Mc + Kossa = Ej Sant

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
En mcbroder ifrån Trollhättan blåste in i en kossa i full fart :(
Ligger på akuten håller tummarna.
Herr Mu dog visst direkt i smällen.

Hoppas det går fint för honom.

Själv höll jag på att ränna in i en kalv (liten ko) häromdagen. Livsfarliga djur det där.

Hightuned skrev:
Hade den rymt, en kossar på vägen är man ju inte direkt berädd på?. Hoppas han klarar sig!. :(

I Jämtland finns kor på vägarna hela somrarna, alltså vid de glesare delarna av länet där de håller igång fäbodar. På väg upp till Mittåkläppen förra sommaren höll ett gäng med kor på att vandalisera min hyrbil när jag stannade för att släppa dom över vägen. Var riktigt nära att en backspegel knosades, men det gick att böja rätt den som tur var.

de e bara å göra sej beredd på kor som e ute å springer på vägarna snart vanligare de än älgar som är i vägen

sen så dom där jävla stadsborna experter på att ställa till de för bönderna turister på väg genom hagar dom drar isär taggtråden som mycket dom kan så dom kan ta sej imellan trådarna, va händer jo då kommer korna å tar sej igenom på samma ställe för att någon har varit där å dragit isär trådarna.
underskatta alltså aldrig kor när dom får för sej att dom inte ska vara kvar i hagen då så tar dom sej ut

pini skrev:
dom där jävla stadsborna experter på att ställa till de för bönderna turister på väg genom hagar dom drar isär taggtråden som mycket dom kan så dom kan ta sej imellan trådarna

Med hur många ampere föreslår du att vi ska öka strömstyrkan för att stängslet även ska ha önskad effekt på "turistande stadsbor"? ;)

:(

Aftonbladet:

En mc-förare i 30-årsåldern skadades svårt när han vid 7-tiden i går morse krockade med en ko på länsväg 625 utanför Lilla Edet, norr om Kungälv.
Mannen fördes med ambulanshelikopter till Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.
- Han är allvarligt skadad men läget är stabilt, säger Robert Sjölund på sjukhusets pressjour.
Kossan fick avlivas på grund av inre skador
Hela http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,331016,00.html

Har haft p3 på rätt mycket idag, tycker de avbryter för trafikmeddelanden nästan varje timme. Är det vädret?

Tråkigt att höra! Hoppas verkligen det går bra med honom!

berggren_martin skrev:
Har haft p3 på rätt mycket idag, tycker de avbryter för trafikmeddelanden nästan varje timme. Är det vädret?

Nej, det är semestern. Alla ska fram till sina destinationer
snabbt som fan och alla är irriterade på alla "turister" som
inte kan den lokala trafikrytmen! :(

EDIT: lite faktafel ;)

Last edited:
Jag hörde om denna incidenten i dag då jag bor hyffsat nära området där det hände. Gubben som har korna har tillstånd att leda dom över vägen kl. 07.00 på morgonen, det finns varningsskyltar och även folk som flaggar för att göra trafikanter uppmärksamma. Gubben hör att en motorcykel närmar sig och går upp på en kulle och viftar som en tok med sin flagga, effekten av detta blir att motorcyklisten vrider till lite extra på rullen istället för att sakta ner. Resten vet ni ju... Vad jag vill ha sagt är att när det står folk och viftar med flaggor och hojtar så vill dom antagligen inte att man ska öka farten (om man inte befinner sig på tex. Suzuka). Jag håller tummarna för din kompis och hoppas han klarar sig utan bestående men.

//Andreas

håller tummarna.....
kollade lite på olyckan där en 79årig man gjorde en omkörning o frontade med en annan bil där mannen dog o hans 5årige son överlevde....undrar vems fel det var.....alltid dessa dinosaurier i trafiken som är med i olyckor, oftast mcolyckorna.... :fakta

berggren_martin skrev:
Med hur många ampere föreslår du att vi ska öka strömstyrkan för att stängslet även ska ha önskad effekt på "turistande stadsbor"? ;)

Taggtråd får inte strömföras... dels pga att de stackars turisterna då skulle bli helstekta när de trasslat in sig i skiten... :tummenupp
Samma sak då även vad gäller djuren....

Hoppas killen klarar sig givetvis!

Edit: Glömde halva inlägget...

synd om killen...hoppas han hämtar sig bra.

folk borde annars ta sig en funderare på om det är racebana eller allmän väg de kör på....verkar som det är oklart för väldigt många... :(

Matin skrev:
synd om killen...hoppas han hämtar sig bra.

folk borde annars ta sig en funderare på om det är racebana eller allmän väg de kör på....verkar som det är oklart för väldigt många... :(

Om det byggdes lika många racebanor som det byggs av dom där förbannade golfbanorna så skulle möjligheten att gasa av sig öka, och man hade inte behövde åka 30 mil för att komma till en bana!. Men sålänge gråsossarna inte släpper till mark och tillstånd för fler och mer lätttillgängliga banor så tänker i alla fall jag leka Doohan i trafiken!. :mad:

Hightuned skrev:
Om det byggdes lika många racebanor som det byggs av dom där förbannade golfbanorna så skulle möjligheten att gasa av sig öka, och man hade inte behövde åka 30 mil för att komma till en bana!. Men sålänge gråsossarna inte släpper till mark och tillstånd för fler och mer lätttillgängliga banor så tänker i alla fall jag leka Doohan i trafiken!. :mad:

Hoppas du klarar dig....

Vilgsbiker skrev:
Vem blir ersättningsskyldig?

Har bonden skött sig osv, så är väl olyckan självförvållad. Vad jag har förstått så är sikten skaplig där det hände. Vilket innebär att hade farten vart "normal" så hade killen säkert lyckats stanna...så om inget nytt kommer fram blir det väl killens försäkring som får täcka kostnaderna osv...

Någon annan som är mer insatt i det juridiska kanske kan komma med mer info?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon