Mc blåser förbi i 140 under pågående sväng

Kolla blinkersindikatorn på 2a hojen, är det en gemensam indikator eller blinkar han HÖGER?
(inte för det spelar nån roll eg, men skulle vara intressant o veta)
Baserat på hur konsollen ser ut så skulle jag gissa på att det är en gemensam indikator.

Blinkar han höger har han rejält större ansvar för situationen än om han blinkar vänster.

Bara att garva åt mentaliteten på detta forum.
Men just den mentalitet speglas också i de 21 av 47 dödsolyckorna under 2009 med supersporthojar...
Har man något innanför pannbenet och kommer ikapp två hojar(eller annat fordon) som kör betydligt långsammare så borde väll sunda förnuftet säga att det händer något avvikande framför en, allra helst när det är vid en korsning, och slår själv av på hastighet och ökar sin egen beredskap för en oväntad situation.
Det är det vi kallar för riskmedvetenhet.

Last edited:
Även om killen HADE tittat i backspegeln en sista gång innan svängen ...hur lätt är det att se någon som kommer i 140km/h och även om han nu hunnit se honom precis innan han hade påbörjat sin vänstersväng vet vi inte om han hade kunnat stanna till stillastående säkert utan att börja vingla vilket i sig hade kunnat lett till att den bakomvarande idioten som körde i 140 lika gärna kunnat plöja rakt in i honom. Så man kan nog säga att killen som körde i 140 och dessutom körde om ett fordon som han uppenbarligen måste ha sett bromsat in(om han inte såg så beror det ju enbart på att han höll en alldeles för hög hastighet) så kan man ju sammanfattade det med...båda var puckon..men han som körde om i 140 skulle aldrig blåst om ett fordon som han måste sett haft bromsljuset påslaget,han höll en alldeles för hög hastighet vilket kunde resultera i att han 1: Inte kunnat stanna i tid och 2: Idiotmanövern han gjorde och körde om i 140 vilket kunnat leda till stora skador för båda.
Får fan ont i magen av att se sådan klipp..det får en att tänka till en extra gång innan man ger sig ut och kör...även på vad andra gör i trafiken.

Men just den mentalitet speglas också i de 21 av 47 dödsolyckorna under 2009 med supersporthojar...
Har man något innanför pannbenet och kommer ikapp två hojar(eller annat fordon) som kör betydligt långsammare så borde väll sunda förnuftet säga att det händer något avvikande framför en, allra helst när det är vid en korsning, och slår själv av på hastighet och ökar sin egen beredskap för en oväntad situation.

Riskmedvetenheten hos båda förarna är riktigt dålig..men som du sa..kommer man ikapp två hojar eller ett annat fordon så bromsar man in och kör man såpass fort som han verkar gjort..ja då tyder det bara på att han varken varit riskmedveten eller haft sunt förnuft.Oväntade situationer går inte att rädda om man håller idiothastigheter. Inga fler jvla olyckor nu..premierna är höga nog och det ska va kul köra mc..inte kosta livet på andra och en själv.

Last edited:
FCUK, nära...!
Obra och inte alls kul om man skulle tänka sig att han skulle T-bona hojen mitt i svängen.

Många verkar rikta in sig på vem som gjorde rätt eller fel..

Det jag tycker att alla våra kära fartfantomer (och andra oxå såklart) borde fråga sig själva är hurvida det egentligen hade spelat så stor roll vems fel det varit om de smällt?

Personligen tycker jag att den här filmen visar på något som många hojåkare tyvärr verkar ha svårt att förstå.

Man kan ALDRIG veta vad någon annan i trafiken kommer att göra.
Nu skulle han svänga, men det kunde lika gärna varit så att han behövt väja för nånting på vägen, uthoppande djur, fått ett släpp eller precis vilken anledning som helst som ändrar spår.

Att komma bakifrån och bränna förbi som att den andra inte ens vore där visar bara på att man helt saknar självbevarelsedrift, all form av intelligens samt att man förmodligen borde hålla sig hemma och köra trampbilen istället.

Som tur är gick det ju bra i den här filmen, som synd är så får de inblandade i liknande situationer där det inte går bra sällan en andra chans utan belönas istället med nån meter jord och en sten över huvet..

Det närmaste jag nog någonsin varit att bli en blöt fläck på vägen var när jag i min ungdom gjorde en (idiotisk) omkörning när en bil framför den jag körde om går ut mot mittlinjen för att göra en vänstersväng. Jag inser att fortsätter jag i omkörningsfilen så kommer jag med största sannolikhet ramma förardörren när han svänger. Jag panikbromsar och kastar hojen åt höger för att kunna köra om på bilens högra sida. Jag lovar er att jag hörde kraschljudet i huvudet!

I minst 90 km/h smiter jag dock förbi på höger sida bilen. Det kan knappast ha varit mer än 2 cm mellan mig och bilen. När jag kommer hem så viker sig knäna på mig och jag blir tvungen att ställa mig på knä. Chocken ...

Hade jag fortsatt i vänster körfält hade jag haft lagen på min sida eftersom bilisten som byter körfält har ansvaret. Men för mig så hade det knappast spelat någon roll för då hade jag varit död.

Ja du,du har 100 % rätt,men försökt att förklara det resten på sh!

140 km/ = ca 40m/s. har du svårt att se det, eller ...?

I så fall justera backspegeln

I filmen syns det inte hur vägen ser ut bakom..
Kan finnas all tänkligt bakom hojarna.
Det kan tex ligga en bil bakom. Det kan vara ett något som skymmer sikten bakåt. mm.
Så även om den vänstersvängande hojen/hojarna tittar bakåt innan de svänger så kanske de omöjligt kan upptäcka en hoj som är 3sek bort när de tittar...
Givetvis ska man alltid ha med i tanken att det kan komma en motorcykel med en hastighet som är flera gånger över den skyltade på vägen.
Fy vilken idiot till hojförare som väjer att svänga vänster på....

I filmen syns det inte hur vägen ser ut bakom..
Kan finnas all tänkligt bakom hojarna.
Det kan tex ligga en bil bakom. Det kan vara ett något som skymmer sikten bakåt. mm.
Så även om den vänstersvängande hojen/hojarna tittar bakåt innan de svänger så kanske de omöjligt kan upptäcka en hoj som är 3sek bort när de tittar...
Givetvis ska man alltid ha med i tanken att det kan komma en motorcykel med en hastighet som är flera gånger över den skyltade på vägen.
Fy vilken idiot till hojförare som väjer att svänga vänster på....

Du ser faktiskt vägen bra många sekunder/meter innan han svänger, och om det är bilar eller annat som skymmmer sikten, så är det förbjudet/olämpligt att svänga vänster.

Titta dessutom på övriga videos som killen har lagt upp. Inte den mest riskmedvetne killen (även om han tydligen lärt sig titta, efter incidenten).

140 km/ = ca 40m/s. har du svårt att se det, eller ...?

I så fall justera backspegeln

Justera backspegeln?kör man i den hastighet han gör som kör om spelar det nog inte så stor roll hur backspegeln är "justerad" man hinner se en glimt att någon kommer bakom men mycket mycket svårt veta hur snabbt personen kör.SÅ min backspegel är alldeles perfekt justerad..tveksamt om föraren som kör som en jvla idiot har sin hjärna justerad.
Så om du däremot läser lite noggrannare kanske du ser kritik även är stark mot killen som svänger vänster men att komma som bakomvarande förare i den farten vad ska man säga..total idioti.Så alla som diskuterar "rätt" eller "fel" kan nog komma överrens om att bägge förarna gjorde stora fel. Kombination: Oproportioneligt hög hastighet till omgivningen kombinerat med en annan idiot som gör vänstersväng på landsväg= Åt helvete.Dom hade tur.Båda.

Last edited:
Justera backspegeln?kör man i den hastighet han gör som kör om spelar det nog inte så stor roll hur backspegeln är "justerad" man hinner se en glimt att någon kommer bakom men mycket mycket svårt veta hur snabbt personen kör.SÅ min backspegel är alldeles perfekt justerad..tveksamt om föraren som kör som en jvla idiot har sin hjärna justerad.
Så om du däremot läser lite noggrannare kanske du ser kritik även är stark mot killen som svänger vänster men att komma som bakomvarande förare i den farten vad ska man säga..total idioti.Så alla som diskuterar "rätt" eller "fel" kan nog komma överrens om att bägge förarna gjorde stora fel. Kombination: Oproportioneligt hög hastighet till omgivningen kombinerat med en annan idiot som gör vänstersväng på landsväg= Åt helvete.Dom hade tur.Båda.

Men snälla, ser du inte 150m bakåt(då bör du hinna genomföra svängen) innan du svänger bör du inte köra hoj.

Sen att han som kör om gör fel, hör liksom inte hit. Det finns en anledning till att flera länder totaltförbjudit vänstersvän på landsväg, och att sverige bygger bort så många som möjligt.

Det är vanligt med denna typen av olycka, oberoende om bakomvarande har kört för fort eller inte, acceptera det, och inse att det är oansvarigt att svänga när man inte har full koll.

Håller med helt.Har man något innanför pannbenet så kör man riskmedvetet på sådana vägar.Kör som en jvla skållad bäver gör man på bana.Ej ute bland folk.

Men snälla, ser du inte 150m bakåt(då bör du hinna genomföra svängen) innan du svänger bör du inte köra hoj.

Sen att han som kör om gör fel, hör liksom inte hit. Det finns en anledning till att flera länder totaltförbjudit vänstersvän på landsväg, och att sverige bygger bort så många som möjligt.

Det är vanligt med denna typen av olycka, oberoende om bakomvarande har kört för fort eller inte, acceptera det, och inse att det är oansvarigt att svänga när man inte har full koll.

Det hör absolut hit att ta hänsyn till båda förarnas beteende.Sen håller jag helt med dig att lag om vänstersväng på landsväg skall bli standard i HELA Europa.MEN det går inte säga OBEROENDE av bakomvarandes hastighet då du har en chans att stanna om du anpassar hastigheten efter omgivningen d.vs använder hjärnan och kör riskmedvetet.Men visst jag håller med dig helt vänstersväng på landsväg borde vara förbjudet.Inget snack om den saken.

Last edited:
Håller med helt.Har man något innanför pannbenet så kör man riskmedvetet på sådana vägar.Kör som en jvla skållad bäver gör man på bana.Ej ute bland folk.

Det hör absolut hit att ta hänsyn till båda förarnas beteende.Sen håller jag helt med dig att lag om vänstersväng på landsväg skall bli standard i HELA Europa.MEN det går inte säga OBEROENDE av bakomvarandes hastighet då du har en chans att stanna om du anpassar hastigheten efter omgivningen d.vs använder hjärnan och kör riskmedvetet.Men visst jag håller med dig helt vänstersväng på landsväg borde vara förbjudet.Inget snack om den saken.

Jag tror att vi är ganska överens. Jag säger inte att de vänstersvängande förarnas ansvar är totalt. Men jag anser mycket utifrån tillgänglig statistik på olyckor, men framförallt, efter att ha övat "vänstersväng från landsväg" med mina elever under många år, och därmed sett hur huvudlöst övrig trafik kan bete sig att utan riktigt bra uppsikt bakåt bör man inte genomföra vänstersvängen.

Jag tror att vi är ganska överens. Jag säger inte att de vänstersvängande förarnas ansvar är totalt. Men jag anser mycket utifrån tillgänglig statistik på olyckor, men framförallt, efter att ha övat "vänstersväng från landsväg" med mina elever under många år, och därmed sett hur huvudlöst övrig trafik kan bete sig att utan riktigt bra uppsikt bakåt bör man inte genomföra vänstersvängen.

Nej självklart han borde inte genomfört vänstersvängen.Men jag tänker på t.ex om det varit dold sikt bakåt eller begränsad sådan.Förutsatt at t han hade kollat backspegel,vridit huvud och haft klar sikt att svänga och ej haft någon i backspegeln på säg 20sek och påbörjat sväng.Ja hade han då ens haft en chans att överleva om den andra killen kommer i den hastigheten och blåser om i säg dubbla hastigheten?tveksamt.Men då är vi åter tillbaka på lagen om vänstersväng på landsväg.Och då är vi helt överens.Men enligt lagen skall bakomvarande fordon dels hålla hastigheten på vägen plus vara bromsförberedd så du kan stanna för framförvarande fordon eller om oförutsedda händelser sker på vägen.Du ska kunna stanna ditt fordon.Alternativt köra om på högersidan och ej på insidan i anpassad hastighet.Så sålänge lagen är som den är får vi leva med sånthär beteende från båda förarna. Men håller helt med dig det åt h att det inte är lag på att vänstersväng är förbjudet i hela Europa.Hade vart säkrare för alla ur alla synvinklar.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...