Mc-körning idag verkar vara en sysselsättning för åldersgrupp 50+

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S

"Men den fråga som av branschen anses mest angelägen är knuten till körkortslagstiftningen. Man anser att en relativt stor del av dagens bilresor, framförallt pendling, skulle kunna ersättas av mopeder, skotrar och motorcyklar. Bland annat önska man är att det ska bli tillåtet att köra 125-skoter med B-körkort, något som är möjligt i en del andra länder. En frågeställning som Ulf Kristersson tyckte var intressant och som han ville titta närmare på. Även om han idag inte ville utlova något höll han ändå med om att frågan var väckt."
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

"Men den fråga som av branschen anses mest angelägen är knuten till körkortslagstiftningen. Man anser att en relativt stor del av dagens bilresor, framförallt pendling, skulle kunna ersättas av mopeder, skotrar och motorcyklar. Bland annat önska man är att det ska bli tillåtet att köra 125-skoter med B-körkort, något som är möjligt i en del andra länder. En frågeställning som Ulf Kristersson tyckte var intressant och som han ville titta närmare på. Även om han idag inte ville utlova något höll han ändå med om att frågan var väckt."

Klar "Millhouse" inte ville lova något. Han sitter ju bekvämt i tyst opposition och orkar väl inte riva i sådant. Det tar ju tid och är jobbigt.
Känns också lite svenskt i ett nötskal. Bra idé framförs till politiker. Politikern nickar gillande och "tar med sig idén" för att sedan skita fullständigt i det och sticka iväg på nästa PR-jippo.
 

Jonteponte

Har inte knäpuckarna på
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma, ibland borta.
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2016 ABS
Jag skaffade och körde sporthoj när jag var kring 30 och hade stabil ekonomi. Sedan upptäckte jag hur mycket det fakstiskt kostade och insåg att det inte var värt det när man inte var ute flera dagar i veckan längre.

Spola fram till tjugo år senare. Nu har jag råd att köpa en mellanklass sporthoj (RS660) kontant samt att försäkringen kostar en tredjedel av när jag senast körde en GSXR750.

Då blir kalkylen "kronor per roligt" genast *mycket* trevligare. Särskilt när man som jag bor norrut där säsongen är kortare.

Kan vara en av många förklaringar.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

"Men den fråga som av branschen anses mest angelägen är knuten till körkortslagstiftningen. Man anser att en relativt stor del av dagens bilresor, framförallt pendling, skulle kunna ersättas av mopeder, skotrar och motorcyklar. Bland annat önska man är att det ska bli tillåtet att köra 125-skoter med B-körkort, något som är möjligt i en del andra länder. En frågeställning som Ulf Kristersson tyckte var intressant och som han ville titta närmare på. Även om han idag inte ville utlova något höll han ändå med om att frågan var väckt."


Det perfekta sättet att skapa ett A°°°°° och ett °B°°° lag bland tvåhjulstrafikanter.

Antar att man inte behöver några speciella skyddskläder på 125cc heller, eftersom...
...nej, jag har inte fantasi nog. Men branschen kommer säkert på något.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det perfekta sättet att skapa ett A°°°°° och ett °B°°° lag bland tvåhjulstrafikanter.

Antar att man inte behöver några speciella skyddskläder på 125cc heller, eftersom...
...nej, jag har inte fantasi nog. Men branschen kommer säkert på något.
Men redan Christer Klämmig tyckte för 30 år sedan att en av fördelarna med skotrar var att man inte behövde klä sig som en motorcyklist. :7peta :crash

Som SportHojare tillhör jag den minst älskade trafikantgruppen där en långtradarchaffis från öst med köpt körkort ligger långt högre... :huvet
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Inte läst allt noga men vill försvara ungdomen och ta upp bostadskrisen. Körd i botten tack vare räntesänkningarna och nya lånesamhället.
Jag tog en billig lägenhet när jag var 18 år och la allt jag kunde på hoj. Minns samtalet till Folksam där damen berättade i min sladdtelefon att försäkringen för årets nya R1 98:a skulle gå på 98 000:- / år. Mitt ”Worst case scenario” var 1500:- / mån hahaha

Idag får du som ungdom plugga på nåt värdelöst universitet för att få något av de icke skitjobb som finns kvar och allt du tjänar kommer gå åt till kontantinsatsen till bostaden och att hålla dig flytande i ekorrehjulet.

Blir så förbannad när jag tänker på ungdomarnas situation. Jag är mer på deras sida, vi hade det lättare och på så vis fanns möjlighet till hoj vid 20–25 år.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Idag får du som ungdom plugga på nåt värdelöst universitet för att undkomma de få icke skitjobb som finns kvar och allt du tjänar kommer gå åt till kontantinsatsen till bostaden och att hålla dig flytande i ekorrehjulet.
Varför vill du undkomma icke skitjobben?
Jag är precis tvärt om :)
 

Zeromannen

Guest
Allt handlar väl om kostnader. När jag tog kortet på 80-talet så var det lämpet för några 100-lappar, sedan (rätta mig om jag minns fel) så ingick väl ett teoriprov? Inga riskettor och tvåor för 4000:-!!!
Eller om vi hoppar tillbaka till moppe. När man var 15 var det bara ut och sladda. Idag ska man gå en kurs för 4000, göra teoriprov och grejor, 5000 spänn senare har du en lapp, med lite tur. Sedan ska du ha en moppe, idag verkar det inte finnas compacter eller dackar längre utan det ska vara något för +10,000, och då ska denna försäkras också. Mina moppar hade aldrig mer än trafik, idag måste man helförsäkra för allt är ju snordyrt, då kostar den 5-7000 om året. Jag tror pojkens moppeäventyr är uppe i 45-50000 ett år senare.

Så jag tror helt enkelt att det handlar om kostnaden. I och med att bilkörkortet ofta är prio 1 när det kommer till barnen och detta också har blivit rätt dyrt, och med tanke på moppekortets kostnad, så är kanske inte ett mc-kort direkt prioriterat. Plus att man idag får börja övningsköra vid 16 istället för 17,5 som när jag var ung, så känns ett A1 lite onödigt.

Men just i år verkar det vara ett sug efter att ta A-kort iaf. Många hemmajobbare, hemestrare eller vad man nu ska kalla gruppen, som ska ta kort. Åldersmässigt 30-50 va vad jag kunde se när jag var med sonen på hans riskutbildningar. I gruppen var det bara han och en till som skulle ta A1, tom. läraren poängterade förvånat att hon hade två A1-elever med sig i gruppen.

Vidare som nån annan skrev, bostadsfrågan idag är ju en inte alltför lätt biff att lösa. Ska man köpa nått vettigt i storstad får man bo hemma tills man är 30, spara, och bli världens tråkigaste kompis genom att sitta hemma varenda fredag/lördagkväll när polarna är ute och festar.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Allt handlar väl om kostnader. När jag tog kortet på 80-talet så var det lämpet för några 100-lappar, sedan (rätta mig om jag minns fel) så ingick väl ett teoriprov? Inga riskettor och tvåor för 4000:-!!!
Eller om vi hoppar tillbaka till moppe. När man var 15 var det bara ut och sladda. Idag ska man gå en kurs för 4000, göra teoriprov och grejor, 5000 spänn senare har du en lapp, med lite tur. Sedan ska du ha en moppe, idag verkar det inte finnas compacter eller dackar längre utan det ska vara något för +10,000, och då ska denna försäkras också. Mina moppar hade aldrig mer än trafik, idag måste man helförsäkra för allt är ju snordyrt, då kostar den 5-7000 om året. Jag tror pojkens moppeäventyr är uppe i 45-50000 ett år senare.

Så jag tror helt enkelt att det handlar om kostnaden. I och med att bilkörkortet ofta är prio 1 när det kommer till barnen och detta också har blivit rätt dyrt, och med tanke på moppekortets kostnad, så är kanske inte ett mc-kort direkt prioriterat. Plus att man idag får börja övningsköra vid 16 istället för 17,5 som när jag var ung, så känns ett A1 lite onödigt.

Men just i år verkar det vara ett sug efter att ta A-kort iaf. Många hemmajobbare, hemestrare eller vad man nu ska kalla gruppen, som ska ta kort. Åldersmässigt 30-50 va vad jag kunde se när jag var med sonen på hans riskutbildningar. I gruppen var det bara han och en till som skulle ta A1, tom. läraren poängterade förvånat att hon hade två A1-elever med sig i gruppen.

Vidare som nån annan skrev, bostadsfrågan idag är ju en inte alltför lätt biff att lösa. Ska man köpa nått vettigt i storstad får man bo hemma tills man är 30, spara, och bli världens tråkigaste kompis genom att sitta hemma varenda fredag/lördagkväll när polarna är ute och festar.
Japp ett teoriprov ingick, men lämpet var ganska dyrt, 750 kr år 1990 dyker upp i mitt huvud men jag kan ha fel.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

Zeromannen

Guest
Dessa inlägg sammanfattar väl trådskaparens fråga på ett närmast briljant sätt med ett rungande JA som svar?

??? ?
Ha ha.. Säger som min far, 78 år, ”du ska veta att det är faktist jobbigt när man blir så gammal som jag för man kommer inte ihåg saker lika lätt längre”.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nåja i Kristianstad har vi tillväxt !
 

Bifogat

  • 20210805-Expressen-15-MC-skjuter.png
    20210805-Expressen-15-MC-skjuter.png
    16.6 KB · Visningar: 31
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top