Mc-försäkring??

Kul att folk berättar vad dom betalar för hojjar ifrån 80talet... vem bryr sig lixom..

Dom som inte har råd med dyrare försäkring än så på sig själva BORDE bry sig, för det är såna hojar dom har råd att ha!

Antingen skaffar dom en sån tönthoj, eller så låter dom bli att köra hoj, så enkelt är det!

Mycket möjligt att det är så men att sitta och "moralpredika, läxa, hålla högmässa," om sånt är såå onödigt. Det går att ta den här typen av disskution hur långt som helst....

Har en r6a -03. Länet skall ha 4500/år och halvförsäkring. ca 7000 för hel om jag inte missminner mig. R1 från 08 vet jag skulle ligga runt 6-7/år för halv...nästan 12 för hel

Men då bor jag i skogen och är guldkund hos Länet och strax över 30år.

Som flera sagt, försäkra hojen på dig själv och leta priser. Du har gått förbi värsta åldern nu så du blir inte totalt diskriminerad längre...

Ring bolagen och låt vettig och mogen, då kan du får lägre premie om du låter som en vettig person och inte som en buse. Och fråga för guds skull inte vad du får ge för den på din far, för då lär "Ditt" pris öka en hel del...

Jag ger 753 kr hel/hel per helår för min -78 :) 22 år.
Rätt kul per krona :)

Om det är så att du skulle panga din hoj och försäkringsbolaget tror att den är skenförsäkrad så får du inte ut en peng.

Säg, att det skulle kosta 40 papp att laga den efter en olycka och samtidigt tror dom att den är skenad. Då kan du räkna ut med den bakersta kroppsdel att dom inte har nåt emot att lägga lite tid på att undersöka saken mer noggrannt genom ringa till din pappas grannar/arbetskollegor mm för att höra vem som är den huvudsakliga ägaren. Svarar dom då fel/rätt beroende på vems perspektiv man har, så blir du helt utan ersättning.

Hoppsan då, Kerstin. Det kan mao. vara DYRT att vara snål.

//Mark

Har Moderna Försäkringar och betalar 4000:- hel/hel för min MT-01:a, bor utanför större stad i Skåne. 30+-are och hus för den som är intresserad.

Har alltid tyckt att man ska kunna försäkra sina saker oavsett vart man befinner sig i livscykeln, har fortfarande inte bytt uppfattning.
Har man inte råd hamnar man i Lyxfällan :)

Men vilken hysteri över skenförsäkring. Jag småler...

Jag betalar knappt 800kr/mån halvförsäkring hos folksam. 21 år och har en zx6r. Är helt godkänt... :)

Jag vill mig minnas att premien hos folksam sjunker REJÄLT om man går sån där riskkurs hos SMC? Det skulle nog göra en hel del för din premie. Men ja, du sitter nog på en av de dyraste hojarna =)

Jag vill mig minnas att premien hos folksam sjunker REJÄLT om man går sån där riskkurs hos SMC? Det skulle nog göra en hel del för din premie. Men ja, du sitter nog på en av de dyraste hojarna =)

Tyvärr har inte folksam kvar det sammarbetet med smc och deras kurser men som medlem kan man få 10% rabatt vilket tyvärr inte hjälper tillräckligt då dom är dyrare än ex länet "i mitt län" Länet har en mc försäkring som heter "privat" och som låter vem som helst köra hojjen, kanske kan vara nått? Går att räkna ut pris direkt på deras hemsida om hojjen inte är avställd....

Var själv inne på de där med att skenförsäkra, jag ångrade mig och bitchslappade mig själv för att komma tillbaka till verkligheten.

Nu pyntar jag 3800 kr, helförsäkrad/år, under 30 år, körkort 1 år. Visst, jag vill också ha en sportig literhoj, men jag tycker det svider tillräckligt med en bil + en hoj på 3800 pix :brinnerup

Knepigt, det där med försäringapriser. Här i NL kostar bilen skitmycket (70 Eur/ mån för en V70 2007 är mer än dubbelt mot Sverige) men hojen kostar 5.99/ mån för en Honda X11 med 140 hk...

Fattar inte att det kan vara SÅÅ annorlunda mellan SE/NL

Ja har en Yamaha r1-09 nu står den på min far, har den på dina försäkringsbolag.
/Johan

Jag hoppas verkligen att du är skriven hemma hos Pappa och att ni informerat ert försäkringsbolag om att även du kör hojen samt att din pappa också står för ev. lån på hojen.

För annars kan bolag vägra ersättning och dessutom dra din pappa inför domstol.

Jag vill inte vara moraltant, men sanningen är den att bolagen är trötta på folk som inte vill betala själv och sätter gärna hårt mot hårt när det gäller såkallad skenförsäkring.

Är mc försäkringen personlig? Menar gäller inte försäkringen om man lånar ut hojen till någon annan. Om jag lånar morsans gamla Honda CB500 från tidigt 80 tal gäller inte försäkringen då?

Är mc försäkringen personlig? Menar gäller inte försäkringen om man lånar ut hojen till någon annan. Om jag lånar morsans gamla Honda CB500 från tidigt 80 tal gäller inte försäkringen då?

Nej försäkringar är inte personliga så tillvida att de bara gäller för den som står för/på försäkringen, men det kan finnas allsköns begränsningar som man får läsa sig fram till i det finstilta.

Allt beror på vad som står i försäkringsbestämmelserna. Det kan t.ex. vara skillnad på om du bor i samma hushåll som din mor eller ej. Om du är 20 bast och bor någon annanstans och samtidigt som din mors mc-försäkring är en " kvinna 40+ "ladies only" ". Så kan t.ex. självrisken bli helt annorlunda om du vurpar med den jämfört med om din mor gör det. Om försäkringsbolaget misstänker att det är du som köpt och kör omkring med knarren, men har den registrerad på din mor för att sänka försäkringspremien (skenförsäkring), så kan de vägra att betala ut ersättning.

Senast jag hade ett försäkringssnack med en försäkringsförsäljare så gick det till på följande sätt:

Försäljaren sa att det skulle kosta XXXX kr hel/hel.
Jag sa att det var för mycke och han fick sänka premien om han ville ha mig som kund.
Försäljaren sänkte premien ca 30%.
Jag blev kund.

Inget är ristat i sten. Alla försäkringspremier är förhandlngsbara.

Personer som går ut på diverse forum och erkänner att de skenförsäkrar sina motorcyklar upphör aldrig att förvåna mig. Inser de inte att de öppet erkänner att de överlåter sina kostnader på andra motorcyklister?

Ok, vissa skrattar säkert gott åt att man klår resten av mc-kollektivet på pengar, men hos de flesta människor så finns det trots allt något inom en som säger att "Nä, jag borde fan inte hålla på så här".

Länet är billigast i våran region tror jag i alla fall så kostar min R1a inte mer än 10k hel/hel på mig själv något äldre än du och haft körkort sen 93 tror jag. Blir nog nån kr dyrare med eftersom den är nyare.

Kul att folk berättar vad dom betalar för hojjar ifrån 80talet... vem bryr sig lixom..

hahaha precis. . .

Tyvärr har inte folksam kvar det sammarbetet med smc och deras kurser men som medlem kan man få 10% rabatt vilket tyvärr inte hjälper tillräckligt då dom är dyrare än ex länet "i mitt län" Länet har en mc försäkring som heter "privat" och som låter vem som helst köra hojjen, kanske kan vara nått? Går att räkna ut pris direkt på deras hemsida om hojjen inte är avställd....

Ok, jag minns att en kompis fick ner sin försäkring på R1 från 35000 till 16000 hel/hel, men det gäller inte längre då, jobbigt läge :/

Det roligaste när man ringer om försäkring på RR-hojar är att det dels skiljer så otrooooligt mycket mellan bolagen men också när man väl träffar på ett bolag som har lägsta priset och man utbrister "Men oj, det var verkligen inte farligt" och man hör en tveksamhet på andra sidan luren som frågar om man verkligen hört rätt... för han tycker då inte att 2000:-/mån för en helförsäkring "inte är farligt". :gnissla

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!