MC-försäkring "Säkrare" spara pengar - åsikt?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Hej.

Tecknar jag en helförsäkring på en Kawasaki er6f 2007 normalt så kommer att kosta mig
strax under 10'.

Om jag under tiden väljer att teckna den som säkrare
kommer premien ligga runt 6' (för HEL/HEL)

Dock så har de ett krav på att motorcykeln kommer stå inomhus över natten.

Detta krav kan jag inte uppfylla men vad kan hända om motorcykeln blir stulen då? (förutsätter ju inte att det händer - står utanför min port och det rör sig mycket folk där + att det är en trafikerad gata precis utanför)

Sen så kommer ju inte försäkringsbolaget ha invändningar om jag kör och krockar för att ha säkerhetsutrustning har jag alltid.

Vad hade ni tecknat?

Jag antar att du åsyftar Svedeas försäkring? Om du inte uppfyller försäkringsvillkoren (i det här fallet förvaringskrav) så påverkar det givetvis din ersättning grovt. Läs villkoren.

Läs villkoren. Vill minnas att det står där att det isåfall kan bli frågan om sänkt ersättning om kravet inte uppfylls.

Sen vet jag inte vad dom definierar som "natt"

Blir den stulen vid halv fem på morgonen på sommaren är det ju ljust ute?

självrisken brukar öka med sisådär 100% men fråga dem eller kolla reglerna för försäkringen.

Givetvis men skillnaden är ändå 4' i rå kostnad. Om den mot förmodan skulle bli stulen hade en dubbel självrisk fortfarande lönat sig. :)

På bilsport och MC drar de av 25% av hojens värde vid ersättning om den blir stulen hemmavid när den inte är inlåst.
Svedea (om det nu är de) vet jag inte, men det kostar på att göra så.

Och när hojen blivit stulen är det sista du vill göra att strula EXTRA mycket med försäkringsbolaget.

Någon som kan ge mig exakta uppgifter på vad som händer om man inte har den inlåst?

jag kan ju tillägga att jag har oxå "säkrast" men min står inte på hemadressen nattetid. Antingen står den i ett garage eller så står den på jobbet.

Ibland lönar det sej att vara nattarbetare.

De luddar till sina villkor fint, så frågan är om du vill chansa vid ev. stöld.

Copy paste från svedeas villkor:

5.3.3 Om du inte följt säkerhetsf öreskrifterna
Har du åsidosatt dina förpliktelser enligt försäkringsvillkoret minskas försäkringsersättningen
med ett skäligt avdrag.
I vilken mån nedsättning skall ske avgörs efter vad
som är skäligt med hänsyn till samtliga föreliggande omständigheter. Av betydelse är om
åsidosättandet skett med uppsåt
eller i annat fall graden av oaktsamhet. Hänsyn tas till om
det föreligger förmildrande omständigheter eller om nedsättningen skulle bli oskäligt stor.
Vid allvarliga brott mot dina förpliktelser kan ersättningen helt falla bort.

Vid nedsättning tas även hänsyn till hur länge förpliktelsen åsidosatts, om egendomen är
stöldbegärlig,
egendomens värde, placering och exponering samt om händelsen inträffat i
tätort, storstad eller på landsbygd.
Avdrag görs med minst 25 %, vid allvarliga fall kan ersättning helt utebli. Avdraget
kan minskas eller helt falla bort om det skulle bli oskäligt stort eller om det föreligger
förmildrande omständigheter.

jag kan ju tillägga att jag har oxå "säkrast" men min står inte på hemadressen nattetid. Antingen står den i ett garage eller så står den på jobbet.

Ibland lönar det sej att vara nattarbetare.

Jag tänkte dock inte köra säkrast utan säkrare då den prisskillnaden inte är lika stor.
Har läst igenom villkoren men hittar inte vad de "gör" om man nu skulle ha mcn hos en kompis över natten och den blev stulen till exempel? :rolleyes:

Jag tänkte dock inte köra säkrast utan säkrare då den prisskillnaden inte är lika stor.
Har läst igenom villkoren men hittar inte vad de "gör" om man nu skulle ha mcn hos en kompis över natten och den blev stulen till exempel? :rolleyes:

Det beror nog på vad du får för hanterare på bolaget och vad du säger att hojen gjorde där över natten.

har svedea själv , kollade med dom vad som gällde (har min i p-garage på natten och undrade om det gällde...det gjorde det) , det är bara på HEMADRESSEN den måste stå inlåst ... så blir den norpad hos nån polare på natten så skall dom betala och se glada ut :) .... fast som någon tog upp , "natt" hur definerar man det ?....måste kolla

Någon som kan ge mig exakta uppgifter på vad som händer om man inte har den inlåst?

Kolla punkt 4.4 och 5.3.3

Svedea skrev:
Har du åsidosatt dina förpliktelser enligt försäkringsvillkoret minskas försäkringsersättningen med ett skäligt avdrag. I vilken mån nedsättning skall ske avgörs efter vad
som är skäligt med hänsyn till samtliga föreliggande omständigheter. Av betydelse är om
åsidosättandet skett med uppsåt eller i annat fall graden av oaktsamhet. Hänsyn tas till om
det föreligger förmildrande omständigheter eller om nedsättningen skulle bli oskäligt stor.
Vid allvarliga brott mot dina förpliktelser kan ersättningen helt falla bort.

http://motor.svedea.se/media/33715/villkor_mcforsakring_nytt 0911 webb.pdf

Edit: För långsam...

Det beror nog på vad du får för hanterare på bolaget och vad du säger att hojen gjorde där över natten.

Vadå "beror" på. Med tanke på att jag inte hittar något i villkoren och jag inte får tydliga svar blir jag misstänksam. Dom har väl knappast rätt att inte bli ersättningsskyldiga över huvud taget.

Exempel " Euhm tja du... jo jag vart ute och åkte igår och kom hem sent. Låste mcn men vart så utmattad så jag inte palla köra in den i garaget. Givetvis med två lås, den är snodd nu..."

nej nej det är på hemadressen den måste stå inlås. Varken mitt jobb eller garaget eller min brors systers pojkväns mamma bor på min hemadress. Alltså kan hojen stå ute där.

Rent tekniskt kan du ställa hojen 2 kvarter bort på gatan. Det är ju inte din hemadress.

nej nej det är på hemadressen den måste stå inlås. Varken mitt jobb eller garaget eller min brors systers pojkväns mamma bor på min hemadress. Alltså kan hojen stå ute där.

Rent tekniskt kan du ställa hojen 2 kvarter bort på gatan. Det är ju inte din hemadress.

HAHA det vart ju iofs sig smart.
I mitt fall så har jag en bostadsrätt. Finns cykelparkering precis framför huset och där har även jag ställt min mc alla gånger tidigare (de två andra jag ägt tidigare). Jag har ett garage (snarare en bunker under huset) där jag ställt mc:n över vintern men jag kan itne få in den där själv då det är trångt och kräver att man lyfter det. Så ledes är det inte aktuellt att göra det varje morgon/natt.

Men din lösning hade varit att ställa mcn på gatan bakom huset på allmän väg?

HAHA det vart ju iofs sig smart.
I mitt fall så har jag en bostadsrätt. Finns cykelparkering precis framför huset och där har även jag ställt min mc alla gånger tidigare (de två andra jag ägt tidigare). Jag har ett garage (snarare en bunker under huset) där jag ställt mc:n över vintern men jag kan itne få in den där själv då det är trångt och kräver att man lyfter det. Så ledes är det inte aktuellt att göra det varje morgon/natt.

Men din lösning hade varit att ställa mcn på gatan bakom huset på allmän väg?

Du har inget cykelförråd eller nåt att ställa in den i då? Har för mig jag läste att fyra väggar och låst dörr är tillräckligt.

Du har inget cykelförråd eller nåt att ställa in den i då? Har för mig jag läste att fyra väggar och låst dörr är tillräckligt.

Nej. Bunkern är i huset och antagligen bygges för att skydda oss mot människor liknande hitler finns och den används flitigt som cykelförråd. Motorcyklen kan man få in där men det är lite svårt att göra själv och extremt omständigt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park