Mc-försäkring??

Ingen större idé att försöka resonera kring det här egentligen. Det finns två alternativ - antingen kör man hederligt eller så trippar man utanför och tar risken.

Exakt vad det är man riskerar och vad resultatet av en olycka blir vet ingen. Personligen föredrar jag att slippa en massa diskussioner med försäkringsbolag när jag ligger i gipsvaggan och inte minns något.

jag är 27 bast. pluggar = jävligt dålig ekonomi. Har en gixxer1000 -07 som jag betalar själv. Visst, man får dra ner på vissa saker för att ha råd med den och det gör jag också. Mao har du inte råd, köp en annan hoj för helvete. pajas.

Intressant att ni kastar skit på killen...

Det är som sagt olika på varje försäkringsbolag om vilka regler som gäller då det kan räknas som skenförsäkrat på ett bolag, vara helt okej i ett annat bolag och (förutom sambos) få förhöjd självrisk i ett tredje.
Hade jag varit i dina skor så hade jag staplat upp mina egna vilkor och sen ringt runt till samtliga bolag och frågat vad som gäller och vad det kommer kosta.

Jag kan ju speca upp min egen försäkring tex.
-Helförsäkring.
-Reggad på mig själv.
-Vem som helst får köra den förutom mig, när som helst och hur mkt som helst (mot en självrisk på 8K, istället för 4K som jag har om jag kör själv)
-Jag får ställa bågen var jag vill, och ha den parkerad hur länge jag vill sålänge det sitter 2 godkända lås på den (vet inte om rattlåset räknas som godkänt längre men jag låser den alltid med 2 extra lås ändå)
-Jag får ut full ersättning om jag har godkända skydd på mig om de skulle hända nåt. (dvs, vurpar jag i jeans och tshirt så får jag endera högre självrisk eller lägre ersättning än om jag vurpar i skinnställ)

Helårsförsäkring på ca 12K, som går att ställa av när jag själv vill.
Det är via Länsförsäkringar.

Jag hittade inte ens en försäkring som klarade mina krav att vem som helst får köra den, och att jag inte behöver parkera nattetid i låst garage. Iallafall inte under 25K.
Och väldigt många av dom andra bolagen har dessutom specificerat så att om du inte kör den själv, om du inte låser in den på natten eller om du inte har full skyddsutrustning så får du inte en spänn ens....

Kanske surt om du låter farsan stå för försäkringen och det visar sig att du ändå inte får ut nåt för det...

Last edited:
Ringde folksam idag de skulle ha 70'000/år helförsäkring avställningsbar :)
Fick bli IF istället, 27lök, kommer dock ställa av hojen om några veckor blir halvförsäkring sen, IF eller möjligtvis Folksam 10% + 15% rabatt (abs).

jag är 27 bast. pluggar = jävligt dålig ekonomi. Har en gixxer1000 -07 som jag betalar själv. Visst, man får dra ner på vissa saker för att ha råd med den och det gör jag också. Mao har du inte råd, köp en annan hoj för helvete. pajas.

:D Pengar är inte problemet
Ja va bara nyfiken på va andra betala för sin hoj
De enda som händer är att ja får en högre självrisk
om ja gör något, de har ja kollat upp!

1500kr helår helförsäkring betalar jag för en 26 år gammal hoj med effekt och prestanda som är jämförbar med en från sent 90-tal / tidigt 00-tal. 22 år gammal.

Man har egentligen två val:

1. Man nöjer sig med att köra gammelhoj och tycker att det finns mer till motorcyklismen än nyaste hojen. När man har råd att köpa och äga drömhojen så gör man det.

2. Pappa står på pappret och nyaste hojen är det bästa som finns. Eftersom pappa alltid stått som ägare så får du aldrig några skadefria år och din premie blir inte lika låg som den skulle kunna vara.

Vem försäkrar man hojen på om man är två som äger den?
T.ex två bröder delar på en hoj eller far o son delar på hoj eller kanske ett sambo-par delar hoj?
Verkar bli lite knivigt då!

Last edited:
Intressant att ni kastar skit på killen..
När det är ett uppenbart fall av skenförsäkring så hettar det ju gärna till här på sporthoj..

De enda som händer är att ja får en högre självrisk om ja gör något, de har ja kollat upp!

Det var ju trevligt att höra. Både för dig och för oss andra.. Förmodligen innebär detta att du är skriven hemma hos dina föräldrar fortfarande eller har jag fel?

Det står tydligt att det är den huvudsakliga brukaren som skall stå som ägare och försäkringstagare. Framkommer det att det är en ANNAN person, som iofs är närstående, som är huvudsaklig brukare så kan försäkringsbolaget välja att sänka ersättningen ändå.
Detta främst om det är uppenbart att denna brukare medfört betydande riskökning.

Normalt så brukar det vara höjd självrisk på de flesta försäkringarna om det är annan än ägaren som orsakar en skada, men det beror också på vald försäkringsprodukt. Vanliga årsförsäkrningen brukar täcka allt på samma självrisknivå men kostar oftast mest.

Du kan ju ringa bolaget o fråga om just din specifika situation, men jag gissar att du inte gör det.

T.ex två bröder delar på en hoj eller far o son delar på hoj eller kanske ett sambo-par delar hoj?

Inte alls! Ring och fråga bolaget så får du klara besked.
Förklarar man läget så kommer bolaget säkert föreslå att den huvudsaklige brukaren eller den brukare som medför störst risk står som ägare för att de skall kunna minimera sannolikheten för tvist.
F-bolagen vill ju inte tvista mer än andra om de kan se att de kan "göra rätt från början"

//A

Last edited:
När det är ett uppenbart fall av skenförsäkring så hettar det ju gärna till här på sporthoj..

//A

Det är väl ändå inte du som bestämmer försäkringsbolagens villkor.

Bara för att det råkar stå i just ditt försäkringsvillkor så betyder det inte att det är likadant på alla bolag.
Vissa kallar det skenförsäkring och du får inte ut nånting, vissa kallar det skenförsäkring och höjer självrisken.

Medans hos andra bolag så är det fullt tillåtet...

Man pratar öppet med försäkringsbolaget, om att hojen delas och används av båda de baserar då en premie på detta.
Jag skulle se till att få det inskrivet med båda 2 som nyttjare av hojen.

Min försäkring på Bilsport o MC säger att jag inte får låna ut motorcykeln till någon annan person som ej är skriven på samma adress som mig.
D.v.s. om jag hade haft en sambo hade hon fått köra hojen, då de med största sannolikhet ser mig som större risk än henne.
Men nu är man särbo så då får man ha älskarinnan ifred :banana

Att de skall va så svårt att svara på min fråga???
Ja undrar va ni betala i försäkring, för att ja har tänkt att ställa den på mig sj, så därförär ja glad om man kan få lite info, men de verka va riktigt svårt:va

Att de skall va så svårt att svara på min fråga???
Ja undrar va ni betala i försäkring, för att ja har tänkt att ställa den på mig sj, så därförär ja glad om man kan få lite info, men de verka va riktigt svårt:va

12K, Länsförsäkringar. Avställningsbar försäkring.

Gissar att din R1a kostar mer eftersom den syns mer i statistiken än Kawan.

Har inte Yamaha en egen försäkring som är prisvärd?

1500kr helår helförsäkring betalar jag för en 26 år gammal hoj med effekt och prestanda som är jämförbar med en från sent 90-tal / tidigt 00-tal. 22 år gammal.

Man har egentligen två val:

1. Man nöjer sig med att köra gammelhoj och tycker att det finns mer till motorcyklismen än nyaste hojen. När man har råd att köpa och äga drömhojen så gör man det.

2. Pappa står på pappret och nyaste hojen är det bästa som finns. Eftersom pappa alltid stått som ägare så får du aldrig några skadefria år och din premie blir inte lika låg som den skulle kunna vara.

Det här med skadefria år funkar inte i praktiken. Pappa har drygt 15 skadefria år med en och samma försäkring och inte har han sett en enda sänkning på premien, tyvärr - det går bara uppåt.

Det enklaste är väl att ringa till olika bolag och höra vad du får för premie????..... Jag själv kör en Honda Hornet Cb600F -05 och betalar 12.000 om året hel/helår..... och detta får jag via IF.... vilket annat bolag som helst skall ha runt 30.000 om året för den hojjen på mig.... Jag är 23 och bor precis utanför stor stockholm

Det enklaste är väl att ringa till olika bolag och höra vad du får för premie????..... Jag själv kör en Honda Hornet Cb600F -05 och betalar 12.000 om året hel/helår..... och detta får jag via IF.... vilket annat bolag som helst skall ha runt 30.000 om året för den hojjen på mig.... Jag är 23 och bor precis utanför stor stockholm

Det är för att Honda har märkesförsäkring hos bl a IF. Därför den blir så billig.

Har en KTM 660 smc som står på min pappas försäkrning, fast med tillägg att jag delar den med honom. Då går det på 7000kr halv/helår.
Han har haft kort 16+ år utan några skador och jag är under 24 och bor i stockholmslän.
Försäkringen är via Bilsport och MC om jag kommer ihåg rätt...

Det är väl ändå inte du som bestämmer försäkringsbolagens villkor.

Bara för att det råkar stå i just ditt försäkringsvillkor så betyder det inte att det är likadant på alla bolag.
Vissa kallar det skenförsäkring och du får inte ut nånting, vissa kallar det skenförsäkring och höjer självrisken.

Medans hos andra bolag så är det fullt tillåtet...

Naturligtvis bestämmer jag inte över bolagens villkor.. Det gör varje bolag var för sig. Men jag talar av erfarenhet när det gäller ersättningen och att stå där med lån på en hoj som är skrot är inte så jävla roligt. Speciellt om man dessutom ådrog sig en skada man inte får ersättning för också.

Bump :rodnar

Har beställt en Yamaha MT07, som ska strypas till 35kw.
Har ni förslag på billiga försäkringsbolag? Ska höra av mig till If och Svedea imorn iaf.

22 år
bor utanför sthlm
har garage
bara jag kommer köra den
Vill kunna ställa av på vinter
har ej mc-körkort än

Vad tror/tycker ni det borde gå på?

Tackar oerhört för svar!

Hör med Bilsport & MC, de var klart billigast för mig o min SuperDuke.
De har även rätt förmånliga villkor och hyfsade självrisker.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!