Mc blåser förbi i 140 under pågående sväng

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Fy fan,,,,, bara hem och byta kalsonger. :skrämd:skrämd

Skönt ljud han ger ifrån sig, man rikitgt hö hur nära det är.:hihi:hihi
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ni som har synpunkter på dom som svänger och tycker omkörnings-token gör rätt:

Hur kör ni om en bil som gör en vänstersväng framför er och ni ska rakt fram? Korsar du hans väg på yttern (som killen på hojen) eller kör du om på insidan mot vägrenen till? Givetvis färdas ni också i en bil. :va

Jag har aldrig varit med om att en normalt funtad människa kört om på yttern och på så sätt kapat den som svänger. Eller vänta förresten, det har jag. Jag var 5 eller 6 år och var ute och cyklade med morsan på väg till stan. I en korsning kom en mopedist på sin Puch Dakota som skulle svänga vänster. Bilisten bakom han gasade bara på och körde han rakt i sidan. Killen flög som en vante men klarade sig utan några större skador.

Det är exakt vad som skulle ha hänt med den här killen om han varit lite snabbare. Enda skillnaden vore att killen i filmen hade dött.

Sen finns det ju en variant att man som motorcyklist avvaktar med svängen och kör åt sidan och parkerar i vägrenen för att låta bakomvarande trafik åka förbi innan man gör sin vänstersväng.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Dålig bakåtsikt i förhållande till skyltat hastighet?
100 m sikt och skyltat 50 km/h då vågar man svänga eller?
Fast kommer det en snubbe på en hoj i 200 så har han avverkat de där 100 metrarna på mindre än 2 sekunder. Då är det svårt alltid vara säker.

Ska man kunna lita på att alla andra trafikanterna tar med i beräkningen att man förmodligen kommer med dubbla eller tredubbla skyltad hastighet och att de aldrig gör en lite tveksam vänstersväng?

Och framför allt, gör det mindre ont för att det genomfördes en tveksam vänstersväng när man kommer över krönet i 200? Det var ju den andres fel, han borde räknat med att nån kom i 200.

landsväg = >70km/h. Sen håller jag med om att man inte kan räkna med att alla medtrafikanter har koll, speciellt om man kraftigt bryter hastighetsbegränsningen.
 

TRS

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Åmål
Hoj
1985 XT-350
... eller så gör de helt rätt båda två, men har en sällan skådad timing.






:rolleyes:
 

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
Han som kommer blåsandes gör ju fel. På tok för hög hastighet, hoppas dem ger tecken i tid dem som gör själv svängen, sen ska ju tok f-n som kommer i 140 ha sån koll när man kör så att förutse alla tänkbara faror. kör om då på höger sida....nisse i 140 blås!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
tja. Vi är nog överens om att han före förberedande av vänstersvängen, inte tittat tillräckligt noga att såg den, i antagligen alldeles för hög fart bakifrån kommande mc:n.

Då hade han antagligen inte påbörjat en vänstersväng, och att han inte sett den snabbare mc:n i det läget tycker antagligen både du och jag är förståerligt.

Att inte titta en gång till sekunden före svängen är en miss vi kan anta (av samma anledning) att han gör. Min erfarenhet efter mer än tio år som trafiklärare är, att det inte sällan uppstår dessa situationer, där bakomvarande blåser förbi utan att ha hunnit reagera. Därför Anser jag att det något man bör ta i beaktande.

Så en elev som inte gör den sista titten innan vänstersväng blir inte anmäld till en uppkörning av mig i alla fall

"Nog överens" var rätt terminologi...
För du kan ju inte veta eftersom du inte har all fakta, eller hur?

Så därför är det kanske inte rätt att döma om man inte riktigt vet...

Men vi kan ju gissa att han inte svängt om han sett hojen.
 

Hansolof

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Ed
Hoj
2000 Yamaha xjr 1300
Intressant att följa konversationen. Det tycks som om svängande MC nr 2 faktiskt blinkar vänster. Inte osannolikt att han till och med kollar över axeln, även om bilden inte avslöjar det. Skulle kommentarerna skilja sig om MC 3 som blåser rakt fram var en bilist? Någon här som skulle rusa till hans försvar?
 

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
han blinkar redan från första början...ser de ut som...samt den innan me...
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
"Nog överens" var rätt terminologi...
För du kan ju inte veta eftersom du inte har all fakta, eller hur?

Så därför är det kanske inte rätt att döma om man inte riktigt vet...

Men vi kan ju gissa att han inte svängt om han sett hojen.

Om han svängde trots att han såg hojens avstånd och fart, så skulle jag använda betydligt kraftigare vokabulär än puckad. Det är fanimig mordförsök. Så om du inte tyckte att han gjorde ett kraftigt fel, så kan jag bara konstatera att vi är oense.

Sen, att jag tycker att han som körde om gjorde ett allvarigare fel, hör inte hit.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Intressant att följa konversationen. Det tycks som om svängande MC nr 2 faktiskt blinkar vänster. Inte osannolikt att han till och med kollar över axeln, även om bilden inte avslöjar det. Skulle kommentarerna skilja sig om MC 3 som blåser rakt fram var en bilist? Någon här som skulle rusa till hans försvar?

vem försvarar honom?
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Haha så skoj att läsa alla kommentarer, SPELA ROLL!?

Ja, av pedagogiska anledningar kan det vara bra att diskutera vem som gör rätt och vem som gör fel. Då kanske nån mer härinne tänker sig för när dom ska göra en vänstersväng eller kommer över ett krön i dubbla skyltade hastigheten.

Det är förresten det diskutionsforum är till för, att diskutera.
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Det är 3st nötter i filmen. 2st som svänger utan att se sig för och en som kör så fort att han inte kan stanna om något oförutsett händer...men som tur är står ju allt det där att läsa om i vägverkets undervisningslitteratur.

Och du kör alltid så fort så du kan stanna om något oförutsett händer?
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Tur man inte träffar på dom jävlarna i trafiken. Lämna tillbaks kortet allihop.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Kolla blinkersindikatorn på 2a hojen, är det en gemensam indikator eller blinkar han HÖGER?
(inte för det spelar nån roll eg, men skulle vara intressant o veta)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top