Mc körde ifrån polishelikopter

:felämne
måste bara påpeka att jag visst körde ifrån dom. med god marginal. jag hittade dock inget bra gömställe.
Inte tillräckligt stor tydligen, för då hade du väl haft tillräckligt gott om tid för att coolt kunnat leta upp ett bättre gömställe :va

:backontop

Sånt här är bara trist, för allt det gör är att kosta en satans massa skattepengar och försämra för alla hojåkare överlag, för inte lär vi får mer respekt eller förståelse från vare sig myndigheter eller allmänheten nu :rolleyes:

Sen undrar en del över hur man kan lägga fram sådana konstiga förslag som den kommande trafikförsäkringshöjningen, och varför man öppet uttrycker att man vill bli av med sporthojarna från vägarna :huvet

Varför spendera en massa pengar på R hojar och dylikt...
Du kan ju ändå inte köra fortare än en radio/telesignal?!?!

Låter mest som att anledningen till att dom inte stoppade honom var för
att rädda hans liv... Tycker jag...
Med risk för att låta lite som en moralkärring så är det nog sånt
beteende som gör att haffa hotade mig med batong när jag körde 8km/h för fort... Precis som det ger dom dåligt rykte så får vi hojåkare dåligt rykte
av såna som drar och framförallt när en massa tidningar skriver om det..

My .02

vad toppar snytens helikopter?

-och om de nu är så *otroligt angelägna* om att ta fast en fortkörare....varför sätter man in helikopter, bilar, snuthojjar osv - som inte är potenta?
Enligt mac på forumet så toppar den 259km/h
http://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC_135#Specifications_.28EC_135.29

Men det är väl inte bara den siffran som gäller för dom har tre andra fördelar:
- dom kan ta fågelvägen, kortare väg.
-börjar dom tappa i mark, kan dom stiga och fortfarande ha målet under övervakning.
- dom har lång räckvidd

Att dra helikoptern är inte så enkelt som att man måste köra fortare än 260km/h. Du måste ha soppa och rak väg osså.

När dom väl har regnumret som dom har på killen i norrbotten så finns det mer teknisk bevisning än att dra hjälmen av någon. Killen tankade antagligen med eget kort och kod. kameran på macken. Han hade sin egen mobil på sig, denna har gett sin position hela vägen hem. Samtalslistor när han ringt polare i panik... osv osv Tillräckligt mycket och det håller i rätten att det var han som var förare...

Har man en hyfsat rak motorväg så räcker farter på knapp 200 blås för att ha högre fart än hkp.

Hkp rör sig med dom nämnda farterna i luftmassan - har helikoptern en motvind på 20 m/s så har den teoretiska toppfarten sjunkit till under 200 blås.

Som att åka båt i motströms.

Nu är inte det så enkelt men tänk att du har ett läge där helikoptern ligger nån mil ifrån och sätter efter - maxfart - motvind och flygtid.

I vissa lägen hinner dom inte fram.

nån som hört mer om denne SportHojjare? har snuten haffat grabben/bryyden?

Jag har hört siffror om att polishelikopter har en hastighet på runt 180km/h med luftmotstånd och annat.Apachehelikopter har en topphastighet på 350km/h. tvekar på att svenska polishelikopter har en hastighet av 240.

Vet f.ö vem personen i fråga är.

Last edited:
Angående polishelikopterns topphastighet, så måste man ha vinden i åtanke. Om det är motvind för bågen som ligger och pressar i 280km/h så blir inte skillnaden så stor, men motvind för helikoptern gör betydligt mer. (samma gäller medvind..)

Polisen ska tydligen haft span på killen i 2 dygn, men under den tiden har han aldrig varit i närheten av mcn.

Angående polishelikopterns topphastighet, så måste man ha vinden i åtanke. Om det är motvind för bågen som ligger och pressar i 280km/h så blir inte skillnaden så stor, men motvind för helikoptern gör betydligt mer. (samma gäller medvind..)

Polisen ska tydligen haft span på killen i 2 dygn, men under den tiden har han aldrig varit i närheten av mcn.

skulle jag inte häller ha vart om jag var han :)

...Polisen ska tydligen haft span på killen i 2 dygn, men under den tiden har han aldrig varit i närheten av mcn.

...mmm, den hojen lär nog bli en magnet för framtida flygande besiktningar om inte indiciekedjor eller annan bevisning räcker för åtal. I a f skulle kanske skyltupphängning m.m. må bra av en städning för att inte behöva skaffa klippkort hos SBP:5sure

Tyvärr är det väl så att en körkortsindragning + böter ändå är en tids- och kostnadsbegränsad reprimand, men att få "namn" om sig för smitning samt vårdslöshet KAN rendera till en specialgranskning som gör tillvaron sur under längre tid - låååång tid, speciellt i en liten kommun där poliskåren kan identifiera individer på ett enklare sätt.

Men ett sådant fatalistiskt synsätt vill på att glömmas bort i de trådar där proffssmitarna och mytomanerna (ingen nämnd och någon säkert glömd:) ) skroderar om "kickarna" och enkelheten med att dra snuten...

Nåja, det kanske blir tillfälle till ett hojbyte för någon hugad gixxerspekulant framöver:D.

Last edited:
...mmm, den hojen lär nog bli en magnet för framtida flygande besiktningar om inte indiciekedjor eller annan bevisning räcker för åtal. I a f skulle kanske skyltupphängning m.m. må bra av en städning för att inte behöva skaffa klippkort hos SBP:5sure

Tyvärr är det väl så att en körkortsindragning + böter ändå är en tids- och kostnadsbegränsad reprimand, men att få "namn" om sig för smitning samt vårdslöshet KAN rendera till en specialgranskning som gör tillvaron sur under längre tid - låååång tid, speciellt i en liten kommun där poliskåren kan identifiera individer på ett enklare sätt.

Men ett sådant fatalistiskt synsätt vill på att glömmas bort i de trådar där proffssmitarna och mytomanerna (ingen nämnd och någon säkert glömd:) ) skroderar om "kickarna" och enkelheten med att dra snuten...

Nåja, det kanske blir tillfälle till ett hojbyte för någon hugad gixxerspekulant framöver:D.

Någon som vet vilken års.mod av en blå gixxer 1000 han körde/kör?
Är lite orolig att även jag kommer bli duktigt uppvaktad pga att jag kör en liknande hoj. :gnissla

...Är lite orolig att även jag kommer bli duktigt uppvaktad pga att jag kör en liknande hoj. :gnissla

Nope - jag tror nog att Du i stället kan ha fördel av att vi bor i en så pass liten stad:) Kling & Klang vet nog att skilja mellan maskinpopulationen i sta'n.

Men visst verkar det ju skitdumt att inte ta smällen direkt om man ens misstänker att dom har ens regplåt... Kör man dessutom en "lätt identifierbar hoj" vore det nära nog imbecillt (t ex en knallgul britt:tungan ).

Nope, man må nog räkna med att det finns en karenstid + en kostnad för inbesparad tid väntande om man väljer att åka fort... Kan man inte ta det med gott humör ska man nog hålla sig inom lagens råmärken:)

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick