MC-firmors öppettider

Nu är vi faktiskt i Sverige.
Finns det något mer heligt i Sverige än "semester"??
För inte så många år sen hade hela landet stängt i juli när övriga Europa jobbade och var förvånade över att man inte kunde nå nån i (S)verige under juli?
När övriga Europa hade semester i augusti, DÅ hade vi öppet igen..
Sånt har vi inte råd med längre...

Jag blir lika road varje sommar när cheferna är alldeles lyriska över att jag jobbar när alla andra vill ha semester... Samt att de blir väldigt gnälliga när jag vill ta ut min semester när alla andra jobbar.

Är väl inte ovanligt med även lunchstängt.

Här i stan finns även en gocartarena som stänger under semestern (gjorde iaf).

Ingen som har funderat på att mc-firman kanske har räknat på vilket alternativ som är lönsammast...? Att ha minskade öppettider så att nuvarande personal kan ta lagstadgad semester...? Eller att ta in extra personal för att kunna ha ännu bättre öppettider...?

Personligen tror jag att det första alternativet är bra mycket lönsammare. Argument som att "mc-firmor borde ha bättre öppettider under högsäsong" håller inte ur ett ekonomiskt perspektiv. Till skillnad från dagligvaru- och detaljhandeln så sjunker omsättningen i mc-branschen då folk har semester, det är statistiskt bevisat (har för mig att april och maj är de riktigt lönsamma månaderna, juli är stendött).

Om man inte kan leva med detta så får man lära sig att planera. De inköp man behöver göra och de servicar man måste utföra behöver ju inte inträffa just då man ska köra.

Största frågan är ju varför de envisas med att ha öppet på dagarna (om de nu har öppet dvs) istället för på kvällarna när folk är lediga

Enkelt..

Folk handlar inte på sommaren..

Antingen är folket inte hemma. Ständigt salongsberusade eller helt enkelt pank efter resandet. . Eller de 58 reorna på allt möjligt från Tvättmaskiner till Sandaler..

Folk påstår de vill ha service och tillgänglighet men de är inte beredda att betala vad det kostar att ha service eller tillgänglighet..

Efter 12 på Lördagar går OB upp med 100%.. Man måste ha omsättning för det ska bära sig.

Ingen hobby detta duvet.

Sedan känns det och klämms det och så knatas det hem och köps på nätet ist för det är "typ vhetere billigare lixom" :huvet

Sedan på små företag har man inte hur mycket personal som helst.. Man måste lära upp personal så de kan jobba
Inte som tillverkningsindustrin.. Trafikljus utanför.. Lyser det rött äre bara att komma in och jobba :fyllisar

Jag servar alltid hojen på hösten innan jag ställer in den för vintern och sen klarar jag mig vanligtvis under hojsäsongen utan hjälp av butiker. Jag handlar det jag behöver innan jag behöver det. Men det är HIMLA enerverande om hojen skulle rasa och man inte får hjälp. Men det har inte hänt hittills. Det funkar vanligtvis. Åtminstone har det gjort det för mig.

I båtbranschen är det inte så vanligt att firmorna tar semester under sommaren. Tror dock att det rent statistiskt är betydligt vanligare att folk får vatten i drivmedlet, smäller på grund, får tampar i propellern, backslaget lägger av, vinschar går sönder och annat som gör att man inte kan nyttja sin båt än att en motorcykel lägger ner. Åtminstone bland "vanliga" båtägare/hojåkare. Hur som, planerar man så brukar det funka.

Jag har erfarenhet av båda branscher. Man vill ha lika mkt semester i båtbranschen.
Det är inte vanligare att det händer saker med båtfolket än hos hojfolket. Hojarna rullar ju på just sommaren och när ska det annars hända ngt?
Tänk om fler kunde tänka som du. Se till att ligga steget före redan i höst.

Jag har erfarenhet av båda branscher. Man vill ha lika mkt semester i båtbranschen.
Det är inte vanligare att det händer saker med båtfolket än hos hojfolket. Hojarna rullar ju på just sommaren och när ska det annars hända ngt?
Tänk om fler kunde tänka som du. Se till att ligga steget före redan i höst.

Fast letar man ny hoj gör man ju helst det när vädret är fint så det är läge att njuta av en provtur.
Inte på hösten. På våren hade man väll kunnat titta runt lite, men den var ju så usel att idéen inte riktigt fanns där då.

Men som sagt, vill man inte ha min pengar så behåller jag dem gärna :)

Enkelt..

Folk handlar inte på sommaren..

Jag har sålt rätt mycket under sommaren och kedjorna verkar ha gott om kampanjer?

Folk påstår de vill ha service och tillgänglighet men de är inte beredda att betala vad det kostar att ha service eller tillgänglighet..

Det behöver kanske inte vara så mycket dyrare utan bara annorlunda prioriterat?

Efter 12 på Lördagar går OB upp med 100%.. Man måste ha omsättning för det ska bära sig.
Ingen hobby detta duvet.

Stäng tisdag och ha öppet 4h på Söndag.

Sedan känns det och klämms det och så knatas det hem och köps på nätet ist för det är "typ vhetere billigare lixom" :huvet

Kommer procenttalet med folk som klämmer och handlar hemma öka med bättre öppettider? :va

Sedan på små företag har man inte hur mycket personal som helst.. Man måste lära upp personal så de kan jobba
Inte som tillverkningsindustrin.. Trafikljus utanför.. Lyser det rött äre bara att komma in och jobba :fyllisar

Min sambos arbetsplats plockar in folk redan från praktik i högstadiet och försöker behålla dem som sommarjobbare så många år de kan. Då de blivit upplärda på sin praktik behöver man inte betala dem lön för att lära upp dem.

Min sambo är ledig 1 av 6 söndagar och får snällt finna sig i att jobba resten, så är de flestas schema där.

Man får det att fungera för att det måste fungera.

Dessutom tror jag att Mc-handlare är betydligt mer beroende av kundgruppen heltidsarbetande män än vad vad t.ex. klädaffärer och elektronikkedjor är. Det vimlar ju ofta av folk i centrum en vardag. Jag är dock tveksam till att denna kundkategori normalt sätt har råd att köpa motorcykel.

Att ha minskade öppettider så att nuvarande personal kan ta lagstadgad semester...?

Vad jag vet finns det inget i lagen som säger att de 20 dagarna semester måste ges på sommaren? Tror till och med att det finns någon paragraf om att säsongsberoende företag faktiskt kan neka över sommaren med hänvisning till säsong...

Jag har sålt rätt mycket under sommaren och kedjorna verkar ha gott om kampanjer?
Kedjorna draaaaaaaaaaar in folket i sina butiker med reor.. Hade de inte behövt muta in kunderna innaför dörren så... Hade det varit rätt tomt och fullpris.
Det behöver kanske inte vara så mycket dyrare utan bara annorlunda prioriterat?
Jämnför en påse Virginia Extra large peanuts mellan din lokala lättmjölkslangare och närmaste mack.. Ju längre öppettider så ju dyrare blir påsen. Ica Angered, kring en 20a.. Statoil Gasklockan.. 35kr.
Stäng tisdag och ha öppet 4h på Söndag.
Ebberöds bank.. Du gör inte nog affärer på en söndag för att det ska bära sig att stänga en tisdag.

Kommer procenttalet med folk som klämmer och handlar hemma öka med bättre öppettider? :va
Nej.. Det jag menar är att det är dyrt att hålla öppet länge på veckorna och hela helgerna för att få agera provhytt

Min sambos arbetsplats plockar in folk redan från praktik i högstadiet och försöker behålla dem som sommarjobbare så många år de kan. Då de blivit upplärda på sin praktik behöver man inte betala dem lön för att lära upp dem.

Min sambo är ledig 1 av 6 söndagar och får snällt finna sig i att jobba resten, så är de flestas schema där.

Man får det att fungera för att det måste fungera.

Jadå.. Själv kör jag 6dagarsvecka.

Vad jag vet finns det inget i lagen som säger att de 20 dagarna semester måste ges på sommaren? Tror till och med att det finns någon paragraf om att säsongsberoende företag faktiskt kan neka över sommaren med hänvisning till säsong...

Kan så vara, men jag envisas med att hävda att juli månad är allt annat än högsäsong för de flesta motorcykelhandlare. De månader som har högst omsättning och vinst är de första månaderna under våren. De månader då alla nya modeller levereras och då alla tar fram hojen efter vintern. De butiks- och verkstadsanställda skulle snarare nekas semester under våren, men uppmanas att ta ut den mitt under sommaren, då man ändå inte säljer något. Vilket uppenbarligen sker hos en väldans massa handlare.

Jag vill kunna handla mc-prylar mellan två och fyra på natten, kan ändå aldrig sova då...
Och serva hojen vill jag helst göra på juldagen, enda dan på året då man garanterat inte hinner köra eftersom man är uppbokad på en massa släktkalas o grejer.
Ja, nasarpacket ska fanimej jobba 24-7, sova kan dom väl göra i graven!
Huvudsaken är ju att JAG kan handla det JAG vill när det passar MIG!:mattias

Ironimode off; Visst är det trevligt med helgöppet sålänge man står på rätt sida disken.. Inte så kul att se baksidan av en kassaapparat medan polarna ser vägen genom kåpglaset.

Kalla mig gärna gammalmodig men jag tillhör dom som tycker det är trevligt med åtminstone en dag i veckan då man kan räkna med att dom flesta kompisar och familjemedlemmar är lediga samtidigt. För att bidra till att det får förbli så har jag inga problem med att planera lite, särskilt inte när det gäller sällanköps varor som hojprylar trots allt är.

Kan så vara, men jag envisas med att hävda att juli månad är allt annat än högsäsong för de flesta motorcykelhandlare. De månader som har högst omsättning och vinst är de första månaderna under våren. De månader då alla nya modeller levereras och då alla tar fram hojen efter vintern. De butiks- och verkstadsanställda skulle snarare nekas semester under våren, men uppmanas att ta ut den mitt under sommaren, då man ändå inte säljer något. Vilket uppenbarligen sker hos en väldans massa handlare.

Jag bor i en rövhåla så jag har ändå inte så mycket att säga om det. Hojhandlarna är få och långt bort, så öppettider är ändå lite irrelevant. Men visst tror jag att du har rätt i att hojarna säljs på våren. Reservdelar och service görs nog däremot under den aktiva delen av året, tillsammans med utrustning m.m. (Jag har inte köpt en enda del på skyddsutrustnngen på våren.)

semester perioden är juni till augusti enl lag. Längre och mer öppet tider innebär högre priser som man inte vill betala. Samma sak med båt firmor. Många har extra öppet under våren och sen stänger 2 veckor i juli. Inte helt ovanligt.

Ska det vara så svårt att anpassa sig i dag till dom öppettiderna som finns? Har man inte tid får man skaffa sig tid om man verkligen vill åka till en affär. Hur gör ni när ni lämnar in bilen på lagning eller service? Nästan alla verkstäder har öppet 7-16 och det funkar bra.

Kedjorna draaaaaaaaaaar in folket i sina butiker med reor.. Hade de inte behövt muta in kunderna innaför dörren så... Hade det varit rätt tomt och fullpris.

Fast marginalerna är så små i branchen så jag skulle hävda att rea snarare innebär lite annat urval än vanligt. Jag har själv ståt bakom disk och redan innan innan julen var lagret fyllt med varor till rean. Andra varor än de vi brukade sälja. Med en påhittad rabattsats eftersom varorna inte sålts tidigare. :crash

Med lite kreativitet går det säkert att vara hojhandlare också. :tummenupp

Jämnför en påse Virginia Extra large peanuts mellan din lokala lättmjölkslangare och närmaste mack.. Ju längre öppettider så ju dyrare blir påsen. Ica Angered, kring en 20a.. Statoil Gasklockan.. 35kr.

Ebberöds bank.. Du gör inte nog affärer på en söndag för att det ska bära sig att stänga en tisdag.

Har du några ekonomiska kalkyler för det där? Jag är övertygad om att man hade dragit in fler kunder på 4h på söndagen än under 8h en tisdag. Och för all del, ha billig korvgrillning till det samtidigt på söndagen.

Nej.. Det jag menar är att det är dyrt att hålla öppet länge på veckorna och hela helgerna för att få agera provhytt. Jadå.. Själv kör jag 6dagarsvecka.

De parasiterna har man ju oavsätt. Det man behöver ha in mer av är betalande kunder.

semester perioden är juni till augusti enl lag. Längre och mer öppet tider innebär högre priser som man inte vill betala. Samma sak med båt firmor. Många har extra öppet under våren och sen stänger 2 veckor i juli. Inte helt ovanligt.

Ska det vara så svårt att anpassa sig i dag till dom öppettiderna som finns? Har man inte tid får man skaffa sig tid om man verkligen vill åka till en affär. Hur gör ni när ni lämnar in bilen på lagning eller service? Nästan alla verkstäder har öppet 7-16 och det funkar bra.
tror nog verkstäder som haft öppet lite längre tjänat på det.Livsmedelsaffärer har öppet längre av nån anledning

Jag vill kunna handla mc-prylar mellan två och fyra på natten, kan ändå aldrig sova då...
Och serva hojen vill jag helst göra på juldagen, enda dan på året då man garanterat inte hinner köra eftersom man är uppbokad på en massa släktkalas o grejer.
Ja, nasarpacket ska fanimej jobba 24-7, sova kan dom väl göra i graven!
Huvudsaken är ju att JAG kan handla det JAG vill när det passar MIG!:mattias

Ironimode off; Visst är det trevligt med helgöppet sålänge man står på rätt sida disken.. Inte så kul att se baksidan av en kassaapparat medan polarna ser vägen genom kåpglaset.

Kalla mig gärna gammalmodig men jag tillhör dom som tycker det är trevligt med åtminstone en dag i veckan då man kan räkna med att dom flesta kompisar och familjemedlemmar är lediga samtidigt. För att bidra till att det får förbli så har jag inga problem med att planera lite, särskilt inte när det gäller sällanköps varor som hojprylar trots allt är.

Fast jag skulle hävda att stora delar av resten av Sverige redan anpassat sig. Köpcenter och livsmedelsbutiker har oftast öppet alla dagar i veckan. Många industrier stannar inte. Det är okej om de inte vill ha mina pengar men då vill jag inte höra gnäll från dem heller om hur svårt det är att få det att gå runt när man inte har öppet när klientelet är ledigt.

Är rätt säker på att lagen gör undantag för säsongsberoende verksamheter, samt faktiskt inte tvingar till semester då, utan säger att semester bör ges då om den önskas.
Dessutom har alla verkstäder jag använt haft öppettider mellan 7-8 till 18-19...

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back