MC-försäkring "Säkrare" spara pengar - åsikt?

B&MC:s villkor tror jag lyder "hemorten" istället.

Vill minnas att jag reflekterade över detta.

Svedeas är jag dock bombsäker på eftersom pappret ligger här framför mej.

Kan prata med Svedea när jag får deras papper på den nya hojen om det där. :) Min hoj står parkerad på en annan gata än den jag bor på jämt, under tak. Skulle ju inte vara helt fel om jag kan få halva priset genom det. ;) Men jag skulle inte bli förvånad om de börjar prata om andemeningar hit och dit.

Kan prata med Svedea när jag får deras papper på den nya hojen om det där. :) Min hoj står parkerad på en annan gata än den jag bor på jämt, under tak. Skulle ju inte vara helt fel om jag kan få halva priset genom det. ;) Men jag skulle inte bli förvånad om de börjar prata om andemeningar hit och dit.

Ironiskt nog är jag lite osäker på att parkera den på en annan gata. Utanför mitt hus rör det sig mycket folk och det blir upplyst om någon kommer. Sen så tror jag inte att folk hade kunnat backa up och sno motorcyklen utan vidare då det är precis under mitt fönster. :banana

Utöver det är det itne tillåtet att parkera bilar på den tomten heller och hade en bil varit där mitt i natten en längre tid hade det väckt stora misstankar.

Last edited:
Ironiskt nog är jag lite osäker på att parkera den på en annan gata. Utanför mitt hus rör det sig mycket folk och det blir upplyst om någon kommer. Sen så tror jag inte att folk hade kunnat backa up och sno motorcyklen utan vidare då det är precis under mitt fönster. :banana

Är hojen fastkedjad tar det lite längre tid, men annars tar det väl en minut att lyfta på hojen på ett flak eller in i en skåpbil, så även om du ser det från lägenheten kan de vara borta innan du kommer ner om du inte bor på första/andra våningen.

Har dom i avtalet skrivet "på hemadressen" så är det faktiskt så.

Men står det att när du befinner dig på hemadressen eller står det när den parkeras på hemadressen?

Vilket som så är det enklare o följa deras regler än att ta en lång fight med dom om det händer nåt.

Någon som kan ge mig exakta uppgifter på vad som händer om man inte har den inlåst?

Troligtvis kan du få svar om du ringer och pratar med dem. Fast det kanske är farligt? Lättare att be anonyma främlingar på ett nätforum komma med spekulationer och gissningar. :dummer

Troligtvis kan du få svar om du ringer och pratar med dem. Fast det kanske är farligt? Lättare att be anonyma främlingar på ett nätforum komma med spekulationer och gissningar. :dummer

Givetvis kommer jag ringa dem. Men det blir först till helgen, tänkte att det kanske fanns flera som gjort som jag.

Prata med någon produktansvarig eller skadereglerare och bestäm dig sedan om det är värt att skaffa en försäkring där man inte uppfyller villkoren. De kommer att tolka villkoren snävt utifrån den information du gett dem vid kontakten. Blir motorcykeln stulen gäller det att du har tungan rätt i munnen. Annars kommer du att få det svettigt. Finns det en lucka där de kan dra av ersättning eller dra in den helt och hållet kommer de att göra det och du har betalt in tusentals kronor till dem.

Mitt råd - skaffa rätt försäkring från början med villkor du uppfyller.

nu måste jag erkänna att jag läst svedeas papper en gång till och det står faktiskt OLIKA hör och häpna.
På ett ställe står det hemadressen och på ett annat så står det hemorten.

Så ja det är väl bara frågan om ren tur om man får ut ersättning eller inte.

Utöver det är det itne tillåtet att parkera bilar på den tomten heller och hade en bil varit där mitt i natten en längre tid hade det väckt stora misstankar.
Men då är det ju lungt - om det är omöjligt att sno hojen så behöver du inte någon försäkring alls.

Gör oss andra, som betalar rätt premie på våra försäkringar, och dig själv en tjänst - ljug inte när du tecknar din!

Givetvis kommer jag ringa dem. Men det blir först till helgen, tänkte att det kanske fanns flera som gjort som jag.

Gör det, för oavsett vad du får för svar här så är en sådan sak inte värd att chansa med. De är inga idioter, och de driver knappast någon ideell organisation, så kan dom blåsa dig så är det nog säkrast att utgå från att de kommer att göra det.

Nu kanske jag är mer paranoid och konspiratoriskt lagd än de flesta, men jag har väldigt svårt släppa övertygelsen om att folk i allmänhet är idioter, särskilt när det handlar om pengar.

Tecknade själv svedea mc försäkring förra året. Villkoren står väldigt tydligt i deras broschyr; http://motor.svedea.se/media/33715/villkor_mcforsakring_nytt 0911 webb.pdf

se punkt 4.4 för kapitlet om stöld, i stort "För Säkrare, Säkrast samt MC Retro skall motorcykeln vara inlåst nattetid då den förvaras på hemorten" samt "När motorcykeln lämnas skall den vara låst med två av varandra oberoende lås,
lägst klass tre. Styrlåset räknas som ett lås."

Jag frågade ett försäkringsbolag för något år sedan (är till 95% säker på att det var bilsport&mc)och då sa handläggaren att det gäller hemorten. Dvs skall vara låst på natten ifall jag befinner mig i samma stad som jag är skriven i. Frågade specifikt på om jag och hojen sover över hos någon några km bort samma stad, men då ska hojen ändå vara inlåst för att försäkringen ska gälla.

Å andra sidan har jag förhöjd självrisk till 5000 kr om jag inte har godkänd stöldskydd, hur man nu tolkar det, endast lås eller om garage eller inte berörs.

Last edited:
nu måste jag erkänna att jag läst svedeas papper en gång till och det står faktiskt OLIKA hör och häpna.
På ett ställe står det hemadressen och på ett annat så står det hemorten.

Så ja det är väl bara frågan om ren tur om man får ut ersättning eller inte.

Ja jag tyckte också det var lite skumt eftersom jag hade för mig att det står "hemorten" i Svedeas villkor. Det jag undrar över är vad som räknas som hemort?? Är det kommunen eller kvarteret eller en mils radie från huset eller om man bor i Stockholm, hela Stor-Stockholm???? Skulle det vara det senaste så är det ju helt galet skevt. Ska nog ta och ringa Svedea och lyssna lite. Om man arbetar på samma "ort" och jobbar natt som jag gör i bland, så kan man i så fall inte förvara hojen på jobbet när man jobbar (om man inte har garage på jobbet förstås)...

Ja jag tyckte också det var lite skumt eftersom jag hade för mig att det står "hemorten" i Svedeas villkor. Det jag undrar över är vad som räknas som hemort?? Är det kommunen eller kvarteret eller en mils radie från huset eller om man bor i Stockholm, hela Stor-Stockholm???? Skulle det vara det senaste så är det ju helt galet skevt. Ska nog ta och ringa Svedea och lyssna lite. Om man arbetar på samma "ort" och jobbar natt som jag gör i bland, så kan man i så fall inte förvara hojen på jobbet när man jobbar (om man inte har garage på jobbet förstås)...

Hör gärna av dej om vad dom svarar för jag har ju lite samma problem isåfall.

Hör gärna av dej om vad dom svarar för jag har ju lite samma problem isåfall.

Har pratat med Svedea nu. Jag fick rätt tydliga svar. Med hemort räknas POSTORT. Alltså för mig som bor med postort Hägersten gäller att jag kan parkera hojen på gatan nattetid i hela Stor-Stockholm utom i Hägersten.

Om hojen står ute nattetid på postorten och blir stulen räknar de i NORMALFALLET ner ersättningen med 25%. Sedan kan det finnas omständigheter att ta hänsyn till som t.ex. hur länge hojen stått parkerad på gatan m.m.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park