Mc blåser förbi i 140 under pågående sväng

Du ser faktiskt vägen bra många sekunder/meter innan han svänger, och om det är bilar eller annat som skymmmer sikten, så är det förbjudet/olämpligt att svänga vänster.

Titta dessutom på övriga videos som killen har lagt upp. Inte den mest riskmedvetne killen (även om han tydligen lärt sig titta, efter incidenten).
Så du dömmer en persons beteende i en situation utifrån att han lagt upp en massa andra filmer... Det är som om polisen ger dig böter för att du brukar köra som en idiot.

Vi har ingen lag som förbjuder vänstersvängar. Det är därför de är en av de vanligaste mc-olyckorna. Däremot har vi en lag som säger att man kör om till höger om ett fordon visar att man avser att svänga till vänster. Trafikförordningen 3kap §31

Men vad som är lagligt eller olämpligt i vänstersväng hör liksom inte hit.
Men du får gärna ligga där och skrika.. Det var han som gjorde fel! Efter du torpederat någon som gjort en vänstersväng.

De flesta av oss som kör sporthoj har en ganska vriden syn på lagar.
Hastighetsbestämmelser gäller inte oss. Vi har full rätt att köra hur fort vi vill. Var vi vill. Vi har full rätt att bryta mot lagen. Samtidigt förväntar vi oss att alla andra trafikanter ska ha med i beräkningarna att vi sporthojsförare får köra precis hur fort vi vill etc. etc.

Det du säger i din argumentation mot den vänstersvängande. Är att vi som kör motorcykel i på tok för höga hastigheter. Vi har inget eget ansvar. För alla andra trafikanter ska ha med i beräkningarna att vi har rätt att framföra vårat fordon i så hög hastighet som vi bara kan.
Så om jag kommer i över 55m/s in mot ett fordon som kör i 13m/s. (200km/h jmf 50km/h) Så är det helt det långsammare fordonet som minsann ska tänka på att jag har rätt att bryta mot lagen.

Nu bor VI i Sverige Här är det tillåtet att göra vänstersväng.
Det är vår verklighet.
Inte konstigt att statistiken för vänstersvängsolyckor ser ut som den gör... Om det vi lär ut är att gör du vänstersväng så är det ditt fel om något händer.. oavsett vad.

Last edited:
Så du dömmer en persons beteende i en situation utifrån att han lagt upp en massa andra filmer... Det är som om polisen ger dig böter för att du brukar köra som en idiot.

Vi har ingen lag som förbjuder vänstersvängar. Det är därför de är en av de vanligaste mc-olyckorna. Däremot har vi en lag som säger att man kör om till höger om ett fordon visar att man avser att svänga till vänster. Trafikförordningen 3kap §31

Men vad som är lagligt eller olämpligt i vänstersväng hör liksom inte hit.
Men du får gärna ligga där och skrika.. Det var han som gjorde fel! Efter du torpederat någon som gjort en vänstersväng.

De flesta av oss som kör sporthoj har en ganska vriden syn på lagar.
Hastighetsbestämmelser gäller inte oss. Vi har full rätt att köra hur fort vi vill. Var vi vill. Vi har full rätt att bryta mot lagen. Samtidigt förväntar vi oss att alla andra trafikanter ska ha med i beräkningarna att vi sporthojsförare får köra precis hur fort vi vill etc. etc.

Det du säger i din argumentation mot den vänstersvängande. Är att vi som kör motorcykel i på tok för höga hastigheter. Vi har inget eget ansvar. För alla andra trafikanter ska ha med i beräkningarna att vi har rätt att framföra vårat fordon i så hög hastighet som vi bara kan.
Så om jag kommer i över 55m/s in mot ett fordon som kör i 13m/s. (200km/h jmf 50km/h) Så är det helt det långsammare fordonet som minsann ska tänka på att jag har rätt att bryta mot lagen.

Nu bor VI i Sverige Här är det tillåtet att göra vänstersväng.
Det är vår verklighet.
Inte konstigt att statistiken för vänstersvängsolyckor ser ut som den gör... Om det vi lär ut är att gör du vänstersväng så är det ditt fel om något händer.. oavsett vad.

Tydligen har du inte läst alla inlägg, eller har du svårt att förstå. Jag citerar från ett av mina tidigare inlägg:

"jag tycker att han som körde om gjorde ett allvarigare fel"

Sen angående svensk lag, så säger den att om det inträffar en olycka vid vänstersväng från landsväg, så är den vänstersvängande medskyldig till olyckan. Även om den omkörande hade för hög hastighet. Läs de domslut som är vägledande om du vill sätta dig in i rättsläget. Sen kan du sitta i din egna glasbubbla och tycka nåt annat.

ps gå gärna in på youtube och titta vad killen som svänger vänster lagt in i för andra filmer ds

Last edited:
Tydligen har du inte läst alla inlägg, eller har du svårt att förstå. Jag citerar från ett av mina tidigare inlägg:

"jag tycker att han som körde om gjorde ett allvarigare fel"

Sen angående svensk lag, så säger den att om det inträffar en olycka vid vänstersväng från landsväg, så är den vänstersvängande medskyldig till olyckan. Även om den omkörande hade för hög hastighet. Läs de domslut som är vägledande om du vill sätta dig in i rättsläget. Sen kan du sitta i din egna glasbubbla och tycka nåt annat.

ps gå gärna in på youtube och titta vad killen som svänger vänster lagt in i för andra filmer ds

Varje olycka prövas ju från fall till fall, är det nu så att den vänstersvängande är medskyldig så är han ju det,i andra fall inte.Det var ju bra du sa du tyckte att den som körde om gjorde ett allvarligare fel för det kanske det många missat då dom läst dina inlägg. Oavsett vilket så har den som har hållt en avsevärt högre hastighet än framförvarande ett högre straffvärde då man som bakomvarande har skyldighet att anpassa hastigheten till framförvarande trafik.Detta gäller även om personen framför ställer sig på bromsen tvärt eller som i detta fall gjorde en dålig vänstersväng.Men lagen är som den är och det är tillåtet svänga vänster.Och sålänge som det är tillåtet så är det anpassade hastigheter som gäller för alla.Hastigheter som gör att du ska slippa köra om på insidan om en svängande motorcykel och hinna reagera och köra till höger om personen ifråga.Som sagt jag hoppas lagen ändras så det blir förbjudet med vänstersvängar men det lär väl inte hända i en handvändning vilket är sorgligt med tanke på hur många som skadas i dessa olyckor.Har jobbat som jurist i 2 år innan jag gick vidare i mitt nuvarande jobb och jag kan säga såhär..det tar tid innan lagar går igenom.Men denna lag om förbud mot vänstersväng borde ses över.Många liv skulle räddas.

Last edited:
Varje olycka prövas ju från fall till fall, är det nu så att den vänstersvängande är medskyldig så är han ju det,i andra fall inte.Det var ju bra du sa du tyckte att den som körde om gjorde ett allvarligare fel för det kanske det många missat då dom läst dina inlägg. Oavsett vilket så har den som har hållt en avsevärt högre hastighet än framförvarande ett högre straffvärde då man som bakomvarande har skyldighet att anpassa hastigheten till framförvarande trafik.Detta gäller även om personen framför ställer sig på bromsen tvärt eller som i detta fall gjorde en dålig vänstersväng.Men lagen är som den är och det är tillåtet.Och sålänge som det är tillåtet så är det anpassade hastigheter som gäller.Hastigheter som gör att du ska slippa köra om på insidan om en svängande motorcykel.Som sagt jag hoppas lagen ändras så det blir förbjudet med vänstersvängar men det lär väl inte hända i en handvändning vilket är sorgligt med tanke på hur många som skadas i dessa olyckor.

hur många gånger måste man enligt dig skriva nått som de flesta tycker är en självklarhet, en räcker tydligen inte. Räcker två, eller behöver det upprepas i varje inlägg.

Angående lagen har du fel. om det sker en olycka vid vänstersväng, så är vänstersvängen olaglig. En liknande situation är om du backar med bil och krockar. Om du rullade i kollissionsögonblicket så är du medskyldig. motparten kan ha en större del i olyckan beroende på händelsen, men den backande har ansvar, på samma sätt har en vänstersvängande ansvar.

Med detta inlägg avslutar jag mitt deltagande i tråden med en förhoppning om att andelen olyckor vid vänstersväng från landsväg kommer att minska.

hur många gånger måste man enligt dig skriva nått som de flesta tycker är en självklarhet, en räcker tydligen inte. Räcker två, eller behöver det upprepas i varje inlägg.

Angående lagen har du fel. om det sker en olycka vid vänstersväng, så är vänstersvängen olaglig. En liknande situation är om du backar med bil och krockar. Om du rullade i kollissionsögonblicket så är du medskyldig. motparten kan ha en större del i olyckan beroende på händelsen, men den backande har ansvar, på samma sätt har en vänstersvängande ansvar.

Med detta inlägg avslutar jag mitt deltagande i tråden med en förhoppning om att andelen olyckor vid vänstersväng från landsväg kommer att minska.

Vad är det du inte förstod??? Liknande sitation?Jämförde du just en backande bil mot en mc som hållt oproportioneligt hög hastighet på landsvägo och dessutom kör om på vänster sida av ett svängande fordon?JA självklart var svängen helt åt helvete MEN du måste sätta det i proportion till hastighet och riskmedvetenhet.Dessutom FALL PRÖVAS FRÅN FALL TILL ANNAT.Det finns vägledande fall men jag kan garantera dig att om du kör som den personen gjorde här när han kör om och har det på band.Då kan jag sänka det resonemanget i sank i tingsrätten.Medskyldig ja men det är inte samma sak som att vara vållande och jag kan garantera dig att den som kör om på vänster sida och håller en alldeles för hög hastighet kommer åka dit så det ryker om det.SÅ FÖR ATT DU SKA FÖRSTÅ. Om du kör om på vänstersidan och redan innan håller nästintill dubbla hastigheten på landsväg och har alldeles för hög fart så kan hända personen som utför vänstersvängen bli medskyldig precis som du sa, till olyckan(om det nu kan bevisas att personen inte såg sig för) men har du som kört bakom hållt en oproportioneligt hög hastighet vid tillfället överskridit hastighetsgränser och dessutom kört på vänster sida,jadu då kan du ju försöka med din logik och se vem som kommer åka på högst straff ifall det nu INTE hade gått så väl som denna gången.

Och för att ens kommentera det du sa om att backa en bil.JA självklart har du som backar ansvar att se bakåt vart du backar men det är en jävla ursäkta skillnad på att backa en bil till att köra i uppemot dubbla hastigheten och köra om på vänster sida av ett svängande fordon.Du kan bli medskyldig men kan garantera dig personen som i detta fall hållt en icke anpassningsbar hastighet och dessutom blåst om i den hastigheten kommer ha ett betydligt högre straffansvar.Den som svänger gjorde fel om han ej såg sig för,detta kan leda till straffansvar, men kör du på en svängande förare så har du uppenbarligen som i DETTA FALL inte hållt hastigheten och inte heller haft tillräckligt med uppmärksamhet framåt för att kunna stanna till framförvarande fordon.Personen som svänger backar inte,han utför en DÅLIG SVÄNG.Som bakomförvarande om han hållt hastighetsgränsen skall kunna undvika.Så om vi ska diskutera straffvärde och medskyldig respektive vållande i detta fall om en olycka vart framme då kan jag garantera dig personen som blåst om i nästintill dubbla hastigheten på vänster sida om ett nästintill stillastående fordon hade åkt dit.Om du tror nåt annat får du tro det men du kan ju börja med att läsa vad majoriteten här redan förstått.Punkt slut.

Last edited:
Även för en jurist är det en helt poänglös diskussion. Om du bredsidar en bil med hoj kommer du alltid vara förlorande part i bemärkelsen kroppskada och oftast dessutom död, oavsett vem som varit vårdslös eller vållande.

Så här är det att äga en sporthoj, bara att vänja sig vid sin flock. Bättre än så här blir det inte.

I mer normala sporthojsfilmsnuttar kommer ju den passerande hojen därtill på bakhjulet och i flera hundra kilometer i timmen (eftersom det finns en kamera/publik inblandad). Dessutom brukar hojarna slå ihop så att det yr hojdelar och plastbitar över hela vägen. Inte som här....:(

Jag ger den 1 spegelvisir av 10 möjliga

Har ni tänkt på (för er som vet) att när man smäller med en sporthoj så låter det som när man kastar en radiostyrd bil i en vägg.

Även för en jurist är det en helt poänglös diskussion. Om du bredsidar en bil med hoj kommer du alltid vara förlorande part i bemärkelsen kroppskada och oftast dessutom död, oavsett vem som varit vårdslös eller vållande.

Sant är olyckan där och man ligger på sjukhuset utan känsel ja då spelar inga lagar någonsomhelst roll.Då förlorar man oavsett vem som vinner i rätten.Både kroppsligt och ekonomiskt.

Last edited:
Tydligen har du inte läst alla inlägg, eller har du svårt att förstå....

Nä jag har inte svårt att förstå.
Du diskuterar skuldfrågan. Vem gjorde mest fel.
Men vad har det för betydelse när det väl har skett en olycka?

Genom att tänka lite längre så hamnar man aldrig i den situation som den omkörade hamnade i.

Sen att sitta på ett forum där man får se några sekunders film från en vinkel och sen döma därefter...
För killen har ju lagt ut fler filmer där han visar sitt dåliga omdöme.. Alltså måste han göra mest fel?

Nä jag har inte svårt att förstå.
Du diskuterar skuldfrågan. Vem gjorde mest fel.
Men vad har det för betydelse när det väl har skett en olycka?

Genom att tänka lite längre så hamnar man aldrig i den situation som den omkörade hamnade i.

Sen att sitta på ett forum där man får se några sekunders film från en vinkel och sen döma därefter...
För killen har ju lagt ut fler filmer där han visar sitt dåliga omdöme.. Alltså måste han göra mest fel?

Men snälla vi diskuterar skuldfrågan och det är det som varit uppe på tråden vem som gjorde fel.Det är skuldfrågan.MEN självklart har du rätt i det det har absolut ingen betydelse om man ligger där sen med en bruten rygg då är det kört oavsett vem som gjort rätt eller fel.:tummenupp

Last edited:
Men snälla vi diskuterar skuldfrågan och det är det som varit uppe på tråden vem som gjorde fel.Det är skuldfrågan.MEN självklart har du rätt i det det har absolut ingen betydelse om man ligger där sen med en bruten rygg då är det kört oavsett vem som gjort rätt eller fel.:tummenupp

Men jag håller ju med.. killen som svänger vänster gör mest fel. För den killen har lagt upp flera filmer på y-tuben

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT