Mc-larm..

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
-
Hoj
ktm 690 smc 2011
Kommer ha min motorcykel utanför mitt fönster till sommaren.. Det är på en innergård och den kommer stå 2 m från mitt fönster.. Men folk ska väl ändå vara där och röra misstänker jag. Jag har sån där rejäl kedja.. men nu tänkte jag köpa mig ett mc-larm. Men vilket är det som gäller?

Tycker det borde räcka med ett larm som tjuter..

Så tips på inte alltför dyra larm..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har ett spy 5000. (de säljs under flera olika namn)
Det tjuter, och är ett tvåvägslarm som man kan koppla in lite hur som i hojen och få immobilizer och fjärravstängning och sånt onödigt som bara ställer till besvär, men man får koppla in alla kablar själv. Går att få för några hundra från ebay. Har funkat bra för mig, och skrämt bort åtminstone en person som varit på och tallat på hojen.

Jag har däremot tänkt byta till ett scorpio eller nåt sånt för att få ett bättre larm... (Som kostar några tusen istället)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade först och främst satt kapell över hojen. Och i nästa steg satt en PIR detektor på mitt fönster som reagerar när nån rör sig vid hojen.
Ta ett så stor kapell som möjligt. Då kan du ställa hjulen på kapellet och "fixera kapellet"
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Kapell/Helkapell-for-MC-821301/
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-659-16&toc=18967

Men hade jag haft samma hoj som du årsmodell 2011 KTM 690 så hade jag bjudit hem några kompisar på tex pizza och öl och så hade vi burit in hojen och ställt den bredvid sängen. Att ställa ut en talrik med fågelfrö på gården och tro dom finns kvar till våren är värre än optimism.
Trots vi har våra hojar ett garage, trots att vi har larm som drar igång tre bilsignalhorn i garaget när man börjar bända med kofot i garagedörren, trots att grannarna ovanpå garaget vaknade och ringde på störningsjouren, gjorde man en natt i april i år tre försök bryta sig in i garaget. Troligen var förhoppningen att vi skulle stänga av larmet p.g.a. "falsklarm". Då hade man "rekat" i december 2011 (när vi inte hade larm) och snott hjälmar, handskar och verktyg.

Till sist: Sätter du nån form av larm på hojen
1) Vilket temperaturområde har larmet? Funkar det vid -20C utomhus?
2) Hur mycket ström förbrukar larmet? Du kan behöva mata hojen med ström från batteriladdare hela tiden.
och detta ger en 3e möjlighet.
Dra en sladd från hojens batteri till ditt fönster och ett växlande relä inomhus. Reläet kommer alltid vara draget.
När de klipper sladden försvinner spänningen till reläet som växlar och drar det larmet du har inomhus.
Mycket kludd funderande osv.
Jag hade haft hojen i sovrummet.
 
Last edited:

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
-
Hoj
ktm 690 smc 2011
Bra tips där :) Men jag hade aldrig tanken att låta den stå ute över vintern :D
Det är till sommaren detta är aktuellt.. Ett sånt där kapell ska jag köpa också.. Och ett larm under det på något sätt som drar igång när folk börjar rycka i kapellet...
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Sök på two way alarm på ebay, de flesta funkar bra. Spy 5000 är sjukt bra om du ska ha hojen en bra bit ifrån hemmet då det är lite längre räckvidd.
När larmet går på hojen vibrerar det och tjuter i fjärren du har vid sängen, på så sätt kan man snabbt se vad som händer utanför om man inte skulle höra larmet.

Själv stänger jag av sirenen på hojen ibland och kör bara med fjärren, lättare att plocka idioten då som tror att det inte är någon som fattar att han är upptäckt =))
 

Nikkalainen

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2012
Ort
Liljeholmen
Hoj
Z1000 - 13
Av vad jag kunnat se genom ebay så finns det en uppsjö av så kallade two way larm o dessutom denna spy 5000.
Däremot så verkar de vara utrustade med olika sortes larm typer såsom microwave o shockwave, anti-hijack etc... Vad borde prioterades när de gäller detta för jag själv har precis fått upp ögonen för larm osv.

MVh
 

Nikkalainen

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2012
Ort
Liljeholmen
Hoj
Z1000 - 13
Av vad jag kunnat se genom ebay så finns det en uppsjö av så kallade two way larm o dessutom denna spy 5000.
Däremot så verkar de vara utrustade med olika sortes larm typer såsom microwave o shockwave, anti-hijack etc... Vad borde prioterades när de gäller detta för jag själv har precis fått upp ögonen för larm osv.

MVh
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Någon form av stötsensor vore ju positivt. Sedan beror det på om du kan montera mikrovågsantennen så att den inte hamnar bakom metall, isf tror jag att en vippsensor kan vara bättre.
Har du ingen immobilizer på hojen kan det vara bra med ett larm som har en sån, å andra sidan så är jag inte helt sugen på att koppla in larm som kan hindra start av hojen, har haft nog med besvär med larm i bilar som vägrar starta...
Fjärrstopp kan nog vara bra att ha med, om någon tjyvjävel lyckas starta hojen...

Spy 5000 larmen har det mesta av ovan nämda... (De kommer med flera andra namn med, men det är samma larm i olika lådor). De är däremot lite knöliga att koppla in, man får klippa kablar och ha sig på alldeles egen hand. Klipp eller koppla fel om du vill koppla in immobilizer eller fjärrstart/stop och du kan bränna ECUn... Keyfoben för Spy 5000 känns väldigt billig, och den ena av mina är lite glapp, så man får vad man betalar för i kvalité... Men larmet har iaf skrämt åtminstone en prospektiv tjuv, så det har betalat sig bra.

Scorpio, som är dyrare, har det mesta man kan tänka sig behöva, och dessutom snabbkopplingar för många hojmodeller så det bara är att trycka i en kontakt sedan är larmet monterat.
 

Nikkalainen

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2012
Ort
Liljeholmen
Hoj
Z1000 - 13
Ja än så länge har jag inte hört så mkt negativt om just denna spy med alla dessa olika namn förutom att batteriet suger ganska mkt vilket självklart kan vara ett jobbigt problem. Sen att man får vad man betalar för är självklart, dock finns de ju de där ute som tjänar pengar på deras märke kort o gott då de dessutom finns jämlika produkter ute på marknaden..

Att klippa kablar är jag dock inte så förtjust i så tackar för tispet om scorpio som jag ska läsa lite mer om innan de blir något köp här. något mer du kan komma på som jag borde lägga tänka på?
Har funderat också en på tracker men även där känns de som att de finns en hel del att välja på så nån kunnig här som har erfarenhet ifrån dom?
drar mkt batteri, mer eller mindre exakta etc..

Mvh nikka
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Vore ju najs att kunna koppla nån form av elektricitet till kapellet, dock jobbigt vid regn och sen har vi ju den juridiska aspekten av det hela..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ulvhamne skriver:
Fjärrstopp kan nog vara bra att ha med, om någon tjyvjävel lyckas starta hojen...
Behöver inte vara så krångligt. På en hoj monterade jag lite diskret en extra strömbrytare. Som i princip gjorde samma sak som röda dödarknappen. (Om den här extra strömbrytaren ska kopplas i serie eller parallell med röda dödarknappen beror på hur röda dödarknappen är inkopplad.)
Nästa skydd var en plastbit fastsatt i snöre i kapellet. När man ryckte av kapellet utan att ha slagit om en diskret monterad strömbrytare så drogs plastbiten ut mellan två plåtbitar som kom i kontakt (diskret placerade). Plåtbitarna matade ström till ett blinkrelä. Typ Biltema 42140 lastoberoende vars utgång var kopplat till signalhornet. TUT TUT TUT ......
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Mors..

Har haft exakt detta larm på 2 av mina hojar, och det har funkat kanon..

Ebay
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Vikinglarm funkar och är billig, under lusentappen. En del features men behöver inte användas. Vad gäller batterisugande vet jag inte, men kan vara värt att kolla som ev. alternativ.
 

Nikkalainen

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2012
Ort
Liljeholmen
Hoj
Z1000 - 13
Är de nån som använder sig av scorpio 900 här och har nån erfarenhet ifrån den?
Vikinglarm är samma sak som spy5000 o på ebay finner du den för runt 89-95dollar så de känns lite sisådär att betala 1500 för att återförsäljare säljer den på hemma plan.. tuxedo, har du just detta larm?
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag har använt Scorpio i900 på två hojar. Funkat kanonbra. Riktigt skönt med RFID funktionen.
Jag kompletterade även med närvarosensor, men den kan ge falsklarm ibland men det är det värt. Inga barn som klättrar på min hoj!
 

Devileye

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2012
Ort
stockholm
Hoj
Z1000 -13
Göran, hur är det med batteriförbrukningen o så för scorpio900 och kan du berätta lite om de här med RFID? :)
vad gick paketet på när du var klar med allt o så o koppla in de här systemet skulle anses som ganska enkelt eller? ^^
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Göran, hur är det med batteriförbrukningen o så för scorpio900 och kan du berätta lite om de här med RFID? :)
vad gick paketet på när du var klar med allt o så o koppla in de här systemet skulle anses som ganska enkelt eller? ^^

Det drar en del iom RFID delen, men den slås av om hojen står länge. Om den står 3-4 veckor så kan nog batteriet vara lite trött.

RFID biten är riktigt bra. Man behöver aldrig peta på fjärren. Hojen känner av när fjärren närmar sig och hojen blir avlarmad. Det bästa med det hela är att det räcker med att gå bort ifrån hojen för att aktivera larmet. Det går inte att glömma!
Extra kul är det om man har närvarodetektorn aktiv. Någon har råkat gå nära och hojen larmar, men när du går fram är den tyst...

Pengen kommer jag inte ihåg, det var ett tag sedan.

Inget svårt att koppla in för en normalhändig person. Det finns även modellanpassat kablage för en hel del hojar.
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Så jäkla sugen på i900 själv. Kör ju till jobbet ofta och där jag ställer hojjen finns en hel del klåfingriga som gärna är på hojjen.
Skulle så gärna få veta när någon vart där så jag hinner springa ner och leka arga gubben ;)

Är jäkligt orolig för hur batteriet ska orka med bara. Övernattar man någonstans över en helg så vore det ju skönt om man fick igång hojjen sen.. Har en CBR1000RR8 som redan nu är småtrött vid start.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top