MC-batteri - YUASA eller BILTEMA. Mest kvalitet för pengarna?

Har kört Biltemas gelbatteri i alla mina hojar och underhållsladdat under vintern. Inga problem alls har ja haft! Och underhållsladda bör väl alla batterier göra om man vill ha lite livslängd på de? :confused:

Far min kör det även i hans GL1800 då han tröttnade på hondas org batterier.. Om än inte samma kapacitet/storlek på batterierna, men Biltema likförbannat :)
 
Kör med biltema både i hojen och jetskin. I jetskin tar det dock slut på 1 säsong av någon anledning ? brukar få nyttja garantin trots underhållsladdning under vintern. har hänt 2 ggr. I hojen funkar det ypperligt
 
hade min ståendes i 4 mån i värmegarage å batteriet som e ett Yuasa e dött enligt laddaren. kul 2 år bara.
 
hade min ståendes i 4 mån i värmegarage å batteriet som e ett Yuasa e dött enligt laddaren. kul 2 år bara.

Det var detdär med att ladda fullt sen koppla bort en pol på hojar som drar tjuvström då ;) alla blybatterier mår dåligt om de djupurladdas oavsett märke
 
Mitt Yuasa höll 6 säsonger innan det slutade ta laddning.
Har alltid varit noga med underhållsladdningen under vintern.
Kollade på ett nytt Yuasa men de skulle ha över 2700 kr för det,och det ville inte jag lägga på ett batteri.
Började kolla på Biltema gel batterit men var väldigt skeptisk mot det i början,men jag tänkte att det får bära eller brista så jag köpte ett för 449 kr.
Nu är batterit på väg mot 7:e säsongen.
När detta batteri ger upp så kommer det bli ett Biltema gel batteri igen.
 
Testar ett feltema gel på tisdag lagom till snön skulle komma..:3freak
Originalet (Yuasa) har gett upp och vägrar ta laddning men det är ok.. 14 bast på ett hojbatteri är mer än godkänt.
 
Nu har handlat ett Shorai till hojen men där jag behöver bly/syrabatterier är det Oddysey som gäller. Halvdyra men lämnar sjukt bra med ström för sin storlek och håller länge!
 
Min erfarenhet är två Yuasa, på en Yamaha Slider moped och på min GSX1300R
Yuasa har en spänning i området 12,6 till 12,7 Volt dagen efter de laddats.
Detta betyder att de vanliga underhållsladdarna som börjar ladda om spänningen sjunker under ca 12,8 Volt funkar utan problem.
T.ex. om man läser några manualer för Ctek laddare så återupptar dessa laddningen mellan 12,7 Volt till 12,9 Volt.
På en hoj jag kollade innebar detta en liten kort laddning på någon minut varannan timme.

Min erfarenhet av tre Biltema underhållsfria. Dessa har en annan legering i elektroderna än Yuasa.
(Det finns inga batterier med rent bly i elektroderna, bly är för mjukt för att hålla utan alla batterier har bly legerat med tex antimon, kalcium, selen osv.)
Biltemas batterier håller dagen efter laddning en spänning på ca 13,1 Volt. (Detta stämmer bra med Haynes manual som anger till min Triumph batterispänning 13,0 Volt till 13,2 Volt. Så Biltema är inte ensamma om så här hög spänning.)
Efter inte laddat under en hel vinter var Biltema nere på 12,9 Volt. Motorn gick runt men hojen startade inte.
Så jag kopplade på en laddare över dagen och så startade hojen.
Kruxet med Biltemas är att vanliga batteriladdare (tex Ctek) för underhållsladdning har för låg tillslagsspänning för att slå till.
Det betyder att sitter batteriet i en hoj som drar ström så kommer batteriet laddas ur under vintern.
Men inte alla hojar drar ström. Min SV650S drog ingenting. Min Triumph drar ca 3mA.
Jag laddar mina Biltema i garaget med en hembyggd laddare som ger konstant 13,7 Volt, mätt på batteriet.
Tar man ur Biltemabatteriet ur hojen så kan man koppla på en intelligent batteriladdare 1 gång / månad och dagen innan första turen. För när "intelligenta" laddare kopplas till ett batteri gör de alltid en laddning. Innan de slår ifrån.
Även om batterispänningen är "hög".

Sitter batteriet i hojen och hojen drar rejält med ström (tex tjuvlarm) så måste ju batteriet underhållsladdas.
Och då blir det med de vanliga underhållsladdarna och Biltemabatteri inte så bra.
För de vanliga underhållsladdarna börjar "återladda" vid för låg spänning ca 12,8 Volt.

Tänk på att alla batterier laddar ur sig på hyllan hos handlaren. Så det första man gör när batteriet är hemma.
Ja det är att sätta det på laddning med en MC-laddare. Dvs 0,5 till 1A.

Och här kommer en Brasklapp. Den "Instruktion" som medföljer Biltemas Underhållsfria, den har de kopierat av nånstans.
I varje fall den instruktion jag fått när jag köpt.
Med de spänningar som anges i instruktionen för fullladdat så är batteriet urladdat........
Min erfarenhet.
 
Har Yuasa (originalbatteri från fabrik) i den ena hojen. Det funkade i 6 år. Bytte det nu i vinter eftersom det började visa symptom på "ålderdomssvaghet" (= höll laddning dåligt). 6 år kan man inte klaga på tycker jag.

Har ett Biltema i andra hojen. Det har suttit i två år nu. Funkar helt klanderfritt än så länge och håller laddning bra.

Vad som sagts mig när jag frågat runt, bl a hos batterihandlare, är att mycket handlar om kvalitetskontroll. Att de dyrare märken som t ex Yuasa kontrollerar alla batterier, och rensar ut de dåliga istället för att skicka ut dem till butik. Medan andra företag, som har lägre ambition, kontrollerar mindre eller inte alls och skickar därmed iväg en större andel till butik (=större felprocent). Så har man tur fungerar det jättebra, har man otur så fungerar det sämre.

Någon som har koll och kan bedöma om det ligger någon sanning i den uppfattningen, eller om det bara är snicke-snack från den som vill sälja ett dyrare batteri till mig?
 
...Ett biltema (nytt ) orkade inte dra runt en 900cc tvin, vilket ett Global batteri klarade.

...

Om biltemabatteriet inte klarade att dra runt så var det garanterat inte specat att leverera så hög startström. Om biltema inte har ett ersättningsbatteri skall man givetvis inte köpa därifrån. Personligen fick jag köpa orginal till 996:an nyligen då biltema inte har något som ersätter.

Biltemabatterier fungerar utmärkt. Anledningen till att det skiljer sig så mkt i svaren här på forumet är att det i 99% är ägaren av batteriet alternativt krypström i motorcyklarna som är problemet till att de går sönder, inte batteriet i sig.
 
Last edited:
När jag hade min VTR så nollställdes tripmätaren varje gång jag startade pga spänningsdippen i Biltemabuttariet.. Försvann när det blev ett Varta.:tummenupp
 
Och vad har denna video med Lithium-batterier att göra?:va

för det e just det som verkar vara farligt med just lithium batterier. när hojen laddar mer än den angivna spänningen så kan det överhettas å risken finns att det börjar brinna.

iaf vad jag kom fram till nu när jag letade efter ett batteri till min trajja men får la bli ett till yuasa.
 
Last edited:
Det är viktigt att hålla isär äpple och päron här.
LIPO är en typ av batteri som aldrig ska sitta i en hoj pga av ovan nämnda orsak. Shorai är däremot av LIFEPO4 som är mycket stabilare.

för det e just det som verkar vara farligt med just lithium batterier. när hojen laddar mer än den angivna spänningen så kan det överhettas å risken finns att det börjar brinna.

iaf vad jag kom fram till nu när jag letade efter ett batteri till min trajja men får la bli ett till yuasa.
 
vågar man köpa, skriver ni under på att det inte börjar brinna i min trajja om jag köper ett sånt? i så fall köper jag det direkt får jag behöver ett nytt omgående å yuasa enligt mig håller inte måttet trots att det ska va ett av de bättre.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top