Mc Mekaniker Norrbotten

Hiddich

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2022
Hoj
2001, Kawasaki Ninja ZX-6R
Jag kör en Kawasaki Ninja ZX-6R från 2001 och är i behov av någon i Norrbotten som kan skruva i Kawasaki. Det är grenrörspackningen som måste bytas då det sipprar ut olja sakta men säkert därifrån. Är det någon som vet om någon som är duktig så vore jag mycket tacksam.

Du har nog andra problem om det kommer olja via grenröret. Är du säker på att det inte är topplockspackningen eller ventilkåpspackningen som har gått sönder?
Det brukar rinna svart oljig vätska från trasiga grenrörspackningar.

Det kanske inte är olja, men ser ut så

Jo, att det kan bli någon slags tjära där är ju en sak, men inte direkt olja.

Vi skulle nog behöva lite mer symptom här.
Ska leta reda på besiktningprotokollet när jag kommer hem för jag fick en anmärkning på det. Det jag vet är att det rinner inte hela tiden utan bara när man kör och motorn är i arbetstemperatur. Det ser ut att komma från grenrören någon svart sörja (som jag antog var olja) då hojjen är lite kladdig under dem.

"En bild säger mer än tusen ord" brukar det ju heta.

Piteå MC&Motor, Saarela http://www.saarela.se/ eller ännu hellre Tedelind i Luleå vore mina självklara tips. Men nu är ju Norrbotten ett tämligen vitt begrepp, kanske enklare om Du beslutar utefter avstånd :)

Last edited:
Norrbotten är väl bättre än det vanliga N-ordet?

Norrbotten är väl bättre än det vanliga N-ordet?
Jo, "Norrland"

"Har ni någon Yamaha återförsäljare i Norrland? Jag tänkte åka hoj upp...."

Tja, från strax norr om uppsala till kiruna borde det finnas en tycker man...

Syftar man på Ducati så var det precis på håret att du fick med en återförsäljare i det området. :D
Jo, men det gäller ju även Ural och andra skramliga maskiner som säljs i små upplagor...

Jag tror att Ducatis egen karta är fel, Northbike i Sundsvall är med, men inte Umeå.
(googlar man "Ducati Umeå" så dyker dom upp, på Ducatis egna sida)
Men går man efter kartan så finns det ju två, Gävle och Sundsvall.
Norr om det fungerar inte Pastamaskinerna utan man behöver nåt mera grovhugget.
(hade vi inte någon i Norrbotten som körde Ducati året om?)

Jag tror att Ducatis egen karta är fel, Northbike i Sundsvall är med, men inte Umeå.
(googlar man "Ducati Umeå" så dyker dom upp, på Ducatis egna sida)
Men går man efter kartan så finns det ju två, Gävle och Sundsvall.
Ja se där, hur länge har Northbike varit med?
Var sugen på en Ducce tidigare men då var det 80 Mil till närmsta verkstad och återförsäljare så jag uteslöt det snabbt.

Var sugen på en Ducce tidigare men då var det 80 Mil till närmsta verkstad och återförsäljare så jag uteslöt det snabbt.
Jag har faktiskt ingen aning, jag har väldigt dålig koll på vem som säljer vad.

Innan dess vet jag att vi hade en liten firma som sålde allt möjligt italienskt på två hjul i Umeå från i princip ett dubbelgarage i ett villaområde.

Det fanns ju faktiskt en entusiast som drev Ducati butik och verkstad på Skutviken, några år i mitten av 2000-talet. Som med så mycket annat så fattade svartöstadingarna aldrig grejen, utan handlade hellre Yamaha av Fredrik, Honda av Veijo och de lägre stående märkena av Ica Hjärtat-mannen och hans föregångare.

Jag har faktiskt ingen aning, jag har väldigt dålig koll på vem som säljer vad.

Innan dess vet jag att vi hade en liten firma som sålde allt möjligt italienskt på två hjul i Umeå från i princip ett dubbelgarage i ett villaområde.
Du tänker kanske på de här: http://www.nordimotor.se/
Jag var faktiskt där i sommaren 2021 och köpte olja och filter till min Guzzi.

(Asså, jag körde inte Göteborg-Umeå tur och retur för att köpa olja. :) Det var så att jag råkade passera och tog tillfället att shoppa sådant som jag ändå behövde.)

Du tänker kanske på de här: http://www.nordimotor.se/
Jag var faktiskt där i sommaren 2021 och köpte olja och filter till min Guzzi.

(Asså, jag körde inte Göteborg-Umeå tur och retur för att köpa olja. :) Det var så att jag råkade passera och tog tillfället att shoppa sådant som jag ändå behövde.)
Precis, dom var det jag tänkte på.

Näe så bra pris på Olja tror jag inte att dom hade att man kör 200mil för att köpa den.

Men en Guzzi kanske måste ha färskpressad "extra virgin" Olivolja som har växt i en sydsluttning vid Comosjön och han hade sista flaskorna från klostret där nunnorna trampar fram den på traditionellt vis.
Man vill ju inte ha den billiga maskinpressade varianten.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8