Mc gnället har börjat...

ett fel i artikeln,, bara jag som hajade till på det?

"sen sätts den lagliga ljuddämparen tillbaka en dag varje år för att klara besiktningen."

vem besiktar sin hoj varje år ;)

HD låter som gräsklippare?? Ja ja säg det till de gentlemän som körde om mig förra sommaren. De höll ca 140-150 knyck på 90-väg, hade trevliga klubbmärken på ryggen och jag hörde cyklarna IN I BILEN på ca 1km håll efter att jag blivit omkörd. Men jag tror ingen skulle stanna dem och klaga på ljudnivån.........

Fyfan viken tönt! fan vad jag blir tjurig på sånt, vafan bryr sig objektet för? han måste la fan stå ut me lite gött motorljud.

Och tänk om alla kört med originalsystem på Monzta sommaren -06. Då hade det kanske inte blivit så många protester :mad:

nu pratar vi väg, och lagen gäller där hur mycket du än gnäller, max 103db :crash
och släpp det med monzta nu, jag kommer inte dit och kör har inte varit där så sluta...

Är det nån som har koll på hur mycket db en HD eller tex en honda vtx1800 kan tänkas ha egentligen med eftermarknadsljuddämpare.... Det är fan inte tyst iaf...

Det beror ju på vad man använder för vägning.
Min HD låter en del när jag gasar tycker många. Men det är ändå inga problem på tex Rörkenbanan när de mäter. Den brukar klara deras 103 Db-gräns (vet inte om det är DbA-vägning eller vad de kör med på Rörken) vid förbipassage om jag inte eldar ur den fullt. Men motarder med ljudliga dämpare brukar däremot kastas ut ibland pga för höga bullernivåer. De avger ju ett hårt smällande ljud nästan gör ont i öronen, det verkar även trigga den ljudmätaren hårdare än min HD. Eller också är funktionärerna snälla mot mig för att de gillar HD-ljudet :hihi

Jag tycker att det är viktigt att köra med lite urskillning inne i stan och bland folk om man har en bullrig hoj, att välja sina strider sas. Inte slentriangasa där det går mycket folk och så. Då tror jag att det funkar. Att ha varvstoppstävling på parkeringen vid donken svea mitt i natten är ju populärt bland sporthojar, men en smula offiffigt kan jag tycka:hihi. Även om jag drar vid rödljusen där också någon gång då och då om jag hamnar bredvid ngn hoj som vill rejsa.

Tycker jag

/J

Last edited:
Vad jag stör mig på i insändaren är att han säger att "Över hälften av alla motorcyklar är olagligt modifierade vad gäller ljuddämpningen". Olagligt? Så länge hojen klarar 103dB-gränsen så är det väl ingen fara? Min R6:a med Akrapovic-dämpare var inga problem att få igenom besiktningen.

Knappast. Jag tänker inte försvara någon som åker runt på en glidare med raka rör. Dessa maskiner låter helt sjukt högt och är långt ifrån exempelvis en GSX-R med Yoshimura-system. Bara för att någon kör hoj är han inte min "broder". Det finns idioter i alla läger.

Vilken tur att du har så gammal motorcykel så att den inte är helfordonsgodkänd då, för då är den olaglig även om du sätter dit ett avgassystem som är tystare än orginal.

Sen gnället på harleyåkare, visst, det finns gott om HD åkare som själva kröker till rör och glömmer att stoppa i inredning, men av köpessystemen så tror jag inte att dom är mera högljudda än en ylande radfyra, det är helt enkelt olika ljud, som uppfattas olika i olika människors öron.

En dB mätare kan tala om i siffror vilken som låter mest, men den kan inte tala om vad som låter mest illa.
Fråga 100 HD åkare vad som låter mest illa, rad4 eller HD så får du nog ett annat svar än på det här forumet.

Dom som åker sporthojtwin med Acra här tycker att deras hojar låter bättre än radfyrorna (speciellt grappa gänget)

Dom som åker hysteriska radfyror här tycker att dom låter bättre än spaggettihojjarna.

Sen skitsnacket om "Loud pipes saves lifes", erat avgasljud hörs företrädesvis bakom motorcykeln, har ingen av er åkt bil och blivit överraskade av en hoj som blåser om, eller hör ni långt innan att det kommer en?

Jag har förövrigt ett ljud som ringsignal på telefonen som kan ge en känsla av illamående och yrsel, dvs hos folk som har hörseln i behåll, det låter illa för dom allra flesta, medans mina föräldrar inte ens hör det, och mina barn hör det även om dom är på övervåningen, jag vet inte, vad kan en mobiltelefon prestera i dB?

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT