*Larre* skrev:
2526911 Din ironi och sarkasm går inte att ta fel på!
Låt säga att en person otillåtet påverkad i en stulen bil kör på och dödar eller lemlästar någon till dig närstående helt oskyldig person. Samtidigt skadar sig förövaren allvarligt. Detta är ju faktisk inte en helt ovanlig händelse. Min fråga är då om du fortfarande hyser samma medmänsklighet och empati för gärningsmannen?
Nu blir svaret inte hundra procentigt då eftersom alla mina barn lever och mår bra, så...
Det är en bra fråga, och svårt att verkligen veta innan det prövas fullt ut, men jag hoppas verkligen att jag kan göra det. Det betyder inte att jag inte kan förstå dom som besinninglöst hatar personer som orsakat olyckor där någon närstående bilr drabbad, det kan jag definitivt göra, att jag sedan aldrig har förstått på vilket sätt det kan hjälpa någon är en annan sak.
Jag vet som sagt inte hur jag skulle reagera i själ och hjärta, men jag tror ärligt att jag som sämst skulle bli helt likgiltig inför det orsakande personen. Jag skulle förmodligen alltså aldrig kunna tycka ett det är ok att vederbörande är skadad eller önska livet ur personen, bara helt enkelt inte bry mig. Jag hoppas också att detta med tiden i så fall skulle ge med sig, då ingenting blir bättre eller förändrar något bara för att fler skadas eller dör.
Detta är givetvis under förutsättning att det är en olycka vi pratar om, oavsett om orsaken är övermod, stulen hoj/bil, rattfylla etc, dvs alla olyckor där det i mitt tycke inte har funnits ett uppsåt att döda/skada. Om vi istället pratar om våldshandlingar, med ett uppsåt att skada eller döda, då blir jag med definitivt klart känslokall och kan tycka att dom har fått vad dom har förtjänat, dock inte så pass att jag tycker att vi ska ha dödsstraff...
Självklart var det ironiskt menat, och alla får tycka vad dom vill, tycker bara det är trist när trådarna blir så här.
Standard tråd på SH (vid mc olycka då):
1. Någon länkar till eller frågar om någon känner till något om en ev olycka.
2. Det spekuleras vilt om allt möjligt och följs med stort intresse.
3. Någon börjar rapportera info om skador och ev utgång: hoppas att x inte är svårt skadad etc.
4. Någon säger att hojen kan vara stulen eller att chauffören var onykter: å f-n, ja då är det kanske inte synd om x trots allt då?
5. Det bekräftas att detta är ett faktum i en blaska (gärna på nätet), vilket då givetvis är detsamma som att det är absolut sant, och nu finns givetvis alla relevanta fakta : Nu är det definitivt inte längre synd om x, i vissas ögon kan han lika gärna dö, gärna efter att ha ruttnat i h-vetet en stund först.
Personligen tycker jag inte man förtjänar mer eller mindre empati/respekt för att det finns en i "vissas ögon" accepterad förklaring till en olycka. Alltså gör det ingen större skillnad för mig om det var en framhjulspunktering, stulen hoj/bil, förare utan rätt körkort/kunskap eller rattonykterhet. Så nu kommer väl påhoppen om att man inte kan jämföra äpplen och päron när jag skrev om punktering och rattonykterhet som lika illa. Man kan väl inte jämföra en "punka" med att köra full? Inte rakt av, men till viss del.
JAG är ansvarig för att jag kör nykter, att fordonet är fullt fungerande och trafiksäkert, att det framförs trafiksäkert och med gott omdöme, och för allt som jag kan påverka och förutse med mitt fordon under färden. Dvs jag är lika ansvarig för de konsekvenser en punktering kan föra med sig, eller bara gruset jag inte såg i kurvan, som konsekvenserna av om jag kör onykter. Man får och ska inte heller ha något "frikort" för att man vid tillfället för punkteringen höll hastighetsbegränsningen, eftersom man aldrig får framföra ett fordon fortare än att man kan stanna det utom fara för andra när något inträffar. I grund och botten samma problem alltså, brist på kunskap eller omdöme, båda lika illa när olyckan är ett faktum.
Men med tanke på vilka farter det är accepterat att man åker omkring i på allmänna vägar här så tycker man att fler kanske borde resonera annorlunda. Det är fortfarande människor som får lida oavsett om man är onykter, har stulit hojen, eller kört fortare i en situation än vad man klarar av att hantera: Man borde veta bättre...