Mc-förare död i olycka

Ja nu är det på med reflexvästen !
Antar att det är fler än jag som kör i helsvart, så nu är det väl dags att tänka till lite.... Vill inte bli föremål för ännu en tråd...
 
Svemack skrev:
2456512
Mc-körning, liksom livet i övrigt, är totalt livsfarligt. Döden är en naturlig del av livet.

Det var nog flera här som fick en lite annorlunda känsla i magen, när vi hade en kompis som avled en onsdag kväll..

Det är inte skamligt att söka att minimera sin risk som MC förarare - tvärtom är det närmare en skyldighet man har överför sina MC kompissar och familj.

Det går även att gazza och busa med ett minimum av risk.
 
Galne Dansken skrev:
2459483 Det var nog flera här som fick en lite annorlunda känsla i magen, när vi hade en kompis som avled en onsdag kväll..

Det är inte skamligt att söka att minimera sin risk som MC förarare - tvärtom är det närmare en skyldighet man har överför sina MC kompissar och familj.

Det går även att gazza och busa med ett minimum av risk.


Respekt.


Det var det mest tankvärda jag läst härinne på länge.:tummenupp
 
Pippi skrev:
2455829 Jag skulle vilja ha test var 5e år från 40-55 och efter det vart annat år. På de högre behörigheterna har man ju läkarkontroll vart 10de år. Så varför inte införa det på A och B också... Kanske skulle skicka in ett förslag till riksdagen när den nu blir färdig vald...

Syntest med jämna mellanrum efter 50 vore iaf absolut på sin plats!
Så gott som ALLA börjar se sämre efter 50 men väldigt få inser det!
Min far är/var optiker och enligt honom är det väldigt vanligt med äldre män/gubbar som tror sig ha samma höksyn nu som när dom var 18 (tog körkort).
Väldigt sällan det stämmer...
 
Sanna-Lkpg skrev:
2457154 Ja nu är det på med reflexvästen !
Antar att det är fler än jag som kör i helsvart, så nu är det väl dags att tänka till lite.... Vill inte bli föremål för ännu en tråd...


Japp, jag är hellre västad, ocool och sprattlande än ovästad och inte sprattlande. Ska undersöka detta med reflexväst snarast.

Förjävla tråkigt att det hänt så många olyckor de sista veckorna. Man blir ju mer och mer övertygad att om man ska kunna köra hoj överhuvudtaget så får man väl _endast_ hålla sig till bankörning och ingen gatkörning alls.
 
Zee skrev:
2459565 Japp, jag är hellre västad, ocool och sprattlande än ovästad och inte sprattlande. Ska undersöka detta med reflexväst snarast.
...

Du har en riktigt bra poäng där. Kan ju inte direkt skylla på att det är jobbigt. Bara att vika ihop den och alltid ha med den i sadeln.

Hur gick/går det med helljus förslaget? Får hoppas det går igenom.

Har varit så mycket tråkiga nyheter på sistone att man mår dåligt av det. Det är ändå VI bakom styret som först och främst måste tänka till ordentligt.
 
TukTuk skrev:
2459582 Hur gick/går det med helljus förslaget? Får hoppas det går igenom.

Vem har lagt det förslaget?

Själv har jag kört med helljus sedan min första RD125 (ej LC), brukar gå ner på halv när bilarna blinkar och tycker jag bländar dom. Då vet jag att jag syns tillräckligt för att halvljus ska duga.
 
TukTuk skrev:
2459582 Du har en riktigt bra poäng där. Kan ju inte direkt skylla på att det är jobbigt. Bara att vika ihop den och alltid ha med den i sadeln.


Man kan ju hoppas att om ett fåtal använder västar ofta så sprids kanske fenomenet? En sporthoj.com-väst kanske?
 
Säkert bra med västar i många situationer, absolut. Men ärligt talat tror jag inte det spelar så stor roll om man kör sporthoj. Då försvinner ju det mesta av kroppshyddan bakom kåpan och ska man sedan se detta i en backspegel så blir det nog ännu marigare ..

Även om helljus-lösningen inte är den mest schysta så är det nog, enligt mig, den mest effektiva lösningen. Slog om mitt till helljus för någon vecka sedan och, jepp nog är det skillnad alltid. Självklart skiftar jag till halvljus så snart det blir lite mörkt.
 
Verniax skrev:
2461259 Säkert bra med västar i många situationer, absolut. Men ärligt talat tror jag inte det spelar så stor roll om man kör sporthoj. Då försvinner ju det mesta av kroppshyddan bakom kåpan och ska man sedan se detta i en backspegel så blir det nog ännu marigare ..

Även om helljus-lösningen inte är den mest schysta så är det nog, enligt mig, den mest effektiva lösningen. Slog om mitt till helljus för någon vecka sedan och, jepp nog är det skillnad alltid. Självklart skiftar jag till halvljus så snart det blir lite mörkt.
Enligt studier som har gjorts spelade färgen pa motorcykeln inte sa stor roll för hur bilföraren uppmärksammade MCn. Däremot gjorde det stor skillnad om föraren hade ljusa eller grälla färger pa hjälm och kläder jämfört med svart hjälm och svarta kläder. Detta verkade även gälla för de som akte sporthoj allra helst att ha en hjälm i ljus färg istället för svart.

Jag har även för mig att studien pavisade ett större uppmärksammande om helljuset var paslaget men här kan minnet svika lite.

Förslaget om en SH-tröja i nagon gräll färg tycker jag later som en mycket bra idé. :tummenupp Kan bli snyggare än reflexväst = högre grad av användande....
 
Palmas skrev:
2461299 Enligt studier som har gjorts spelade färgen pa motorcykeln inte sa stor roll för hur bilföraren uppmärksammade MCn. Däremot gjorde det stor skillnad om föraren hade ljusa eller grälla färger pa hjälm och kläder jämfört med svart hjälm och svarta kläder. Detta verkade även gälla för de som akte sporthoj allra helst att ha en hjälm i ljus färg istället för svart.

Jag har även för mig att studien pavisade ett större uppmärksammande om helljuset var paslaget men här kan minnet svika lite.

Förslaget om en SH-tröja i nagon gräll färg tycker jag later som en mycket bra idé. :tummenupp Kan bli snyggare än reflexväst = högre grad av användande....

Ops, kollade aldrig om det fanns undersökningar om detta ... :rodnar Givetvis ska vi göra allt som står i vår makt för att göra vårt hojåkande säkrare och jag drar gärna på mig en väst :Rockbanan . Faktum är att jag funderar på att byta till en mer ... hrm ... långsamtgående hoj ...:clown

Edit: Såg nu att vi kommit bort lite från trådens tragiska ämne ... sorry
 
Last edited:
Verniax skrev:
2461335 Ops, kollade aldrig om det fanns undersökningar om detta ... :rodnar Givetvis ska vi göra allt som står i vår makt för att göra vårt hojåkande säkrare och jag drar gärna på mig en väst :Rockbanan . Faktum är att jag funderar på att byta till en mer ... hrm ... långsamtgående hoj ...:clown
Ja, jag ville inte som skriva det pa näsan pa dig utan mer dela med mig av den information jag lyckats ta till mig till de som läser traden.:pannkyss

Personligen tycker jag att en väst är ganska fult men jag kan klart överväga att ha en om det hjälper att synas. Köpte pga den här studien en hjälm i ljusa färger men tyvärr sa hjälpte det inte vid ett tillfälle,:( eller ja den gubben sag mig men trodde att hans folkapickup var snabbare.....

Det finns mer info om sana här studier pa vägverkets hemsida.

// Göran
 
Hedgehog skrev:
2459600 Vem har lagt det förslaget?

Själv har jag kört med helljus sedan min första RD125 (ej LC), brukar gå ner på halv när bilarna blinkar och tycker jag bländar dom. Då vet jag att jag syns tillräckligt för att halvljus ska duga.


Förslaget kom från väverket (tror jag) i samband med att man har insett att något måste göras åt mc olyckorna. Tre förslag togs upp på radion:
1. Helljus på dagen
2. Nummerplåt fram, då för kamerorna
3. Skonsammare mitträcken, jo faktiskt...

...men, jag tillbringar mina dagar i trafiken eftersom jag jobbar som chaffis och ser DAGLIGEN hojar av alla de sorter UTAN ljus!!!!!!!! Jag e´ju själv väldigt noga med att det är på och fungerar innan jag åker hemifrån. Det är ju lätt att komma åt lilla knappen ofrivilligt.
Kör man sen "fort" så ger man ingen en sportlig chans att se en med eller utan glasögon, man eller kvinna, ung eller gammal.
 
Palmas skrev:
2461350 Ja, jag ville inte som skriva det pa näsan pa dig utan mer dela med mig av den information jag lyckats ta till mig till de som läser traden.:pannkyss

Personligen tycker jag att en väst är ganska fult men jag kan klart överväga att ha en om det hjälper att synas. Köpte pga den här studien en hjälm i ljusa färger men tyvärr sa hjälpte det inte vid ett tillfälle,:( eller ja den gubben sag mig men trodde att hans folkapickup var snabbare.....

Det finns mer info om sana här studier pa vägverkets hemsida.

// Göran


hehe, never crossed my mind ...:pannkyss Visserligen har jag en rätt så bastant näsa så det skulle nog få plats ett och annat ... och jag håller med... väst är asfult. Tar liksom bort hela coolstämpeln som vi nog gärna vill suga på lite ...
 
Svemack skrev:
2456512 Det är inte tillåtet att köra ut framför någon hur fort denne än kör. Även om hojen körde mycket för fort så har bilisten i alla fall inte sett sig för ordentligt!

Helt rätt. Hur långt behöver bilisten titta ?? Räcker horisonten eller krävs nästa kommun ? För det är ju såklart alltid bilisten fel att han räknar med att all trafik håller ungefär lagstadgad hastighet i korsningen och totalt ignorerar att det kan komma folk i 50-150km över gällande hastighet (pungt).

//P
 
9 månader sedan min arbetskamprat dog i olyckan.
Redan när jag såg bilden i tidningen på morgon så sa jag till min fru att detta är "x" som har smällt.
Han körde alltid försiktigt och mer med huvudet än med gasen.
Det jag reagerar på när jag läser alla svar under denna rubrik är att det ska kollas syn och dylikt på på alla över 40 eller 50 år...

Jag håller med om det till viss del.
Men, kolla på åldern av dödsfallen vid MC olyckor först innan man skriver det.
Det är mest yngre som råkar illa ut och omkommer vid olyckor.

-Varför?
Jag tror nog vi alla vet svaret.
Man blir mognare när man blir äldre och kör mer med huvudet och inte bara med gasen.
Sen vet vi alla att det finns andra orsaker som kan förorsaka olyckor så som min arbetskamrat råkade ut för.
Men igen kan vi åtekomma till de många yngre.

Nu när det är sommar igen och vi alla åker hoj igen...KÖR MED HUVUDET OCH INTE MED GASEN.

Både för dig själv och andras säkerhet.
 
Last edited:
Back
Top