Allt handlar väl om kostnader. När jag tog kortet på 80-talet så var det lämpet för några 100-lappar, sedan (rätta mig om jag minns fel) så ingick väl ett teoriprov? Inga riskettor och tvåor för 4000:-!!!
Eller om vi hoppar tillbaka till moppe. När man var 15 var det bara ut och sladda. Idag ska man gå en kurs för 4000, göra teoriprov och grejor, 5000 spänn senare har du en lapp, med lite tur. Sedan ska du ha en moppe, idag verkar det inte finnas compacter eller dackar längre utan det ska vara något för +10,000, och då ska denna försäkras också. Mina moppar hade aldrig mer än trafik, idag måste man helförsäkra för allt är ju snordyrt, då kostar den 5-7000 om året. Jag tror pojkens moppeäventyr är uppe i 45-50000 ett år senare.
Så jag tror helt enkelt att det handlar om kostnaden. I och med att bilkörkortet ofta är prio 1 när det kommer till barnen och detta också har blivit rätt dyrt, och med tanke på moppekortets kostnad, så är kanske inte ett mc-kort direkt prioriterat. Plus att man idag får börja övningsköra vid 16 istället för 17,5 som när jag var ung, så känns ett A1 lite onödigt.
Men just i år verkar det vara ett sug efter att ta A-kort iaf. Många hemmajobbare, hemestrare eller vad man nu ska kalla gruppen, som ska ta kort. Åldersmässigt 30-50 va vad jag kunde se när jag var med sonen på hans riskutbildningar. I gruppen var det bara han och en till som skulle ta A1, tom. läraren poängterade förvånat att hon hade två A1-elever med sig i gruppen.
Vidare som nån annan skrev, bostadsfrågan idag är ju en inte alltför lätt biff att lösa. Ska man köpa nått vettigt i storstad får man bo hemma tills man är 30, spara, och bli världens tråkigaste kompis genom att sitta hemma varenda fredag/lördagkväll när polarna är ute och festar.