Mc-körning idag verkar vara en sysselsättning för åldersgrupp 50+

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Lika många tar körkort nu som för 20 år sedan
Så är det helt säkert - men vi är många fler invånare nu än för 20 år sedan också.

Av alla som tog lätt-mc och A-kort i vänkretsen är det i princip bara jag kvar. Speciellt alla mina konsultkompisar som tog kort runt 2010 - ingen av dem höll mer än max två - tre säsonger. De flesta slutade efter en, tyvärr.
Då hade man fått ligga ett par gånger, kanske kört en bandag och insett att det var mycket kvar att lära eftersom den håniga gubben i gårtexställ med korvlådor och GS körde om på utsidan ståendes och vinkade glatt, sen kom allt det "jobbiga", tvätt, försäkring, garage, service, och allt skulle lämnas in såvida man inte lyckades övertala mig att fixa - och det gick ganska ofta för jag var pepp på att få nya hojkompisar. Annars fick man vackert köra till MC-Huset för att byta en trasig H4:a...:rofl

Jaja - själv är jag bäst och helt ofelbar iallafall, det är ju skönt det åtminstone. :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Fast i just det exemplet så är ju 2500 mil ingenting, den har gått 100 mil över intervallet... Och om nu inte ventilerna är kontrollerade så är det ju bara att göra, det är rätt enkelt och kan man inte själv så kostar det inte så mycket att lämna in, och är ju en bra prutmån.
Eller hur, ickekollade ventiler är ju nästan gratispengar - prutläge deluxe. Det är nog ganska sällan det är så illa så att motorn granatar på grund av ventilspel som knappt krupit utanför spec. Tror aldrig jag fått bytt något shims på mina Street Triple. Visst ska det kollas - men det är så fin kvalisort på hojarna idag så jag oroar mig inte så länge det inte står KTM på tanken. :glömdet
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Märkligt, jag är 27 år gammal och jag upplever precis tvärt om. Efter A2-kortet kom tycker jag det känns som att ALLA ska ta hojkort... Å andra sidan körde alla i min ålder moppe. Träffar ofta folk i min ålder som kör, även om körningen i sig förändrats för många. Beror kanske vilka kretsar man rör sig i.

Folk i min ålder köper NYTT till höger och vänster. Ett problem för framförallt de som är några år yngre än jag(de som vuxit upp med sociala medier i mobiltelefonen) är att allting måste vara så jädra extremt, inte bara i hojvärlden. Musik, bilar, telefoner, datorer, lägenheter, klockor, kläder. ALLT ska vara det SJUKASTE som finns att få tag på, annars är det inte intressant. Sociala medier driver mainstream-ungdomen in i en vansinnig spiral där man inte kan tänka själv, bara härma efter. Samtidigt ska allting vara säkert, t.ex. träffar jag ofta folk som anser att ABS på en hoj är självklart, något alternativ finns inte. Annars dör man direCkt! Känns som att många i min ålder är riktiga gubbar när det kommer till inköp också. Finns inte perfekt servicehistorik får folk kalla fötter.

Summa sumarum: Folk tar hojkort, men det är svårare och dyrare och motiven kanske ofta är annorlunda nu än för 20-30 år sen. Detta plus att många blivit invaggade i en orimligt säker miljö sen barnsben, något som säkert förekom förr men kanske i mindre utsträckning. Tycker ändå att det är MÅNGA som tar MC-kort.

Edit: Med det sagt så vet jag inte hur det ser ut i förlängningen, om folk faktiskt KÖR sina hojar i samma utsträckning låter jag vara osagt.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
I mitt fall började "" hoj""åkning i 7 års åldern med en Viktoria tramp moppe, denna jävul i fåra kläder gick när den ville fick den en jätte smäll i en stor björk i en av backarna hemmavid så startade den konstigt nog lättar? här borde 2 hjuls intresset dött.

Men sedan blev det en suzuki cr80 cross som kördes som en oinriden vildhäst barbacka, den gula faran kastade av mej framlänges baklänges sidledes o ta mej tusan så tog den genvägen genom ett tagtråds stängsel med mej på.

Nå jag konstaterade redan med viktorian att skinn växer ut gratis det tar ett tag bara?

Sedan var det en zundapp ks 50 på 15 års dagen, det var stort, kom ut i trädgården där stog en stor spånskiva med orden grattis, jaha tänkte jag det var kul att få en spånskiva? mina föräldrar var absolut inte rika och farsan hade jobbat massor av övertid för att köpa ks50 som stog bakom spånskivan. Hur många 1000 mil den zundapp en rullade har jag ingen aning om med det var några.

Polisen stoppade mej efter en radar kontroll fina 120km gjorde den då något år senare.

16 år brutet ben med helgips på körskolan gjorde teorin o körde zundapp med brutna benet på blinkersen, var skit sur för att jag inte fick övningsköra med gippsat ben?

Det blev en Dt125lc som naturligtvis trimmade o donade med autissa 175cc kitt o fortkörning böter, dom första faktiskt.

18 år naturligtvis kördes det cross på heltid utöver väg åkning under dessa år ochså. En Rd350 som skrämde skiten ur mej mer än en gång med seriöst vobbel efter 170-180 km, tja det var nyttig erfarenhet innan Suzuki vattenbuffeln kom med sina 750cc 3 pip 2T.

Det var med Suzuki som jag blev medlem i bruna randen sällskap ? obefintliga bromsar, ram av ljumen spagetti, stötdämperi som liknade cykelpumpar? men denna hade 5000 mil på mätaren felfritt när den såldes vidare.

TT600 på framhjul bakhjul på rygg i skogen djupt i en mosse, tävlade tillomed med denna i motocross mot husqwarnor o hondor.

TT600r.
TT600 belgrada.
Wr250.
KTM 525.
It 175/250.
Cz 350.
O säkert fler som jag inte minns.

Sedan var det motard i många år till för 3 år sedan när thunderacen köptes.

Nu snegla på yamaha super tenere 1200/gs 1200-1250.

Jag ångrar bara att jag inte köpte en plastraket typ Rd500/RG500 när dessa fanns kanske även yamaha R1 98-01.

Men köra hoj har alltid varit kul o är kul oavsett väder eller temperatur, att ta på hjälmen o kläderna är att bli fri från alla bekymmer jag stänger in mej i min mycket lilla 1,a med enbart mina tankar"" som kan skrämmas ibland?" " man är fri att välja att köra det hållet framhjulet pekar utan att bry sig vad som finns i horisonten????
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tror precis som många andra att det mycket handlar om ekonomi (har måste handlarna komma på en annan affärsmodell) och var man bor, kombinerat med att kidsen idag "lever" i andra världar, med andra prioriteringar och andra kickar. Jag hade bråttom att växa upp och bli självständig (tjäna egna pengar, körkort etc...alla ville ju det) men idag känns många unga väldigt motvilliga att bli vuxna, att både fysiskt och mentalt lyfta arslet från soffan och göra lite nytta. Jag o frugan för en ojämn kamp mot paddor, tiktok och playstation och en grundmurad äckelattityd mot allt som är "tråkigt". Hot och mutor är våra vapen, ibland funkar det men inte alltid.

Men -finns det inte lite hopp i boomen kring tex A-traktorer och mopedbilar? I våran hood (söder om Stockholm) bara exploderar det. Ok jag ser kids som tiktokar när de sitter vid ratten (finns iofs en del vuxna som också gör det...) men det är ändå uppfriskande när man ser ungdomar hänga fysiskt -precis som jag och mina kompisar gjorde. Då var det Chappy och Dakota, Shaketuggummi och Fanta Black Orange, idag är det Redbull, Speedfight och mopedbilar i fransk/kinesisk plast för 150k.

Säger inte att det vi ser är en nya generationens sporthojspiloter men för att få upp stämningen en smula så är den riktiga världen inte bara befolkad av gubbs i kevlar, gulväst och korvätarhjälm. Det finns hopp, även om det just nu ser lite "grått" ut på tillväxtsidan.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
I mitt fall började "" hoj""åkning i 7 års åldern med en Viktoria tramp moppe, denna jävul i fåra kläder gick när den ville fick den en jätte smäll i en stor björk i en av backarna hemmavid så startade den konstigt nog lättar? här borde 2 hjuls intresset dött.

Men sedan blev det en suzuki cr80 cross som kördes som en oinriden vildhäst barbacka, den gula faran kastade av mej framlänges baklänges sidledes o ta mej tusan så tog den genvägen genom ett tagtråds stängsel med mej på.

Nå jag konstaterade redan med viktorian att skinn växer ut gratis det tar ett tag bara?

Sedan var det en zundapp ks 50 på 15 års dagen, det var stort, kom ut i trädgården där stog en stor spånskiva med orden grattis, jaha tänkte jag det var kul att få en spånskiva? mina föräldrar var absolut inte rika och farsan hade jobbat massor av övertid för att köpa ks50 som stog bakom spånskivan. Hur många 1000 mil den zundapp en rullade har jag ingen aning om med det var några.

Polisen stoppade mej efter en radar kontroll fina 120km gjorde den då något år senare.

16 år brutet ben med helgips på körskolan gjorde teorin o körde zundapp med brutna benet på blinkersen, var skit sur för att jag inte fick övningsköra med gippsat ben?

Det blev en Dt125lc som naturligtvis trimmade o donade med autissa 175cc kitt o fortkörning böter, dom första faktiskt.

18 år naturligtvis kördes det cross på heltid utöver väg åkning under dessa år ochså. En Rd350 som skrämde skiten ur mej mer än en gång med seriöst vobbel efter 170-180 km, tja det var nyttig erfarenhet innan Suzuki vattenbuffeln kom med sina 750cc 3 pip 2T.

Det var med Suzuki som jag blev medlem i bruna randen sällskap ? obefintliga bromsar, ram av ljumen spagetti, stötdämperi som liknade cykelpumpar? men denna hade 5000 mil på mätaren felfritt när den såldes vidare.

TT600 på framhjul bakhjul på rygg i skogen djupt i en mosse, tävlade tillomed med denna i motocross mot husqwarnor o hondor.

TT600r.
TT600 belgrada.
Wr250.
KTM 525.
It 175/250.
Cz 350.
O säkert fler som jag inte minns.

Sedan var det motard i många år till för 3 år sedan när thunderacen köptes.

Nu snegla på yamaha super tenere 1200/gs 1200-1250.

Jag ångrar bara att jag inte köpte en plastraket typ Rd500/RG500 när dessa fanns kanske även yamaha R1 98-01.

Men köra hoj har alltid varit kul o är kul oavsett väder eller temperatur, att ta på hjälmen o kläderna är att bli fri från alla bekymmer jag stänger in mej i min mycket lilla 1,a med enbart mina tankar"" som kan skrämmas ibland?" " man är fri att välja att köra det hållet framhjulet pekar utan att bry sig vad som finns i horisonten????
Zundapp KS50
RD350 LC

(gubbvarning)

Suck det var bättre förr! :squid :lol:fakta
<<
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Måste faktiskt erkänna mig lite avis på många av er som haft lyckan att köra motorcykel redan från ungdomsåren. Mitt hojliv började så sent som för bara ca två år sedan, då min grymma tant Camilla tvingade mig att köpa en elskooter efter att jag inte riktigt hängde med på min trampcykel sedan hon köpt sin 1600W elskooter.

Så jag köpte en värsting 2000W EV-ultra från Rull.se, och var skitlycklig! .. tills batterierna började knorra efter ett år. Körtiden blev allt kortare och det tog ju typ 7 timmar att ladda varje gång! Så den lyckan varade inte, utan jag insåg att jag behövde något bensindrivet, något funktionellt och hållbart som jag kan lita på när elektronerna lägger av. Så, ja jag kommer väl från elträsket, men vi kan ju här och nu konstatera hur det utvecklade sig.

motorist evolution uncletom.jpg

.. och nånstans där emellan tog jag hojkortet också. Och ja, jag blev 50 i år.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Måste faktiskt erkänna mig lite avis på många av er som haft lyckan att köra motorcykel redan från ungdomsåren. Mitt hojliv började så sent som för bara ca två år sedan, då min grymma tant Camilla tvingade mig att köpa en elskooter efter att jag inte riktigt hängde med på min trampcykel sedan hon köpt sin 1600W elskooter.

Så jag köpte en värsting 2000W EV-ultra från Rull.se, och var skitlycklig! .. tills batterierna började knorra efter ett år. Körtiden blev allt kortare och det tog ju typ 7 timmar att ladda varje gång! Så den lyckan varade inte, utan jag insåg att jag behövde något bensindrivet, något funktionellt och hållbart som jag kan lita på när elektronerna lägger av. Så, ja jag kommer väl från elträsket, men vi kan ju här och nu konstatera hur det utvecklade sig.

View attachment 461634

.. och nånstans där emellan tog jag hojkortet också. Och ja, jag blev 50 i år.
Det är ALDRIG försent att komma in i värmen! ALDRIG!! :krama Alla borde ha en Camilla i sitt liv!:Bugar
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Zundapp KS50
RD350 LC

(gubbvarning)

Suck det var bättre förr! :squid :lol:fakta
<<
Det är sant 55 år o stenhårt mc intresse fortfarande, måst väll vara lite demens då o då som somliga minns hittade jag ju ingen parkering till mc mässan utan åkte hem efter 1 timmes snurrande i göteborg?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Märkligt, jag är 27 år gammal och jag upplever precis tvärt om. Efter A2-kortet kom tycker jag det känns som att ALLA ska ta hojkort... Å andra sidan körde alla i min ålder moppe. Träffar ofta folk i min ålder som kör, även om körningen i sig förändrats för många. Beror kanske vilka kretsar man rör sig i.

Folk i min ålder köper NYTT till höger och vänster. Ett problem för framförallt de som är några år yngre än jag(de som vuxit upp med sociala medier i mobiltelefonen) är att allting måste vara så jädra extremt, inte bara i hojvärlden. Musik, bilar, telefoner, datorer, lägenheter, klockor, kläder. ALLT ska vara det SJUKASTE som finns att få tag på, annars är det inte intressant. Sociala medier driver mainstream-ungdomen in i en vansinnig spiral där man inte kan tänka själv, bara härma efter. Samtidigt ska allting vara säkert, t.ex. träffar jag ofta folk som anser att ABS på en hoj är självklart, något alternativ finns inte. Annars dör man direCkt! Känns som att många i min ålder är riktiga gubbar när det kommer till inköp också. Finns inte perfekt servicehistorik får folk kalla fötter.

Summa sumarum: Folk tar hojkort, men det är svårare och dyrare och motiven kanske ofta är annorlunda nu än för 20-30 år sen. Detta plus att många blivit invaggade i en orimligt säker miljö sen barnsben, något som säkert förekom förr men kanske i mindre utsträckning. Tycker ändå att det är MÅNGA som tar MC-kort.

Edit: Med det sagt så vet jag inte hur det ser ut i förlängningen, om folk faktiskt KÖR sina hojar i samma utsträckning låter jag vara osagt.
Tror inte det är så märkligt - du är i början av åldersspannet där man börjar ha råd. Det var jättemånga på mitt jobb som tog kort i åldern 30 - 40, tyvärr la många av efter bara någon säsong.

Det där med alltid nytt är ju vad det är numera. Det är en otroligt konstig värld där vi ständigt blir ifrågasatta gällande miljön och ska tänka på miljön i allt, men ska konsumera oss igenom att vi använder fyra jordklot i resurser istället för att köra slut på det vi redan har tillverkat.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det har ju blivit lite krångligare och dyrare att ta MC-kort idag och väntetiderna är ju extreme på många ställen. Så det kan säkert sålla bort några procent av ungdomarna. Men sen går ju saker i vågor också, själv var jag väldigt aktiv cyklist innan jag bröt ryggen 2016 och för 15 år sedan var cykelsverige/världen något helt annat än det är idag. Det fanns flertalet forum som var väldigt aktiva och nästan alla byggde eller moddade sina egna cyklar, allt från BMX till Downhill. Idag är det nog fler än någonsin som cyklar men nästan ingen av dom kan ens laga en punktering och det är mest hurtiga småbarnsföräldrar som ska ut och motionera. Det syns även i utbudet av cykeldelar då många av dom gamla nätbutikerna har försvunnit och dom som finns kvar har bara en bråkdel av det sortiment som fanns förr. Idag säljs nästan bara kompletta cyklar av modellen XC 27,5" och 29". Det är nästan svårt att få tag på en riktig BMX som inte är typ Biltema barncykel.
Jag pratade med en cykelhandlare om detta och han kunde bara hålla med, och när man åker runt på stan eller förbi skejtparken ser man bara någon enstaka gammal entusiast som kör t.ex. BMX. Förr var det fullt med kids på BMX, 24"/26" dirt och street hojar, och det var inte helt ovanligt att stöta på en annan trialcyklist heller.

Det kanske är E-sporten som tagit över, fick ju ta hjälp av morsan för att tvinga ut lillbrorsan förut när jag cyklade och behövde hjälp med att filma. Idag är vi typ 25-35 och det är samma visa när det gäller mopederna, hans är isärskruvad efter ett litet haveri och även om jag erbjuder hjälp att skruva ihop och fixa så vi kan ut och åka så sitter han bara vid datorn.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Eller hur, ickekollade ventiler är ju nästan gratispengar - prutläge deluxe. Det är nog ganska sällan det är så illa så att motorn granatar på grund av ventilspel som knappt krupit utanför spec. Tror aldrig jag fått bytt något shims på mina Street Triple. Visst ska det kollas - men det är så fin kvalisort på hojarna idag så jag oroar mig inte så länge det inte står KTM på tanken. :glömdet
Nä, vid 2400 är det sällan nått behöver justeras, och det är ju inte hela världen om den ligger lite utanför heller.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
"men idag känns många unga väldigt motvilliga att bli vuxna, att både fysiskt och mentalt lyfta arslet från soffan och göra lite nytta. Jag o frugan för en ojämn kamp mot paddor, tiktok och playstation och en grundmurad äckelattityd mot allt som är "tråkigt". Hot och mutor är våra vapen, ibland funkar det men inte alltid."
Haha vad jag känner igen mig, senast igår hade jag samma diskussion med grabbarna. Försöker få dom förstå att det inte är farligt att ha lite tråkigt, sommarlovet innebär inte att dom ska sitta inne hela dagarna och spela. Stora grabben var aldrig intresserad av moppe.


Det är ALDRIG försent att komma in i värmen! ALDRIG!! :krama Alla borde ha en Camilla i sitt liv!:Bugar

Jag har också en Camilla i mitt liv. Hon propsade inte på att jag skulle skaffa MC-kort (som jag gjorde för fem år sedan), men å andra sidan så hade hon inte någon som helst invändning mot det :hjarta. Och ja, jag blir 50 i år.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
JAg tror nog inte det är så värst stor skillnad på ungdumen av idag och när jag var ung. Möjligtvis är dumheten riktad lite annorlunda, men ungdomar har och kommer alltid vara lite sådär dumma i brist på livserfarenhet.
Att de inte hittar till hojåkat hänger nog mest på att det försvunnit närmast helt ur media. Inga filmer om hur råtuffa ungdomar bryter sig loss ur samhället och kör hoj och dylikt.

Den mer mogna delen av befolkningen har alltid ojat sig över ungdomen. :hihi
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Fel åldersgrupp för mig..men svarar ändå? Bägge mina grabbar kör hoj!Så lite har man tillfört till återväxten :tummenupp..sen skulle Tanten ta kort men det sket sig alltid i slalombanan för henne..nånting om hjärnhalvor män tänker med en , kvinnor med två :va..körde ihop sig alltid iallafall med slalombanorna och konerna vid träning!Men hon är inte bitter, hon sitter bakpå med leende på läpparna! :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag tror det är en kombination av regelverk, svårighetsgrad, kostnad och marknadsföring från bilbranschen.

Med hög instegströskel och hög kostnad blir det aldrig särskilt praktiskt med mc. Det praktiska är viktigt för att folk ska pröva på och fatta tycke för åkandet. Annars blir det bara de som redan brann för mc som tar kortet och provar på att köra.

En annan aspekt jag tänker på är hur bilbranschen fått ställa om allt mer mot elektroniska funktioner och gimmicks istället för sportiga chassin och motorer som syntes på 90-talet och bakåt. En potentiell fordonsköpare blir matad av hela fordonsindustrin att det är den uppkopplade bilen och touchskärmar som är lyx, inte en högvarvig radfyra eller öhlinsdämpare. Motorcyklarna kommer inte kunna anpassas till att passa bilbranschens marknadsföring, så den ger motsatt verkan. Hojar framstår som något gammaldags, kufiskt och osofistikerat.

Regelverket kring de olika mc-typerna ställer också till det i min mening. En person som är 16+ har ett par alternativ till transport. A-traktor, 45-moppe och lätt mc. Moppen är billig, A-traktorn är praktisk, säker och går att köra året runt i alla väder. Lätt mc är ordentligt mycket svårare och dyrare än dessa alternativen. Jag kan förstå att alla föräldrar inte tycker att lätt mc är det självklara valet att kasta pengar på. De sextonåringar som själva har råd med hoj, utrustning, försäkring, lektioner och uppkörning är lätträknade.

För någon som är 18 finns det bil eller A2-hoj. Behöver du fordonet till jobbpendling går A2-hojen bort. Antingen får du ha råd med båda två eller får du bo i innerstan, ha garageplats i närheten och verkligen vilja ha ett A2-kort. Men jag tror inte det är överdrivet många 18-åringar som har den ekonomin.
Kanske är A2 tänkt för de som bor hemma gratis och lånar föräldrarnas bil.

A-kortet kommer vid 24. Inte helt ovanligt vid den här åldern att folk nyss flyttat hemifrån eller är mitt i studier. Då finns det troligen inte ekonomi till en tung mc. Lägg på ett par år så är det ofta dags för barn.

De yngre jag känner som kör hoj, har två saker gemensamt. De är singlar med relativt välbetalda jobb.
De jag känner som slutat köra hoj, har gjort det för att de skaffat barn.
Lika många tar körkort nu som för 20 år sedan
Med tanke på befolkningsökningen är det en nedgång av mc-körkort per capita.
Ser också ut som att trenden pekar nedåt i absoluta siffror, om än långsamt.

Andelen kvinnor som tar kortet har minskat de senaste 20 åren. Kanske är det en signal för mc:ns minskande popularitet i media och kultur.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag tror det är en kombination av regelverk, svårighetsgrad, kostnad och marknadsföring från bilbranschen.

Med hög instegströskel och hög kostnad blir det aldrig särskilt praktiskt med mc. Det praktiska är viktigt för att folk ska pröva på och fatta tycke för åkandet. Annars blir det bara de som redan brann för mc som tar kortet och provar på att köra.

En annan aspekt jag tänker på är hur bilbranschen fått ställa om allt mer mot elektroniska funktioner och gimmicks istället för sportiga chassin och motorer som syntes på 90-talet och bakåt. En potentiell fordonsköpare blir matad av hela fordonsindustrin att det är den uppkopplade bilen och touchskärmar som är lyx, inte en högvarvig radfyra eller öhlinsdämpare. Motorcyklarna kommer inte kunna anpassas till att passa bilbranschens marknadsföring, så den ger motsatt verkan. Hojar framstår som något gammaldags, kufiskt och osofistikerat.

Regelverket kring de olika mc-typerna ställer också till det i min mening. En person som är 16+ har ett par alternativ till transport. A-traktor, 45-moppe och lätt mc. Moppen är billig, A-traktorn är praktisk och går att köra året runt i alla väder. Lätt mc är ordentligt mycket svårare och dyrare än dessa alternativen. Jag kan förstå att alla föräldrar inte tycker att lätt mc är det självklara valet att kasta pengar på. De sextonåringar som själva har råd med hoj, utrustning, försäkring, lektioner och uppkörning är lätträknade.

För någon som är 18 finns det bil eller A2-hoj. Behöver du fordonet till jobbpendling går A2-hojen bort. Antingen får du ha råd med båda två eller får du bo i innerstan, ha garageplats i närheten och verkligen vilja ha ett A2-kort. Men jag tror inte det är överdrivet många 18-åringar som har den ekonomin.
Kanske är A2 tänkt för de som bor hemma gratis och lånar föräldrarnas bil.

A-kortet kommer vid 24. Inte helt ovanligt vid den här åldern att folk nyss flyttat hemifrån eller är mitt i studier. Då finns det troligen inte ekonomi till en tung mc. Lägg på ett par år så är det ofta dags för barn.

De yngre jag känner som kör hoj, har två saker gemensamt. De är singlar med relativt välbetalda jobb.
De jag känner som slutat köra hoj, har gjort det för att de skaffat barn.

Med tanke på befolkningsökningen är det en nedgång av mc-körkort per capita.
Ser också ut som att trenden pekar nedåt, om än långsamt.

Andelen kvinnor som tar kortet har minskat de senaste 20 åren. Kanske är det en signal för mc:ns minskande popularitet med.
Riktigt bra inlägg och analys!

Men en sak… sportiga chassin och motorer på 90-talet? Nej inte! :) På 90-talet var motorer gärna stora och törstiga, men inte sportiga. V8:an i min Mercedes från -94 är ett typexempel. 4,2 liter, 278 hk och 450 Nm, alltså ungefär samma effekt som en tvåliters dieselturbo i en vanlig standardbil. 90-tals bilarna var gungiga och inställda på komfort, även prestandabilar. De senaste 20 åren är det fanemig stenhårda sportchassin med för stora hjul på varenda biljävel. :lol

Däremot marknadsfördes sådant som effekt, antal cylindrar, körglädje, 0-100, toppfart osv hårt då, av alla. Varenda motorjournalist pratade om körglädje vid biltester. Numera pratas det bara om förnuftiga värden. Man får gräva djupt i broschyren för att hitta något om motorn tex.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
De enda ungdomar jag brukar se på hoj kör utan hjälm och har skägg, företrädesvis på cykelbanor i "orten". Mopedister räknas inte. Men den här epa-trenden får gärna dö ut..
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag tog mitt mc-kort som 16-åring och studie-bidraget man hade räckte och blev över till det. Fick ge ca 1100 kr inkl lektioner på körskola, lån av körskolans skinnställ, uppkörning, tillstånd och allt. Nej 1100 kr var inte mkt pengar på 80-talet heller. På den tiden var det dessutom så att tung mc sas ingick i körkortet så den dagen man fyllde 18 fick man köra vilken hoj som helst. Kommer ihåg att i varje T-klass fanns där en handfull som körde 125a och detsamma gällde för praktiska linjer som fordon/verkstad med mera.

Det var alltså jämförelsevis väldigt attraktivt att ta mc-kort när man var 16 förr och mkt riktigt såg man gott om 125or på vägarna. Året nedan är 1983 tror jag
1624111878851.png
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top