Sitter och kollar i Bike-katalogen och kan inte låta bli att imponeras av HD:s uppfinningsrikedom när det gäller att ta fram nya modeller. Eller ”nya” modeller. Genom åren har de varit mästare på att genom en ny lack, annan bakskärm, eller ett nytt styre krysta fram en ”ny” modell. Då ofta kallad Limited eller Jubileum.
I årets utbud räknade jag till hela femton hojar med samma 1690-motor, då är det en utmaning att som säljare på mässan motivera en presumtiv kund att välja en 12.000 kronor dyrare nyans av samma modell. ”Du förstår att den 2 tum högre sissyn ger en heeelt annan upplevelse.”
Samma oroande tendens ser jag hos Triumph som har samma motor i tio olika modeller, varav fyra varianter bara av Bonnevillen. Sen byter man avgassystem och häpp, så var Scramblern född.
Att det är lågkonjunktur går inte att missta sig på. Utvecklingsavdelningarna är under avveckling...
Så där har det väl alltid varit bland alla märken i lite olika nivå. HD har kanske varit lite värre i och med att det ska vara ett "kustomiserings-märke" och de med detta slänger ur sig en del förbyggda modeller för de som hellre äter burgare än stylar om sin MC.
Men i stort har jag inga problem med att de ger ut modeller med bara utseendejusteringar så länge namnet visar på det. Som med Triumph och Bonneville. Så länge den heter Bonneville men med något tilläggsnamn så förutsätter jag att alla versioner är i stort sett samma modell vad det gäller chassi och motor, men med vissa komponenter/färger som inte finns att välja till basmodellen.
Scramblern däremot bör det vara något mer med. Och tittar du lite på motorkaraktären så är den annorlunda än Bonneville. Lägre antal hästkrafter men med en vridmomentskurva som når topp vid betydligt lägre varvtal. Troligen aningen mer gjort än ett annat avgassystem.
Sedan att nyttja samma motorbas till flera modeller är ju bra sett ur ekonomisk synvinkel. Triumph körde ju med sin 955i till Daytona (sport), Speed Triple (street), Sprint (Touring), Tiger (offroad). Samma motor men det skiljer 30-45 HP mellan modellerna med hjälp av andra andra kammar mm.
Den nyare 1050i är faktiskt också samma motor men med längre slaglängd som ger 95 cc extra. Så frågan är vad som ska krävas på en "ny" modell för att den ska kunna kallas ny?