Mc blåser förbi i 140 under pågående sväng

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
:död Inte farligt nära alls
[YOUTUBE-ID]0aBhHafsIfo[/YOUTUBE-ID]

Last edited by a moderator:
Vem har sagt att han som svänger inte tittar?
Kameran sitter ju på hojen så hur vet ni att han gör fel?

Bara nyfiken på vart den informationen syns.

Det man menar med felet, är väl, att du inte får svänga till vänster på landsväg, om du inte är säker "att det kan ske utan fara" (i Sverige iaf)

Vem har sagt att han som svänger inte tittar?
Kameran sitter ju på hojen så hur vet ni att han gör fel?

Bara nyfiken på vart den informationen syns.

Man kan ju bara chansa på att han inte kollade bakåt.
Skulle du ha gjort den svängen om du sett att det kommer en hoj i 140 bakifrån?
Har han nu kollat bakåt men missat att han höll på att bli omkörd så har han inte kollat ordentligt.
Sen att killen som kör om är puckad, det är vi nog överens om.

Det man menar med felet, är väl, att du inte får svänga till vänster på landsväg, om du inte är säker "att det kan ske utan fara" (i Sverige iaf)

Jo jo men det uttrycks ju ordagrant att han inte ser sig för tidigt i denna tråden.
HUR kan de som skriver detta se att han inte vrider på huvudet och tittar?
Inget jag uppfattar i rullen i alla fall.
Sen vad lagen säger är en helt annan femma, den kan jag med så det behöver jag ingen lektion i.

Har han nu kollat bakåt men missat att han höll på att bli omkörd så har han inte kollat ordentligt.

Chansa kan man ju men i vanlig SH anda så utdöms han som ett pucko trots att fakta saknas...
Han kan ju ha kollat och inte sett den hoj som i det ögonblicket är rätt långt bort och håller 200+ och denne börjar bromsa.
Men detta har han enligt vissa inte gjort.

Jag bara undrar HUR vet ni det??? :va

Jo då det är vi överens om...

Last edited:
Jo jo men det uttrycks ju ordagrant att han inte ser sig för tidigt i denna tråden.
Sen vad lagen säger är en helt annan femma, den kan jag med så det behöver jag ingen lektion i.

Hörru gubbe...har du glömt läsglasögonen i tipshörnan på ica? Ser du inte bromsljuset på han som passerar. Han har inte fått ögonkontakt med han som ska svänga :tungan

/sherlok

Vad vi inte vet är ju om det är ett krön innan korset, om killen kollar bakåt inte ser en hoj utan ett krön 100 m bort så är det ju svårt att veta att det kommer en snubbe i 140. Är det sen 50 på sträckan eller kanske 70 med tanke på hur bred vägen så kanske man inte räknar med att det kommer nån i 3 dubbla hastigheten.

Så här är det att äga en sporthoj, bara att vänja sig vid sin flock. Bättre än så här blir det inte.

I mer normala sporthojsfilmsnuttar kommer ju den passerande hojen därtill på bakhjulet och i flera hundra kilometer i timmen (eftersom det finns en kamera/publik inblandad). Dessutom brukar hojarna slå ihop så att det yr hojdelar och plastbitar över hela vägen. Inte som här....:(

Jag ger den 1 spegelvisir av 10 möjliga

Chansa kan man ju men i vanlig SH anda så utdöms han som ett pucko trots att fakta saknas...
Han kan ju ha kollat och inte sett den hoj som i det ögonblicket är rätt långt bort och håller 200+ och denne börjar bromsa.
Men detta har han enligt vissa inte gjort.

Jag bara undrar HUR vet ni det??? :va

Jo då det är vi överens om...

tja. Vi är nog överens om att han före förberedande av vänstersvängen, inte tittat tillräckligt noga att såg den, i antagligen alldeles för hög fart bakifrån kommande mc:n.

Då hade han antagligen inte påbörjat en vänstersväng, och att han inte sett den snabbare mc:n i det läget tycker antagligen både du och jag är förståerligt.

Att inte titta en gång till sekunden före svängen är en miss vi kan anta (av samma anledning) att han gör. Min erfarenhet efter mer än tio år som trafiklärare är, att det inte sällan uppstår dessa situationer, där bakomvarande blåser förbi utan att ha hunnit reagera. Därför Anser jag att det något man bör ta i beaktande.

Så en elev som inte gör den sista titten innan vänstersväng blir inte anmäld till en uppkörning av mig i alla fall

Vad vi inte vet är ju om det är ett krön innan korset, om killen kollar bakåt inte ser en hoj utan ett krön 100 m bort så är det ju svårt att veta att det kommer en snubbe i 140. Är det sen 50 på sträckan eller kanske 70 med tanke på hur bred vägen så kanske man inte räknar med att det kommer nån i 3 dubbla hastigheten.

är det landsväg och dålig bakåtsikt är det per definition fel att svänga vänster.

är det landsväg och dålig bakåtsikt är det per definition fel att svänga vänster.

Dålig bakåtsikt i förhållande till skyltat hastighet?
100 m sikt och skyltat 50 km/h då vågar man svänga eller?
Fast kommer det en snubbe på en hoj i 200 så har han avverkat de där 100 metrarna på mindre än 2 sekunder. Då är det svårt alltid vara säker.

Ska man kunna lita på att alla andra trafikanterna tar med i beräkningen att man förmodligen kommer med dubbla eller tredubbla skyltad hastighet och att de aldrig gör en lite tveksam vänstersväng?

Och framför allt, gör det mindre ont för att det genomfördes en tveksam vänstersväng när man kommer över krönet i 200? Det var ju den andres fel, han borde räknat med att nån kom i 200.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti