MC Checklista för köp?

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Ska kolla på en Kawasaki GPX 600R från 1990 i helgen. Och fudnerade lite på då vad jag bör kolla/testa? Skrev ner lite saker som jag fick tips om att kolla..men sen har jag ingen info om vad styrlager och svinglager är och hur man kollar detta? Gärna mer saker om ni vet nått mer man bör checka. Detta är vad jag skrivt hittils.

Checklista MC:

- Batteriet, genom att sätta på den på tomgång och sedan gasa och då se att ljuset avtar när man släpper gas.

- Bromsar, ska ta direkt. Kolla även bromskivorna så att de är tjocka och att klossen tar över hela skivan.

- Drivpaket: Kuggarna på drevet. Dom får inte vara "slipade" å typ se ut som en.. hajfena eller va man ska säga. sen ska du testa att dra i kedjan bakåt. Det ska inte glappa alltför mycket mellan kedja/drev.

- Fjädring – inte läcker om dem.

- Styrlager

- Svinglager

mvh Henke
 
Glömmer du inte det viktigaste motor o växellåda? :va
 
Ja som de ser ut nu så ska jag i morgon lördag kolla på både en yamaha virago 535 samt en kawasaki gpx 600r tror jag den hette. Vad jag försått är de olika som natt och dag att köra men vi får se vad som känns bäst under häcken =)
 
Rolle85 skrev:
Ja som de ser ut nu så ska jag i morgon lördag kolla på både en yamaha virago 535 samt en kawasaki gpx 600r tror jag den hette. Vad jag försått är de olika som natt och dag att köra men vi får se vad som känns bäst under häcken =)
535:an är en klassiker här på sporthoj. Många som har den som "andra" hoj elr vad man nu skall säga. Gsxr-750 kallas inte för inte för tokviragon!

Jag hade köpt kawan, men en virago sitter inte heller fel!
 
Bilda dig en uppfattning om vad sakerna skulle kosta att reparera/ersätta om det skulle visa sig vara något problem med hojen. Då kan du på plats bedömma om det är värt att köpa den eller om du bör sänka ditt bud.
Beror ju givetvis på om du lämnar in eller servar själv, men du förstår nog vad jag är ute efter.
 
Gpx

Hade själv en GPX600R som förstahoj när jag sparat ihop pengar att handla för.
Den är lätt och smidig att hantera, hyffsat drag när man är själv, lite halvseg med passagerare.
Service-kostnaderna blir rätt låga om man kan skruva lite själv, delar är inga problem att hitta (spräckte själv kylaren men fick tag på en begagnad från en 900 som passade och gav bättre kylning är orginalet).

Skickar med en bild på hojen jag hade
 

Bifogat

  • Stefan Rundberg Kawasaki GPX600R -90.jpg
    Stefan Rundberg Kawasaki GPX600R -90.jpg
    50.4 KB · Visningar: 107
Okej tack. Skulle nån också kunna svara på min andra tråd angående försäkring på kawasakin?

mvh Henke
 
Rolle85 skrev:
Okej tack. Skulle nån också kunna svara på min andra tråd angående försäkring på kawasakin?

mvh Henke

Ingen kan svara på hur mycket den kostar i försäkring, så länge hojen inte är 20 år eller äldre. Då blir det veteranförsäkring som kostar lika mycket för alla hojar över 20 år. Kommer dock inte ihåg vad den gick på. Har jag fel om jag säger antingen 1200 eller 1800 Helförs/Helår? :va
 
Kolla om det e tillräckligt mycke halogent lys vatten i strålkastarna.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top