Mc e ju coolt men...

Fler som har provat det där :hihi

En brittisk pilot har blivit avstängd från sitt arbete sedan han låtit en 230 ton tung jumbojet sniffa bara 8,5 meter över marken i drygt 500 kilometer i timmen – med passagerare.

Vad han inte hade räknat med var att styrelseordföranden i Cathay Pacific fanns ombord på 1,3 miljardersplanet. Piloten Ian Wilkinson har nu stängts av från sitt arbete och riskerar avsked.

http://www.e24.se/pengar24/jobbkarriar/artikel_284091.e24?offset=81&maxcount=3

En befälhavare och en styrman vid Skaraborgs flygflottilj, F 7, anmäls till Försvarsmaktens personalansvarsnämnd efter lågflygning med ett Herculesplan i maj förra året.

http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbi...lj-F-7/Nyheter/Lagflygning-kan-ge-loneavdrag/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1755411.ab

första klippet är väl att ge en liten taliban en gratis chans, hur glad hade han inte blivit ifall han plockat 2 st F-16 :D

yepp de där grapparna är lite tuffare än vi fjuttiga LV piloter, eller ja de som kör 1000cc+ på motorvägarna i maxfart iaf.

När jag gjorde lumpen på Gotland fick jag flyga hem till Sthlm flera ggr i ett skoljetplan som jag tror heter SK-60, sittandes i katapultstol i en "nästan" G-dräkt.

Liggande loopar så man höll på att tuppa av, lågsniffningar längs med fraktfartyg osv. Ofattbart häftigt och efter det undrar man varför inte alla vill bli pilot.

Piloterna var bara några år äldre än mig, leksugna som få och det var inte många klagomål på den tiden trots feta lågsniffningar över land dagligen.

Bor nära en flygplats (Ya) som huserat en del större flygvapenövningar.
Om jag förstått saken rätt, så får de flyga lägre över vatten.
Ganska maffigt när man är ute med båten, samtidigt som det är luftstridsövning.
Överflygningar så låga att man duckar.
Tror dock att man har sisådär 50 meter till godo.

Personligen är jag sugen på en:
http://www.youtube.com/watch?v=-I5OpvXbhbE
En ganska annorlunda skapelse.

Damn, sånt här ger gåshud.
I vintras var jag i Singapore, på "Asian Airshow"..
Att stå där, när stridsplanen vräker förbi strax ovanför skallen går inte att beskriva.. Måste upplevas!
Efterbrännkammare is the shit! :)

Snackade för övrigt med en tjej från USA där. Hon var 22 år gammal, och hade flugit sin F-18 Hornet från staterna. Hon hade luft-tankat, och flugit hela vägen från staterna utan landning. Liten var hon oxå.. Mäkta imponerande! :)

det är ju grymt med "lågsniffningar". på deep forest nats i s-svall för ett par år sen hade dom nå "stridflygplan" som körde lågt som faen! vilken J*vla smäll de vart. missa dom först då man såg planen precis ovanför huvve för att en sek senare släppa allt man hade i händerna o hålla för öronen..
ungar grät, hundar skällde och billarmen på parkeringen gick igång... mäktigt!

underbart ja

letade efter en bild när en 35 draken (eller om det va en 37a) touchade vingspetsen i marken efter start.. hittade den inte men bjuder på dessa två bilder

1167818.jpg

1248965.jpg

Ouf, den första bilden var inte att leka med.
Blir nog fan skrivbordsbakgrund ett tag.. :)

När jag gjorde lumpen på Gotland fick jag flyga hem till Sthlm flera ggr i ett skoljetplan som jag tror heter SK-60, sittandes i katapultstol i en "nästan" G-dräkt.

Jag lumpade som mekaniker på SK60 (och dom SK50 vi hade kvar).
Jag flög ofta hem från Luleå till Umeå (och nöjesflög en massa dessutom)

Det var straffet när piloterna inte bokade flygningarna i tid, då fick dom en passagerare med sig. :D

Dom verkade inte ha något emot det heller, frågade vart man ville åka och så.
På vintern tog dom ofta ett spaningsplan, flög omkring och fotade olika befäls sommarstugor/fjällstugor och sedan fick fotoanalysgruppen räkna ut hur mycket snö det var på taken.

Lite lekstuga hade vi nog.

underbart ja

letade efter en bild när en 35 draken (eller om det va en 37a) touchade vingspetsen i marken efter start.. hittade den inte men bjuder på dessa två bilder[/IMG]

bild 2: Håller de på att underredsbehandla planet? Byta ljudämpare är det nog inte i alla fall... (kul bild)

bild 2: Håller de på att underredsbehandla planet? Byta ljudämpare är det nog inte i alla fall... (kul bild)

Jag lumpade ju som sagt som flygmekaniker, så jag vet hur meckigt det är att med orginaldomkraften byta ett hjul.

Jag gissar att finnarna håller på att lägga på Nya Hakkapelitta dubbdäck inför vintern.

Man har ju sett Peter Lindén köra scandinavian raceway med viggen.
Trodde att han skulle paradera på hög höjd i banans ungefärliga sträckning.
Körde lågt och (tyckte jag) på gränsen till förmågan.
Mäktigt.
Länge sedan.
WSBK tillbaka till A-torp.
Snälla?

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen