* Det är omöjligt att svänga när man kör på bakhjulet eftersom det bara är framhjulet som kan styras med.
* Prylar som är framtagna enbart för racing gör din gathoj bättre på gata
* Att köra MC är så farligt att knappt nån från början av säsongen lever i augusti

*Effekt och viktsiffror är viktigt när man väljer hoj
*Alla ducatiägare är posörer
*Bike är en tidning som alltid tar reda på fakta
*alla sporthojsägare gasar järnet överallt
*Har du full skyddsutrustning så klarar du dig alltid i en olycka
*Twinnar har mer vrid än rad4:or
*Alla som kör motard kör på bakhjulet eller framhjulet eller inget hjul alls.
*en bil är snabbare än en hoj i kurvorna

* ...man behöver inte svänga med styret. Det är bara att luta med kroppen... :kocko

* Det är bara 20 - 23 åriga killar som kör ihjäl sig på R1:or!

* Alla som kör ihjäl sig har alltid kört för fort så det är deras fel!

* Kör man sporthoj MÅSTE man skruva upp fjäderförspänningen för jag kör ju så himla fort!

Hörde på Bike i Trollhättan för ett par år sedan. En kille kom in med en sprillans ny CBR 1100 XX som knapt var inkörd och säger till försäljaren:

- Jag vill beställa ny Öhlinare till hojen för den här skiten går ju inte att åka på. Jag har justerat upp fjäderförspänningen till max och hojen går som skit!

Försäljaren tar gladerligen emot beställningen på en ny däpare á 7 - 8000 kr i stället för att be killen justera tillbaks dämparen till originalinställningen och därefter börja laborera lite mer nyanserat så han hinner upptäcka vad som händer och inte!

// Niklas

bsajanne skrev:
* ...man behöver inte svänga med styret. Det är bara att luta med kroppen... :kocko

Har du aldrig skjutsat någon som lutat sig åt fel håll vid "fel" tillfälle??? Hojen går inte RIKTIGT åt det håll man som förare hade tänkt sig. Speciellt inte om personen som är passagerare väger 30 kilo mer än föraren. Så en viss sanning ligger det i påståendet att man inte behöver vrida styret för att hojen skall byta färdriktning!

Edit:

Om inte skulle ju hojen gå rakt fram om du ställde dig på ena fotpinnen med båda fötterna samtidigt som du släppte styret! :tummenupp

// Niklas

UrbanTiger skrev:
Okej, du stog brevid och hörde på när han sa det :3freak
Du var då en jävla dålig kompis..... :7peta

Killen var oerhört bestämd så jag tror inte det hade spelat någon roll om jag hade försökt förklara för honom hur en stötdämpare fungerar och rått honom att testa.

Om det hade varit en vän till mig hade jag naturligtvis agerat annorlunda. Nu var killen en främling för mig lika mycket som jag var en främling för honom.

// Niklas

UrbanTiger skrev:
Det är absolut en myt att passageraren måste luta sig åt samma håll som föraren för att hojen ska kunna svänga.

Frågan var inte om passageraren MÅSTE luta sig åt samma håll. För det behövs naturligtvis inte. Men passageraren KAN påverka riktningen på hojen utan att för den skull använda styret.

Jag KAN styra hojen hojen även om passageraren som väger en massa mer lutar sig åt alla möjliga och omöjliga håll. Men om han/hon gör en hastig viktförskjutning vid fel tillfälle är det inte säkert att jag hinner med att korrogera vilket kan resultera i en olycka. Ju lättare hoj man åker på desto större är skillnaden. Om hojen dessutom har hög tyngdpunkt kan det bli riktigt "spännande".

Självklart ligger ALLT ansvar hos föraren att köra på ett säkert sätt oavsett om man kör med passagerare eller ej.

// Niklas

Avarage skrev:
Har du aldrig skjutsat någon som lutat sig åt fel håll vid "fel" tillfälle??? Hojen går inte RIKTIGT åt det håll man som förare hade tänkt sig. Speciellt inte om personen som är passagerare väger 30 kilo mer än föraren. Så en viss sanning ligger det i påståendet att man inte behöver vrida styret för att hojen skall byta färdriktning!

Edit:

Om inte skulle ju hojen gå rakt fram om du ställde dig på ena fotpinnen med båda fötterna samtidigt som du släppte styret! :tummenupp

// Niklas

Är du ny här? Alla som vet hur en hoj funkar använder styret. Då går hojen åt det håll man vil med eller utan skjuts.
Det är IRONI när jag skriver att man inte behöver använda styret... Fatta! Styret!!!
Läs rubriken på tråden så ser du vad vi andra skriver om!
Ta en moto GP hoj i hög fart och ställ dig på ena fortpinnen. Den svänger inte mycket pga gyroeffekten i hjulen.
Det ligger alltså ingen sanning i påståendet att man inte använder styret när man svänger. Oj, vad tydligt det blev... *ler stolt och sarkastiskt* :död
Kul å skriva inlägg i debatten. Vi ses i Södertälje på avrostning den 30 april

DwD skrev:
alla som kör sporthoj kör fortare än hastighetsbegränsningen! :brinnerup

Det är ingen myt, kan inte komma ihåg att jag någonsin sett en sporthoj hålla hastighetsbegränsningen? (den gäller väl bara glidarskrot utan väghållning och bromsar?)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph