MC-Folket, vad har hänt? Tidningen är ju bra nu?!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Att vara medlem i SMC känns bra på många sätt men deras medlemstidning MC-folket är knappast det som varit den stora behållningen. Endast undantagsvis står det något läsbart, i övrigt har den känts rätt trött och mer än en gång har den åkt rätt i pappersåtervinningen. Var nära att jag gjorde samma med senaste numret men så hade jag en stund över så blev att jag läste den i brist på annat. Döm om min förvåning när jag insåg att tidningen faktiskt var riktigt läsvärd! Artiklar om lanseringen av Ducce 916, intervjuer med unga nordiska racingförmågor, hojbyggen och annat. Känslan nu är att jag verkligen ser fram emot nästa nummer, mycket kul!

Förstår att det har att göra med ny organisation hos SMC, men oavsett, en eloge till alla inblandade för denna omdaning :)
 
Läste också med igenkännande by proxy Cecilia von Hausswolffs text om tjejer och deras inställning till körande.
 
Aldrig gillat den tidningen tyvärr. Tycker papperet är så obra på nåt vis. Det speglar sig så den blir svår att läsa. Kanske knasig anmärkning men jag läser även den danska versionen jag får av grannen ibland. Den känns bättre på nåt vis. Högre kvalitet eller nåt. Min tidning åker i soporna vanligtvis utan att jag ens öppnar den. Den brinner så dåligt så det går inte tända kaminen med den heller.
 
För er som inte gillar pappret osv kan läsa den digitalt. Det har jobbats en hel del med att förnya tidningen.
 
Blev också positivt överraskad när jag läste den! Helt plötsligt så pass blandat innehåll att där var mer än en intressant artikel!
 
Någon som läste brittiska Streetfighters på 90-talet? Det gjorde jag.

Vilket ös mot svenska tidningar på den tiden.

Och hojarna var riktiga hembyggda monster, ofta kåplösa riktiga sporthojar i grunden där motorerna ofta trimmades hårt.

Inte så många visste vad en Streetfighter var när jag nämnde det för folk.

Idag kallar man pendlarhojar för streetfighter.
 
Är du helt säker på det där?
Ja!
MC-folket kommer såklart aldrig bli som de fantastiska brittiska mc-tidningarna från back in the days (min favvo var Performance Bikes), men jämfört med tidigare stuk på tidningen så är detta ett stort kliv framåt.

Kan hålla med @Gober om att pappret är lite sämre men det kan jag ta om innehållet blir bättre.

för övrigt, någon som vet om det går att avsäga sig tidningen och bara läsa den digitalt?
 
Kom att tänka på en sak förutom Sture som jag saknade i tidningen.
Det brukar väl vara ett korsord i den lagom till jul. Lite småkul och på lagom nivå.
Perfekt att sitta med på dasset..
 
Kom att tänka på en sak förutom Sture som jag saknade i tidningen.
Det brukar väl vara ett korsord i den lagom till jul. Lite småkul och på lagom nivå.
Perfekt att sitta med på dasset..

Blev inte Sture bara sämre och sämre med åren?

I någon strip hade han ju uttalade vänsteråsikter och dejtade någon fordonshatande hippie om jag inte minns fel.

Gamla Sture kunde vara festlig ibland
 
Är det bara jag som inte saknar sture stelben? Tyckte den var riktigt dålig och bläddra alltid förbi
Jodå, den gav mest en känsla av mossighet, tillsammans med korsord, Klysens heta vax och allt var det var. Gillar att tidningen satsar på det viktiga - läsvärda hojrelaterade artiklar tillsammans med den obligatoriska informationen om vad som händer i SMC. Blev också positivt överraskad av uppdateringen.
 
Någon som läste brittiska Streetfighters på 90-talet? Det gjorde jag.

Vilket ös mot svenska tidningar på den tiden.

Det gjorde jag och jag skulle säga vilket ös jämfört med alla svenska tidningar oavsett tidsperiod.

Varje nummer hade ju flera intressanta reportage om fräna Spondon, Harris och rena byggen. Plus lättsamma artiklar om hur man bäst smugglade in sin pall med Grolsch till England. Plus något som verkligen gjorde skillnad - relevanta och intressanta annonser.
 
Mjo, första numret med ny redax, nya fokus och ny layout. Den som följer SMC lite mer vet att förändringen dels beror på mer och tydligare fokus på eget material vad gäller verksamhet, politik och medlemsinfo, dels att materialet när det gäller nyheter, tester och provkörningar ska upplevas mer krispigt och aktuellt.

Det blir spännande och intressant att följa utvecklingen, inom SMC har det säkerligen funderats såväl en som två gånger kring att låta GN och hans gäng stå för produktion och externt material. Men handen på hjärtat var ju detta första nummer riktigt bra, intressant, väl avvägt och med en relativt tydlig röd tråd. Gillar som SwePace Cecilias approach till tjejernas hojåkande likväl som förutsättningar. En högst personlig reflektion är att en kille/gubbe knappast kunde ha gjort eller sagt det hon gör 😉

Så jag ser med förväntan fram emot fortsättningen, MC-folket är med marginal den mest lästa MC-tidningen i landet. Vad än vi säger och tycker har den gamla redax gjort ett snyggt och gott jobb med att producera en tidning för de breda medlemslagren, men utvecklingen står som bekant aldrig still och jag tolkar detta som en ambition att ytterligare spetsa till publikationen.

Så, och utan att relatera till Streetfighters etc - vilken annan medlemstidning i landet likväl som internationellt anser vi ha samma nivå som MC-folket 2025? Jag vet inte någon just nu men ser mycket fram emot fortsättningen🙂 Det är ett spännande uppdrag och ett gott arv som det nya MC-Folket har att förvalta, jag förväntar mig att kunna vara lika positiv vid utgången 2025 som jag är idag…

Bra jobbat och applåder, är mitt spontana intryck efter första numret i alla fall🙌
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top