Vad jag stör mig på i insändaren är att han säger att "Över hälften av alla motorcyklar är olagligt modifierade vad gäller ljuddämpningen". Olagligt? Så länge hojen klarar 103dB-gränsen så är det väl ingen fara? Min R6:a med Akrapovic-dämpare var inga problem att få igenom besiktningen.
Knappast. Jag tänker inte försvara någon som åker runt på en glidare med raka rör. Dessa maskiner låter helt sjukt högt och är långt ifrån exempelvis en GSX-R med Yoshimura-system. Bara för att någon kör hoj är han inte min "broder". Det finns idioter i alla läger.
Vilken tur att du har så gammal motorcykel så att den inte är helfordonsgodkänd då, för då är den olaglig även om du sätter dit ett avgassystem som är tystare än orginal.
Sen gnället på harleyåkare, visst, det finns gott om HD åkare som själva kröker till rör och glömmer att stoppa i inredning, men av köpessystemen så tror jag inte att dom är mera högljudda än en ylande radfyra, det är helt enkelt olika ljud, som uppfattas olika i olika människors öron.
En dB mätare kan tala om i siffror vilken som låter mest, men den kan inte tala om vad som låter mest illa.
Fråga 100 HD åkare vad som låter mest illa, rad4 eller HD så får du nog ett annat svar än på det här forumet.
Dom som åker sporthojtwin med Acra här tycker att deras hojar låter bättre än radfyrorna (speciellt grappa gänget)
Dom som åker hysteriska radfyror här tycker att dom låter bättre än spaggettihojjarna.
Sen skitsnacket om "Loud pipes saves lifes", erat avgasljud hörs företrädesvis bakom motorcykeln, har ingen av er åkt bil och blivit överraskade av en hoj som blåser om, eller hör ni långt innan att det kommer en?
Jag har förövrigt ett ljud som ringsignal på telefonen som kan ge en känsla av illamående och yrsel, dvs hos folk som har hörseln i behåll, det låter illa för dom allra flesta, medans mina föräldrar inte ens hör det, och mina barn hör det även om dom är på övervåningen, jag vet inte, vad kan en mobiltelefon prestera i dB?