Mc gnället har börjat...

Det paradoxala är att de kromslädeschaufförer som idag plockar ur insatserna för att de, av någon konstig anledning, tycker det låter fantastisk vackert från två jättecylindrar med raka korta rör, igår sprang och drog mopedister i örat för att man störde deras barn och dem själva.

De har mao helt glömt hur jobbigt de tyckte det var med oljud. För det är vad det är. Inte låter det vackert inte, det bara dönar.
Själv blev jag halvt döv imorse då jag stod i en busskur när en HD med ultraraka rökrör hissar trotteln. Som att så i en gigantisk resonanslåda.:gnissla

Loud pipes saves lives!

Ni som gnäller på HD gänget etc...
Vi får väl se när ni själva är 50+...

Fy fan vad det är lätt att sätta sig själv på höga hästar, PRECIS som gnällspikarna som skriver gnällinsändare...

Loud pipes saves lives!

Ni som gnäller på HD gänget etc...
Vi får väl se när ni själva är 50+...

Fy fan vad det är lätt att sätta sig själv på höga hästar, PRECIS som gnällspikarna som skriver gnällinsändare...

ORD!:tummenupp

Bifogat

• ktmlackad 007.jpg
    ktmlackad 007.jpg
    111 KB · Visningar: 81
jag ser hellre till att folk hör mig i god tid istället för att se mig försent...

Sen får folk gnälla hur mycket dom vill !

Ger bullerdämpare bara en etta?

Etta finns inte längre antingen e det ju 2:a dvs ombesikting eller att man få ngn punkt som heter "bra att veta" kan iofs liknas vid en 1:a. Kräver ju inte ombesiktning i vilket fall som helst. Och med bullerdämpare menade jag i det här fallet mitt icke original system. Besiktigar med det på och säger dom inget så kan det lika gärna hänga på. (funkade ju bra sist) och då var jag ändå i tagene i GBG ( inte helt okända som nitiska). Varför bemöda sig att byta till original bara för besiktingen skull som artikeln antydde.

Feta gubbar som monterar raka rör på sina nyköpta HDs och bullrar runt i innerstan, gärna så nära uteserveringar som möjligt borde skjutas. Tölpar.

Bor vid en av dom mest trafikerade gator i Malmö och det är tydligen bara jag som får leende på läpparna varenda gång jag hör en hoj köra förbi samtidigt som jag önskar att jag var ute jag med, oavsett tidpunkten på dygnet....

:hojbusa

det många missar är väl att ett org.system låter ca 68 db, men du får låta 102,99 db..
jag har blivit stoppad pga hög ljudnivå men vid mätning så hade jag bara 98 db :tungan
:arsele på alla gnällspikar=)

Och tänk om alla kört med originalsystem på Monzta sommaren -06. Då hade det kanske inte blivit så många protester :mad:

har ju skrivits om att hd med rakarör
har färre olyckor pga att de låter så folk vaknar till liv bakom ratten:D
och vet när de kommer.
eller har jag det om bakfoten?

//Robin

Det är ju skillnad på ljud och oljud :fakta

En blysläde med en rak rörstump som ser ut som ett uträtat stolsben låter ju lika tufft som en 3 gräsklippare utan ljuddämpare :gnissla

Däremot en sporthoj med slipon till en rad 4:a som ylar på 15 000 Rpm eller en rapp motard med akra rör som drar iväg är ju inte helt fel oavsett tidpunkt ! :tummenupp

Insändaren vill nog ha en hoj själv men vågar inte så han cyklar omkring med en pappersbit mot ekrarna och är avundsjuk eller så är det nån jävla pensionär vars liv går ut på att hitta nått att klaga på :arsele

Last edited:
Jag vet att det kan låta tokpräktigt men det är en sak som förespråkare för öppna rör kanske inte tänker på...

Har flera gånger råkat ut för att barn kastar upp händerna mot öronen när man kommer åkande, det finns en orsak man kanske inte tänker på.

Vi vuxna har med tiden trubbat av vår hörsel, mer eller mindre, det har inte barnen, det vi kan uppfatta som "underbart välljud" kan barnen uppfatta som ett vansinnigt ljudinferno, tänk på det alla "häftiga".

Sen kan det ju finnas en poäng i att man för så pass mycket oväsen att omgivningen upptäcker en, men därifrån till den jäkligt löjliga "här kommer jag" attityden som förträdesvis många HDåkare verkar lida av är det ganska långt.

R1ans EXUP-system är verkligen helt perfekt, det ger en möjlighet att dämpa "volymen" när man vill det :tummenupp

Herregud! Kärringar hela bunten! Ni gnäller om insändaren för att sedan börja gnälla om HD-åkarna, ni är ju lika stora gnällkärringar ni med!

På sjön är det helt förjävligt! Det finns idiiter som åker runt med Magnum V8'or på 7,4 liter helt utan ljuddämpning :mad:

sjön är laglös :D.. finns dom som även försöker hindra finlands färjor..:tummenupp

Vad jag stör mig på i insändaren är att han säger att "Över hälften av alla motorcyklar är olagligt modifierade vad gäller ljuddämpningen". Olagligt? Så länge hojen klarar 103dB-gränsen så är det väl ingen fara? Min R6:a med Akrapovic-dämpare var inga problem att få igenom besiktningen.

Hur kan man hata harleyåkare med raka rör?
Jag trodde vi skulle hålla ihop i kampen mot
gnällspikarna.....:confused: :va
Knappast. Jag tänker inte försvara någon som åker runt på en glidare med raka rör. Dessa maskiner låter helt sjukt högt och är långt ifrån exempelvis en GSX-R med Yoshimura-system. Bara för att någon kör hoj är han inte min "broder". Det finns idioter i alla läger.

"Tex i hamnen" ??? Undrar om hon menar i Göteborgs Hamn? Där jobbar nämligen jag och man kan ju säga att det finns en hel del saker där som låter mer än sporthojar och motarder :D Jaja det finns människor till allt och det kommer alltid finnas nåt folk inte e nöjda med. Jag köpte slipon till min hoj för ett tag sen så jag kommer bidra med lite oväsen nere i hamnen i sommar :)

Ni som undrar varför de inte gnäller på bilar, glömmer att 80% av alla MC har slipon, medan bara 20% av bilarna har effektsystem. Därför blir inte folk lika irriterade.

OBS! Det här är inga exakta siffror. Men klart folk blir irriterade. Jag bor själv utmed en hårdtrafikerad gata och det är inte kul varken när MC-förare eller bilförare gasar som jävla idioter mitt i natten. Det handlar mer om hänsyn än hur mycket bilen låter, att en sporthoj eller kromsläde åker förbi här i normalt tempo rör mig inte i ryggen men när nån jävla turbovolvo gasar runt, runt, runt i korsningen eller när nån custom-hoj står och gasar vid rödljuset är det en helt annan femma. Det är nog också det som de flesta stör sig på.

Om du i bakhuvudet har en gnutta respekt för din omgivning så ska man alltså inte behöva känna sig träffad. Förhoppningsvis kanske det väcker upp någon respektlös idiot, men en del här verkar reagera på det sättet att "gnäller de? DÅ JÄVLAR SKA DE FÅ HÖRA!". Inte imponerande...
Så sant. Det många glömmer, är att våra lagliga system inte är lagliga i exempelvis Tyskland. Dvs vår bullergräns är trots allt ganska liberal. Väck inte den björn som sover...

Klart att det finns en poäng i artikeln MEN om en bil låter lika mycket som en hoj med slip-on så gnälls det fanemej inte.
Samma sak gäller för kromslädarna med sina raka rör... varför är de mer accepterade?

men grabbar...Finns det ingen självkritik alls här inne. Många hojar låter som Fan! Motarder, kromslädar OCH radfyror.
BETYDLIGT större procent av hojarna låter mycket. Dessa bilar ni säger det också ska gnällas på är extremt få, speciellt i hänseende till den stora massan. Det enda som kan konkurrera hemma där jag bor är en DC3 som bor på Bromma. ( Där snackar vi skönsång :) Men det är jag uppvuxen i flygvapnet. Många älskar tystnad.)

Jag fattar faktiskt att folk blir arga. Kan vara läge att hålla igen lite där det stör mest (typ mellan hus i stan) bara för att ligga "under radarn".

Däremot en sporthoj med slipon till en rad 4:a som ylar på 15 000 Rpm eller en rapp motard med akra rör som drar iväg är ju inte helt fel oavsett tidpunkt ! :tummenupp

Insändaren vill nog ha en hoj själv men vågar inte så han cyklar omkring med en pappersbit mot ekrarna och är avundsjuk eller så är det nån jävla pensionär vars liv går ut på att hitta nått att klaga på :arsele

Bra svar! jag tror denna typ av respons är perfekta i debatten. Skaicka in till riksdagen genast. :rolleyes:
Jag tror faktiskt han tycker det låter för jävligt.

OffT:
och då var jag ändå i tagene i GBG ( inte helt okända som nitiska).
Tagene nitiska? Där besiktade jag en 750 med halva hojen i en plastpåse. (kedjeskydd, stänklapp (det krävdes då annars 2:a) plus lite andra grejer)
Åkte alltid till Tagene pga enkel besiktning. Tiderna ändras.:)

Last edited:
alla gnäller och det är helt ok. det är mänskligt.

men som i detta fall gnälla på en sak, ett icke levande tingest blir däremot felriktat, precis som att det finns en del politiker som vill förbjuda hojjar helt för att 'folk dör utav det'.

att det låter högt här och där, att folk dör i mc olyckor osv osv, är priset vi får betala för att vi har en demokrati. en frihet. att själv bestämma, inom rimliga gränser, för vad jag vill göra. jag vill göra det som är roligt, kul och spännande för mig och FÅR jag det och KAN göra det, så gör jag det. när det trampas på min integritet däremot, ser jag en fara i att 'vi' gör ingenting och låter 'de' lagstifta vidare. för mig blir det mindre frihet, mindre ett liv såsom jag vill ha det. det finns för många regler, lagar och förordningar som hindrar mig att utöva saker och ting för att det tex bullrar för mycket, likväl som att hela samhället blivit trygghetsfixerat.

såsom utvecklingen går idag i nollvision i allt möjligt och trygghets tänkandet, så kommer inte folk tycka att det är konstigt att en dag duscha med hjälm på i en nära framtid.

att gnälla är bra för det visar att vi fortfarande är människor.

att lagstifta för att få folk sluta gnälla, tex att det inte finns någon mer buller, är inte bra. det är då min, din, vår allas frihet blir mindre. och just frihet är det jag värderar allra högst. och det får gärna kosta om det så vill.

Ni som undrar varför de inte gnäller på bilar, glömmer att 80% av alla MC har slipon, medan bara 20% av bilarna har effektsystem. Därför blir inte folk lika irriterade.

OBS! Det här är inga exakta siffror. Men klart folk blir irriterade. Jag bor själv utmed en hårdtrafikerad gata och det är inte kul varken när MC-förare eller bilförare gasar som jävla idioter mitt i natten. Det handlar mer om hänsyn än hur mycket bilen låter, att en sporthoj eller kromsläde åker förbi här i normalt tempo rör mig inte i ryggen men när nån jävla turbovolvo gasar runt, runt, runt i korsningen eller när nån custom-hoj står och gasar vid rödljuset är det en helt annan femma. Det är nog också det som de flesta stör sig på.

Om du i bakhuvudet har en gnutta respekt för din omgivning så ska man alltså inte behöva känna sig träffad. Förhoppningsvis kanske det väcker upp någon respektlös idiot, men en del här verkar reagera på det sättet att "gnäller de? DÅ JÄVLAR SKA DE FÅ HÖRA!". Inte imponerande...

Kommer nog alltid att finnas dumma gnälliga "vet bäst" människor.
Bara att ta gnället med en klackspark.
Tror tammefan att snöskotrarna får mest skit av alla.

Lyssna inte på det !!!:arsele

För när sommaren kommer drar gnällgubbarna och kärringarna ut till havs och kör full som satan med nån jätte V8 båt.
Och om detta hörs (nästan) aldrig nått gnäll....:ajjabajja

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...