MC-mässa Älvsjö 2015!

Vilket scoop!
Enligt pressreleasen är Toyman signad:
" ...att deltaga på mc-mässan i Stockholm."
http://www.sporthoj.com/blogg/?inlaggid=6367
Bara hans deltagande kommer locka horder. :fakta Frågan är bara hur SH-Bladet kunnat missa detta?
 
Jo jag ska gå på Älvsjömässan! Om..
..jag får ändan ur (tåg)vagnen och förköper billetten :7peta Blir tight entrance då istället för att köa. Fast jag vet inte jag var inte där..roligare att flyga hemma i lugn o ro på fältet bland övriga nerds:)
 
Varför,är mässa så kort? Och så jäkla trångt ?
Jag är i fjällen och åker skidor den helgen och missar det hela....
 
Sitter och kollar i Bike-katalogen och kan inte låta bli att imponeras av HD:s uppfinningsrikedom när det gäller att ta fram nya modeller. Eller ”nya” modeller. Genom åren har de varit mästare på att genom en ny lack, annan bakskärm, eller ett nytt styre krysta fram en ”ny” modell. Då ofta kallad Limited eller Jubileum.

I årets utbud räknade jag till hela femton hojar med samma 1690-motor, då är det en utmaning att som säljare på mässan motivera en presumtiv kund att välja en 12.000 kronor dyrare nyans av samma modell. ”Du förstår att den 2 tum högre sissyn ger en heeelt annan upplevelse.”

Samma oroande tendens ser jag hos Triumph som har samma motor i tio olika modeller, varav fyra varianter bara av Bonnevillen. Sen byter man avgassystem och häpp, så var Scramblern född.


Att det är lågkonjunktur går inte att missta sig på. Utvecklingsavdelningarna är under avveckling...
 
Sitter och kollar i Bike-katalogen och kan inte låta bli att imponeras av HD:s uppfinningsrikedom när det gäller att ta fram nya modeller. Eller ”nya” modeller. Genom åren har de varit mästare på att genom en ny lack, annan bakskärm, eller ett nytt styre krysta fram en ”ny” modell. Då ofta kallad Limited eller Jubileum.

I årets utbud räknade jag till hela femton hojar med samma 1690-motor, då är det en utmaning att som säljare på mässan motivera en presumtiv kund att välja en 12.000 kronor dyrare nyans av samma modell. ”Du förstår att den 2 tum högre sissyn ger en heeelt annan upplevelse.”

Samma oroande tendens ser jag hos Triumph som har samma motor i tio olika modeller, varav fyra varianter bara av Bonnevillen. Sen byter man avgassystem och häpp, så var Scramblern född.


Att det är lågkonjunktur går inte att missta sig på. Utvecklingsavdelningarna är under avveckling...
Så där har det väl alltid varit bland alla märken i lite olika nivå. HD har kanske varit lite värre i och med att det ska vara ett "kustomiserings-märke" och de med detta slänger ur sig en del förbyggda modeller för de som hellre äter burgare än stylar om sin MC.

Men i stort har jag inga problem med att de ger ut modeller med bara utseendejusteringar så länge namnet visar på det. Som med Triumph och Bonneville. Så länge den heter Bonneville men med något tilläggsnamn så förutsätter jag att alla versioner är i stort sett samma modell vad det gäller chassi och motor, men med vissa komponenter/färger som inte finns att välja till basmodellen.

Scramblern däremot bör det vara något mer med. Och tittar du lite på motorkaraktären så är den annorlunda än Bonneville. Lägre antal hästkrafter men med en vridmomentskurva som når topp vid betydligt lägre varvtal. Troligen aningen mer gjort än ett annat avgassystem.

Sedan att nyttja samma motorbas till flera modeller är ju bra sett ur ekonomisk synvinkel. Triumph körde ju med sin 955i till Daytona (sport), Speed Triple (street), Sprint (Touring), Tiger (offroad). Samma motor men det skiljer 30-45 HP mellan modellerna med hjälp av andra andra kammar mm.

Den nyare 1050i är faktiskt också samma motor men med längre slaglängd som ger 95 cc extra. Så frågan är vad som ska krävas på en "ny" modell för att den ska kunna kallas ny?
 
Så där har det väl alltid varit bland alla märken i lite olika nivå. HD har kanske varit lite värre i och med att det ska vara ett "kustomiserings-märke" och de med detta slänger ur sig en del förbyggda modeller för de som hellre äter burgare än stylar om sin MC.

Men i stort har jag inga problem med att de ger ut modeller med bara utseendejusteringar så länge namnet visar på det. Som med Triumph och Bonneville. Så länge den heter Bonneville men med något tilläggsnamn så förutsätter jag att alla versioner är i stort sett samma modell vad det gäller chassi och motor, men med vissa komponenter/färger som inte finns att välja till basmodellen.

Scramblern däremot bör det vara något mer med. Och tittar du lite på motorkaraktären så är den annorlunda än Bonneville. Lägre antal hästkrafter men med en vridmomentskurva som når topp vid betydligt lägre varvtal. Troligen aningen mer gjort än ett annat avgassystem.

Sedan att nyttja samma motorbas till flera modeller är ju bra sett ur ekonomisk synvinkel. Triumph körde ju med sin 955i till Daytona (sport), Speed Triple (street), Sprint (Touring), Tiger (offroad). Samma motor men det skiljer 30-45 HP mellan modellerna med hjälp av andra andra kammar mm.

Den nyare 1050i är faktiskt också samma motor men med längre slaglängd som ger 95 cc extra. Så frågan är vad som ska krävas på en "ny" modell för att den ska kunna kallas ny?

Ja, att utnyttja samma motor till fler hojtyper med olika användningsområden tycker jag också är smart, som de Trajor du räknar upp. Yamaha hade den två-cyl TRX/TDM/XTZ-motorn till likn ändamål (där jag tycker att de kunde tagit i lite mer, både åt grusracer- och åt gatracer-hållet).

Men att som HD bara ändra minimalt på nåt och sen kalla modellen för Jubilee, känns väl lite sådär? Känns som de försöker vrida ur några dollar till i vinst ur samma modell, utan att eg ändra nånting. Som när Status Quo släpper ännu ett Best of-album. Inget nytt egentligen, de har bara stuvat om låtarna lite grann. :trött
 
Måste dit och provsitta en Kåteämtålvnitti eftersom jag bokat en. :banana
 
Jag skippar nog mässan. Lördagen hade varit dagen då jag skulle kunna åka dit, men... Att köra 3 timmar dit och 3 timmar hem för att få äran att trängas med er i några timmar känns bortkastat. I synnerhet med tanke på att Yamaha Center här i Karlstad redan har flaggat för att jag skall få egentid med en R1:a när de får hem den. Det är den jag är intresserad av att se och sitta på och jag tror inte mässan ger mig den tid och det utrymme jag vill ha med hojen. Jag kanske ångrar mig när ni börjar lägga upp bilder på era nya vargtryckstischor, men jag tar risken. :rolleyes:
 
Som vanligt när det gäller hojmässan, är torsdan bokad. Lite mindre folk och lite luftigare vid restaurangerna, lite enklare när man har rulle. Är riktigt sugen på att glida in och se allt nytt. Är förresten sugen på att se allt gammalt hos klassiker-klubbarna också. :)
 
Kom gärna förbi o tjöta lite i klubbmontrarna oxå, jag är där torsdag - söndag... gissa i vilken monter :rolleyes:
 
Håller med, klubbmontrarna är kul!
Och som Laidback skriver - torsdagen är är bäst. Minst folk då.
Men, jag kan inte komma loss då p g a jobb. Är visserligen i Sthlm även torsdag, men på annan adress.
 
Tänker också dra dit på torsdag. Saknar nåt slags program eller nåt så man kan se om det är några särskilda händelser vissa tider eller så, inte bara vem som står i vilken monter och så.
 
Kommer vara där fre-sön. På fredag ska jag gå en sån där shoppingrunda med nån från Bike och titta på lite modeller jag är intresserad av och höra vad dom tycker om dom. Sen lördag kommer det upp lite vänner från Kalmar och på söndag ska jag se om man inte kan fynda en skyddsväst eller ett par dojjor nånstans :banana
 
Vi i Alstergren Racing kommer att vara där med våran MV Agusta F3 675 -2013 Superstockhoj :banana. Vi står med KGK i MV Agustas monter. Hojen står där hela tiden och vi finns där till och från to.fre. och hela lö-sö. Kom förbi och tjöta racing och MV Agusta :)
 
Som vanligt när det gäller hojmässan, är torsdan bokad. Lite mindre folk och lite luftigare vid restaurangerna, lite enklare när man har rulle. Är riktigt sugen på att glida in och se allt nytt. Är förresten sugen på att se allt gammalt hos klassiker-klubbarna också. :)

Var länge sedan jag var på hojmässan... Har inte varit där sen jag var där med dig, och det var ju ett tag sedan!
I år blir det av igen, troligtvis på söndag... Ska bli skit kul! :tummenupp :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top