MC-batteri - YUASA eller BILTEMA. Mest kvalitet för pengarna?

Så här enkelt är det, du kan bli ...jättenöjd med feltema,,,,meen du kan även bli gryymt besviken, detta beror på deras otroligt ojämna kvalitet, dom har ingen som helst kvalitetskontroll på vad dom skickar ut.....tyvär. :-)
 
vågar man köpa, skriver ni under på att det inte börjar brinna i min trajja om jag köper ett sånt? i så fall köper jag det direkt får jag behöver ett nytt omgående å yuasa enligt mig håller inte måttet trots att det ska va ett av de bättre.

Jag har ALDRIG hört att ett LiPo-batteri brunnit. Jag har kört med mitt i två år. Hemmaklabb har jag ingen uppfattning om.

PS: Jag var lite snabb när jag skrev "Varför kör ni inte med Lithium-batterier istället" i inlägg #28. Jag skulle så klart sagt LiPo-batteri som det är i tex Shorai.
 
Bara så ni vet

Mc och fordonsbatterier är LiFePo4 acca och INTE LiPo - dom tål misshandel som blyaccar.

Så det kan inte ens jämföras.

:fakta

Enda nackdelen med LiFePo4 är köldstartsförmågan:musik
 
Om nu kvaliteten på Biltemas batterier är så ojämn (vilket jag iofs inte märkt av), kan ni väl förlita er på garantin och deras suveräna bemötande när man reklamerar? Jag har aldrig behövt argumentera eller bråka - hos dem har (och får) kunden rätt.
 
vågar man köpa, skriver ni under på att det inte börjar brinna i min trajja om jag köper ett sånt? i så fall köper jag det direkt får jag behöver ett nytt omgående å yuasa enligt mig håller inte måttet trots att det ska va ett av de bättre.

Nyfiken på vad du har för extrem superhoj som inte Yuasa fixar?
 
Om nu kvaliteten på Biltemas batterier är så ojämn (vilket jag iofs inte märkt av), kan ni väl förlita er på garantin och deras suveräna bemötande när man reklamerar? Jag har aldrig behövt argumentera eller bråka - hos dem har (och får) kunden rätt.

Scenario: Du är 50 mil hemifrån, sent på kvällen på nån öde väg och batteriet knasar...
Visst, du får reklamera batteriet när du kommer med det till Biltema, hoppas bara att det finns en Biltema butik intill så du kan rulla hojen dit och att de har extra kvällsöppet.. Comprende? :7peta
 
Scenario: Du är 50 mil hemifrån, sent på kvällen på nån öde väg och batteriet knasar...
Visst, du får reklamera batteriet när du kommer med det till Biltema, hoppas bara att det finns en Biltema butik intill så du kan rulla hojen dit och att de har extra kvällsöppet.. Comprende? :7peta

Jo för rulla igång hojen är ju helt otänkbart ;)
 
Om biltemabatteriet inte klarade att dra runt så var det garanterat inte specat att leverera så hög startström. Om biltema inte har ett ersättningsbatteri skall man givetvis inte köpa därifrån. Personligen fick jag köpa orginal till 996:an nyligen då biltema inte har något som ersätter.

Biltemabatterier fungerar utmärkt. Anledningen till att det skiljer sig så mkt i svaren här på forumet är att det i 99% är ägaren av batteriet alternativt krypström i motorcyklarna som är problemet till att de går sönder, inte batteriet i sig.

Eller så tycker man som jag, att de har dålig livslängd, och att de flesta hojar jag köpt med ett Biltemabatteri i, krävt omgående batteribyte. Batteriet i gamla Monster är för övrigt det största jag någonsin sett i en hoj, och Biltema hade då ( 10 år sedan ) en specad ersättare som inte räckte till.

Man kanske kan sköta om ett batteri som en tamagotchi men det är skönt att slippa.
 
Om nu kvaliteten på Biltemas batterier är så ojämn (vilket jag iofs inte märkt av), kan ni väl förlita er på garantin och deras suveräna bemötande när man reklamerar? Jag har aldrig behövt argumentera eller bråka - hos dem har (och får) kunden rätt.

Visst, man får ju byta vad fan som helst hos dem, utan krångel. Men hur kul att det att åka & byta skit mot skit lite då & då? Bara att gå in där ( Botkyrka ) ger mig rysningar.
 
När jag köpte min sugkuki så satt det ett Yausabatteri i den, det funkade inte alls. Ska jag bara säga att det är skit eller ska jag gnälla över att nån hade glömt att kolla vätskenivån.
Inget batteri håller för evigt, yttre påverkan, djupurladdningar, generator, temperatur etc påverkar alla batterier.

Jag håller nog på uträkningen kostnad/år för batteriet, i mitt fall med Biltemabatteriet så blev det ca 90kr/år.
 
Har sett en lista en gång på alla mått på Biltemas gel-batterier, är det någon som vet vart man kan hitta den? För på deras hemsida hittar inte jag några mått tyvärr.
 
Har hört från Handlare att Biltema kunde skada hojen pga av lägre inre resistans i Biltema batteriet vid laddning i hojen.
Har ingen kunskap i ämnet och någon kanske kan avfärda detta som nonsens????
 
Har hört från Handlare att Biltema kunde skada hojen pga av lägre inre resistans i Biltema batteriet vid laddning i hojen.
Har ingen kunskap i ämnet och någon kanske kan avfärda detta som nonsens????

Ja det där kan vi avfärda som nonsens , då det kommer från en handlare som bara vill sälja de produkter han har i butiken
 
Har hört från Handlare att Biltema kunde skada hojen pga av lägre inre resistans i Biltema batteriet vid laddning i hojen.
Har ingen kunskap i ämnet och någon kanske kan avfärda detta som nonsens????

Tänk på att snittinteligenssen i samhället är ganska låg , idioten satsa väl på det:hihi

Be han dränka sig:tummenupp
 
Köpte mig ett Varta YTZ10-S-BS för typ 550 spänn till R6an. Fan så mkt billigare än Yuasa och Varta är ju inte direkt kända för att vara av dålig kvalité.
 
Hej!
Köpte ett blått Biltema gelbatteri för två år sedan till min Honda 1300ST. Batteriet var helt slut 15månader senare , detta trots att jag laddade det ett antal gånger över höst/vinter och dessutom under sommarsäsongen (Hojen vägrade starta när jag skulle köra Mälaren runt...)

Yusa batteriet som satt i när hojen inköptes ny 2003 höll fram till 2011.

För två veckor sedan inköptes ett LiPoFe4 batteri på Tyska eBay för 1400kr, Får se hur länge det håller. En avsevärd skillnad i startsnabbhet har noterats i alla fall.
http://media.mtsshop24.de/tam/mtslo/7070039.jpg
 
Last edited:
Hej!
(Hojen vägrade starta när jag skulle köra Mälaren runt...)

Ja, sporthojar vill ju inte köra långsamt runt en sjö :yoparty
(iofs är ju en st1300 en sporthoj men iom att du hänger här så känner den sig som en sporthoj) :krama
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top