Industrisemester kallades det.För inte så många år sen hade hela landet stängt i juli när övriga Europa jobbade och var förvånade över att man inte kunde nå nån i (S)verige under juli?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Industrisemester kallades det.För inte så många år sen hade hela landet stängt i juli när övriga Europa jobbade och var förvånade över att man inte kunde nå nån i (S)verige under juli?
Nu är vi faktiskt i Sverige.
Finns det något mer heligt i Sverige än "semester"??
För inte så många år sen hade hela landet stängt i juli när övriga Europa jobbade och var förvånade över att man inte kunde nå nån i (S)verige under juli?
När övriga Europa hade semester i augusti, DÅ hade vi öppet igen..
Sånt har vi inte råd med längre...

Jag servar alltid hojen på hösten innan jag ställer in den för vintern och sen klarar jag mig vanligtvis under hojsäsongen utan hjälp av butiker. Jag handlar det jag behöver innan jag behöver det. Men det är HIMLA enerverande om hojen skulle rasa och man inte får hjälp. Men det har inte hänt hittills. Det funkar vanligtvis. Åtminstone har det gjort det för mig.
I båtbranschen är det inte så vanligt att firmorna tar semester under sommaren. Tror dock att det rent statistiskt är betydligt vanligare att folk får vatten i drivmedlet, smäller på grund, får tampar i propellern, backslaget lägger av, vinschar går sönder och annat som gör att man inte kan nyttja sin båt än att en motorcykel lägger ner. Åtminstone bland "vanliga" båtägare/hojåkare. Hur som, planerar man så brukar det funka.
Jag har erfarenhet av båda branscher. Man vill ha lika mkt semester i båtbranschen.
Det är inte vanligare att det händer saker med båtfolket än hos hojfolket. Hojarna rullar ju på just sommaren och när ska det annars hända ngt?
Tänk om fler kunde tänka som du. Se till att ligga steget före redan i höst.
Enkelt..
Folk handlar inte på sommaren..
Folk påstår de vill ha service och tillgänglighet men de är inte beredda att betala vad det kostar att ha service eller tillgänglighet..
Efter 12 på Lördagar går OB upp med 100%.. Man måste ha omsättning för det ska bära sig.
Ingen hobby detta duvet.
Sedan känns det och klämms det och så knatas det hem och köps på nätet ist för det är "typ vhetere billigare lixom"![]()

Sedan på små företag har man inte hur mycket personal som helst.. Man måste lära upp personal så de kan jobba
Inte som tillverkningsindustrin.. Trafikljus utanför.. Lyser det rött äre bara att komma in och jobba![]()
Att ha minskade öppettider så att nuvarande personal kan ta lagstadgad semester...?
Kedjorna draaaaaaaaaaar in folket i sina butiker med reor.. Hade de inte behövt muta in kunderna innaför dörren så... Hade det varit rätt tomt och fullpris.Jag har sålt rätt mycket under sommaren och kedjorna verkar ha gott om kampanjer?
Jämnför en påse Virginia Extra large peanuts mellan din lokala lättmjölkslangare och närmaste mack.. Ju längre öppettider så ju dyrare blir påsen. Ica Angered, kring en 20a.. Statoil Gasklockan.. 35kr.Det behöver kanske inte vara så mycket dyrare utan bara annorlunda prioriterat?
Ebberöds bank.. Du gör inte nog affärer på en söndag för att det ska bära sig att stänga en tisdag.Stäng tisdag och ha öppet 4h på Söndag.
Nej.. Det jag menar är att det är dyrt att hålla öppet länge på veckorna och hela helgerna för att få agera provhyttKommer procenttalet med folk som klämmer och handlar hemma öka med bättre öppettider?![]()
Min sambos arbetsplats plockar in folk redan från praktik i högstadiet och försöker behålla dem som sommarjobbare så många år de kan. Då de blivit upplärda på sin praktik behöver man inte betala dem lön för att lära upp dem.
Min sambo är ledig 1 av 6 söndagar och får snällt finna sig i att jobba resten, så är de flestas schema där.
Man får det att fungera för att det måste fungera.
Vad jag vet finns det inget i lagen som säger att de 20 dagarna semester måste ges på sommaren? Tror till och med att det finns någon paragraf om att säsongsberoende företag faktiskt kan neka över sommaren med hänvisning till säsong...

Kan så vara, men jag envisas med att hävda att juli månad är allt annat än högsäsong för de flesta motorcykelhandlare. De månader som har högst omsättning och vinst är de första månaderna under våren. De månader då alla nya modeller levereras och då alla tar fram hojen efter vintern. De butiks- och verkstadsanställda skulle snarare nekas semester under våren, men uppmanas att ta ut den mitt under sommaren, då man ändå inte säljer något. Vilket uppenbarligen sker hos en väldans massa handlare.
Kedjorna draaaaaaaaaaar in folket i sina butiker med reor.. Hade de inte behövt muta in kunderna innaför dörren så... Hade det varit rätt tomt och fullpris.

Jämnför en påse Virginia Extra large peanuts mellan din lokala lättmjölkslangare och närmaste mack.. Ju längre öppettider så ju dyrare blir påsen. Ica Angered, kring en 20a.. Statoil Gasklockan.. 35kr.
Ebberöds bank.. Du gör inte nog affärer på en söndag för att det ska bära sig att stänga en tisdag.
Nej.. Det jag menar är att det är dyrt att hålla öppet länge på veckorna och hela helgerna för att få agera provhytt. Jadå.. Själv kör jag 6dagarsvecka.
tror nog verkstäder som haft öppet lite längre tjänat på det.Livsmedelsaffärer har öppet längre av nån anledningsemester perioden är juni till augusti enl lag. Längre och mer öppet tider innebär högre priser som man inte vill betala. Samma sak med båt firmor. Många har extra öppet under våren och sen stänger 2 veckor i juli. Inte helt ovanligt.
Ska det vara så svårt att anpassa sig i dag till dom öppettiderna som finns? Har man inte tid får man skaffa sig tid om man verkligen vill åka till en affär. Hur gör ni när ni lämnar in bilen på lagning eller service? Nästan alla verkstäder har öppet 7-16 och det funkar bra.
Jag vill kunna handla mc-prylar mellan två och fyra på natten, kan ändå aldrig sova då...
Och serva hojen vill jag helst göra på juldagen, enda dan på året då man garanterat inte hinner köra eftersom man är uppbokad på en massa släktkalas o grejer.
Ja, nasarpacket ska fanimej jobba 24-7, sova kan dom väl göra i graven!
Huvudsaken är ju att JAG kan handla det JAG vill när det passar MIG!
Ironimode off; Visst är det trevligt med helgöppet sålänge man står på rätt sida disken.. Inte så kul att se baksidan av en kassaapparat medan polarna ser vägen genom kåpglaset.
Kalla mig gärna gammalmodig men jag tillhör dom som tycker det är trevligt med åtminstone en dag i veckan då man kan räkna med att dom flesta kompisar och familjemedlemmar är lediga samtidigt. För att bidra till att det får förbli så har jag inga problem med att planera lite, särskilt inte när det gäller sällanköps varor som hojprylar trots allt är.
semester perioden är juni till augusti enl lag. Längre och mer öppet tider innebär högre priser som man inte vill betala. Samma sak med båt firmor. Många har extra öppet under våren och sen stänger 2 veckor i juli. Inte helt ovanligt.
Ska det vara så svårt att anpassa sig i dag till dom öppettiderna som finns? Har man inte tid får man skaffa sig tid om man verkligen vill åka till en affär. Hur gör ni när ni lämnar in bilen på lagning eller service? Nästan alla verkstäder har öppet 7-16 och det funkar bra.
|
|
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design
Efter flera decennier tills... |
|
|
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni
Retro möter racing – Ducati... |
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife