Mc-ljuddämpare på bilen.

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Då mitt avgassystem på bilen har rostat sönder litegranna (påpassligt på bägge dämparna) så tänkte jag byta ut det.

grejen är att jag kom på för ett tag sen att det kunde vara rätt skoj att ha ett bolt-on eller slip-on som slutdämpare istället för en original eller sportljuddämpare.

Det jag funderar på är om det kommer påverka bilens avgaser såpass att det kan bli problem vid besiktningen?

Om jag sätter en hojdämpare som slutdämpare har jag kommit fram till att det borde vara en eftermarknadsprodukt, då jag kan packa om den lite som jag vill för att anpassa ljudnivån. Den måste även vara av metall. har en kolfiber hemma nu, men den lär ju gå sönder efter 2 veckors körande :rolleyes:

Blir det ett bolton så kommer en del, motsvarande den, som dämparen sitter bultad i på avgassystemet att tillverkas på sidan och antagligen mer eller mindre konstant sitta på dämparen som sen fästes med avgasklämmor eller vad det nu är som ska sitta mellan rördelen och slutdämparen.

bilen i fråga är en opel astra -98 1.6l 16v. Så det är ju enbart annat ljud som jag är ute efter, inte ens en riktig sportdämpare till den ger ju mer kraft.

Någon som gjort något liknande eller helt enkelt har några bra förslag?? :)
 

Bifogat

  • avgassystem astra.JPG
    avgassystem astra.JPG
    13.4 KB · Visningar: 853
Jag och en kompis ville ha häftigare ljud på hans gamla golf 2:a. Vi åkte ut till soptippen för att leta på ett brett rör. När vi kom fram så låg den där, en fet mc ljuddämpare i nyskick. Vi tog den och ersatte bakre ljuddämparen med. Ljudet blev fläskigt både utanför och inne i bilen. Lät maffigt på lägre varv men på högre tonades det ut. Bilen gick ca 10km/h långsammare än med original. Besiktningen var inga problem. :tummenupp

Tror jag har en gammal film med detta påhitt om någon är intresserad. :)
 
kolla med Hannez, han har en hojdämpare på sin Civic..
 
Bomanrd skrev:
Jag och en kompis ville ha häftigare ljud på hans gamla golf 2:a. Vi åkte ut till soptippen för att leta på ett brett rör. När vi kom fram så låg den där, en fet mc ljuddämpare i nyskick. Vi tog den och ersatte bakre ljuddämparen med. Ljudet blev fläskigt både utanför och inne i bilen. Lät maffigt på lägre varv men på högre tonades det ut. Bilen gick ca 10km/h långsammare än med original. Besiktningen var inga problem. :tummenupp

Tror jag har en gammal film med detta påhitt om någon är intresserad. :)

Peta upp filmen tack.. Skulle vara skoj om inte annat :tummenupp

Okej R2. Fast om han + fler har gjort det så var det kanske inte en helt idiotisk idé.
Det blir nog så nu faktiskt, men följdfrågan blir: Är det någon som har ett bolton i aluminium att sälja BILLIGT?? Skrapad är inga problem! :hihi
 
Förresten.. Hur sitter ett slip-on fast? Tror ärligt att jag aldrig har sett ett. :)

Edit: vet hur det sitter nu, och det är ett bolt-on som jag ska ha.

Men det verkar finnas typ hur många originaldämpare som helst som är billiga men inga andra. Jag har fått för mig att originaldämparna innehåller flera olika rör, och inte bara ett enda som är lindat.
Kan man bygga om ètt original måntro?
 
Last edited:
Beratta hur det blev jag har en kompis som ska ha en kolfiber slip on som slutdampare på en renoverad och trimmad hundkoja, centralt monterat i et urtag i bak plåten....mums..tror det blir skitsnyggt..
 
Arctic#1 skrev:
Beratta hur det blev jag har en kompis som ska ha en kolfiber slip on som slutdampare på en renoverad och trimmad hundkoja, centralt monterat i et urtag i bak plåten....mums..tror det blir skitsnyggt..

Tänker han skydda kolfibern på något sätt? typ nita en plåt under eller nåt?
Annars kanske man får byta för ofta.

Bilder kommer :)
 
Interceptor skrev:
Hehehe...jag har en originalpipa till en Yamaha ThunderAce -97 om du vill testa. :banana

Prislapp??? :)

Men en fråga kvarstår isf:
Jag har fått för mig att originaldämparna innehåller flera olika rör, och inte bara ett enda som är lindat med dämpmaterial.
Kan man bygga om ett original måntro?
 
Annars kan du ju alltid köpa lite rör på mekonomen o svetsa på en sån här.
 

Bifogat

  • pcp3.jpg
    pcp3.jpg
    41.8 KB · Visningar: 212
Kompisen sid-monterade r1ans original dämpare på sin saab 2-takt! det var inga problem alls vid besiktning!... och ljudet var inte heller besvärande :)

Edit: får väl skriva att han köpte dämparen av en kille som hade kraschat med sin hoj. fick den för 500spänn!
 
Last edited:
Fetsko skrev:
Kompisen sid-monterade r1ans original dämpare på sin saab 2-takt! det var inga problem alls vid besiktning!... och ljudet var inte heller besvärande :)

Edit: får väl skriva att han köpte dämparen av en kille som hade kraschat med sin hoj. fick den för 500spänn!

Tappade han ingen effekt på det? 2-takt brukar ju vara känsliga för ändringar i avgassystemet.
 
Om du planerar att bara ha en ljuddämpare på din opel så måste jag nog förvarna dig om att det kommer förmodligen låta förjävligt mycket.

Opel brukar normalt sett använda fullflödesdämpare på sina bilar (iaf tidigare) och då har det krävts flera dämpare för att få en rimlig ljudnivå. Många andra bilmärken kör med en kammarkonstruktion som är klart effektivare. Vill dessutom minnas att opels motorer normalt sett har ganska högt kompressionsförhållande, något som också gör att avgasbullret blir högre.

Nog för att en slipon kanske håller samma dimension som på din opel 1.6:a (1 3/4" kanske?) men jag tror att det kommer låta helt oacceptabelt mycket. Det kanske blir bättre om du har en originaldämpare, men tror ändå inte det räcker med 1.

Jag hade nog köpt ett nytt system, vad kan det kosta? 1500? Så kan du åka utan att skämmas =)
 
VW Polo med kolfiberdämpare. Har bara svetsat på ett slutrör och fungerar
som ett slipon, dånar lagom, låter faktiskt som den är större i motorn än va den är och dessutom nybesiktigad efter att ha kört ca 300 mil sedan jag
monterade den :tummenupp
 

Bifogat

  • ljud.JPG
    ljud.JPG
    69.3 KB · Visningar: 521
jayjay skrev:
Om du planerar att bara ha en ljuddämpare på din opel så måste jag nog förvarna dig om att det kommer förmodligen låta förjävligt mycket.

Opel brukar normalt sett använda fullflödesdämpare på sina bilar (iaf tidigare) och då har det krävts flera dämpare för att få en rimlig ljudnivå. Många andra bilmärken kör med en kammarkonstruktion som är klart effektivare. Vill dessutom minnas att opels motorer normalt sett har ganska högt kompressionsförhållande, något som också gör att avgasbullret blir högre.

Nog för att en slipon kanske håller samma dimension som på din opel 1.6:a (1 3/4" kanske?) men jag tror att det kommer låta helt oacceptabelt mycket. Det kanske blir bättre om du har en originaldämpare, men tror ändå inte det räcker med 1.

Jag hade nog köpt ett nytt system, vad kan det kosta? 1500? Så kan du åka utan att skämmas =)

Kanske var otydlig... Byter system från katalysatorn och bak. Det innebär en mellandämpare och sen slutdämparen. Mellandämparen kommer dock att vara en så gott som original och likaså rördelen till slutdämparen.

Slutdämparen däremot kommer bestå av en dämpare från motorcykel som är ompackningsbar så att ljudet kan justeras efter tycke.
(Bara slutdämparen kostar 1600:- original, 1200:- på mekonomen)

Så pass mycket som en motorcykeldämpare verkligen dämpar ljudet beroende på packning så lär det ju knappast vara några problem ljudmässigt. :)

Peder Rosberg skrev:
VW Polo med kolfiberdämpare. Har bara svetsat på ett slutrör och fungerar
som ett slipon, dånar lagom, låter faktiskt som den är större i motorn än va den är och dessutom nybesiktigad efter att ha kört ca 300 mil sedan jag
monterade den :tummenupp

Fan vad kul att det är fler som har tänkt samma sak! :tummenupp

Men återigen, det har inte varit några problem med att ha kolfiberdämpare??
Tycker ju att den borde gå sönder relativt lätt... :va
 
hade faktist samma idé. Tänkte sätta på mitt lila eloxerade slipon som slutdämpare på porschen, bara för att prova. återkommer med resultat. Får se om man får för mkt stryk av andra porscheägare
 
Lazerdämpare+Golf1=sant

Hade en lazer dämpare på min gamla golf etta fy fan vad den lät.
Ett bra sätt att lindra hoj abstinensen me.
Jag besiktade med blanktpapper fast den lät som ett bombflygplan?
Och skulle man åkt in me hoj hade det vart en 2a direkt fan vad konstig att en bil får låta satan men inte en hoj. :confused:
 
Red skrev:
Kanske var otydlig... Byter system från katalysatorn och bak. Det innebär en mellandämpare och sen slutdämparen. Mellandämparen kommer dock att vara en så gott som original och likaså rördelen till slutdämparen.

Slutdämparen däremot kommer bestå av en dämpare från motorcykel som är ompackningsbar så att ljudet kan justeras efter tycke.
(Bara slutdämparen kostar 1600:- original, 1200:- på mekonomen)

Så pass mycket som en motorcykeldämpare verkligen dämpar ljudet beroende på packning så lär det ju knappast vara några problem ljudmässigt. :)



Fan vad kul att det är fler som har tänkt samma sak! :tummenupp

Men återigen, det har inte varit några problem med att ha kolfiberdämpare??
Tycker ju att den borde gå sönder relativt lätt... :va

Håller det på en mc så håller det på en bil. För du har lägre avgashastighet
på en bil och dessutom har avgaserna längre sträcka att kyla ner sig, mot en
mc. Det enda som möjligen skulle vara sämre förhållande är väl stenskott
och annan skit man kör över. Sen finns det ju rostfritt/alu/titan att välja mellan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top