MC-böcker för vinterhalvåret!

Wallentin

Medlem
Gick med
20 Feb 2022
Hoj
Har ingen än ju!
Hej allihop!

Tog kortet för circa 2 veckor sedan. Har inte blivit någon körning tyvärr och blir ingen förrän nästa säsong.

Tänkte försöka roa mig med lite läsning tills nästa säsong drar igång. Tänkte kolla om ni har förslag på böcker som täcker följande teman:

- Generella meck-böcker
- historiska/utvecklingsfokuserade mc-böcker
- skönlitteratur (varför inte drömma lite)
- andra sköna mc-relaterade boktips?

allt gott!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Sport riding techniques av Nick Ienatsch är given. Ta hans Champschool onlinekurs också, så himla lärorikt.
Twist of the wrist 2 av Keith Code.

Ghost Rider av Neil Peart (tack @notrightrider för tipset), (den handlar inte om Spökgösta!) En grym självbiografi om att ha ett fantastiskt liv, på en kort tid förlora allt viktigt, och stå där ensam kvar. Att bara ge se av på hojen, för allt är meningslöst och ovärdigt. Utan plan, utan mål.
 

Wallentin

Medlem
Gick med
20 Feb 2022
Hoj
Har ingen än ju!
Har faktist redan klämt den men bra tips!!
Sport riding techniques av Nick Ienatsch är given. Ta hans Champschool onlinekurs också, så himla lärorikt.
Twist of the wrist 2 av Keith Code.

Ghost Rider av Neil Peart (tack @notrightrider för tipset), (den handlar inte om Spökgösta!) En grym självbiografi om att ha ett fantastiskt liv, på en kort tid förlora allt viktigt, och stå där ensam kvar. Att bara ge se av på hojen, för allt är meningslöst och ovärdigt. Utan plan, utan mål.
tack för tipsen ska kika på dessa!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det finns en del skrivet om Mike Hailwood - kanske inga litterära mästerverk, men intressant om en fantastisk förare

Mike Hailwood: A Motorcycle Racing Legend - Mick Wollett

Mike the Bike - Again: The Story of Mike Hailwood's Return to the TT

En bok som jag skall beställa är den om John Britten och hur han tog fram sin hoj

Britten Motorcycles: The John Britten Story

Bok och tv-serie Long way Round - jorden runt med Ewan McGregor (finns nog en del annat om mc jorden runt om man letar) - inte sett eller läst

Vincent - the complete story - och här finns också en nyproducerad film/dokumentär att leta upp Speed is Expensive

 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hoppa över alla "Long way xxxx" filmer. De är tidsfördriv men inget mer.
Kolla här https://www.elspethbeard.com/, https://en.wikipedia.org/wiki/Terra_Circa , Itchy Boots på YT. De är äventyrare på riktigt utan följebilar, mekaniker osv.
Bra tips! Jag hade en bild av en tjej som kört jorden runt på mc men hittade henne inte.
Och precis nu kom jag att tänka på allas vår Guy Martin - läst en av hans böcker "Worms to catch" när han cyklar längs The Great Divide (Klippiga bergen) på rekordtid - den mannen är mer än galen!!
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Inget boktips kan jag ge ( läser sällan bok ) men jag gillar Holländska tjejens resor på Youtube, Itchyboots, 7 Säsonger.

Tycker att jag är en liten gnällgubbe som surar när det regnar ute eller är för varmt om jag jämför med alla hennes saker hon råkar ut för och ( i alla fall på youtube ) med ett ständigt leende.

Gällande tidigare kommentarer om Long Way Round och Long Way up är dom inte favorit hos mig heller men tycker ändå det var kul att ha kollat dom.

Så är du intresserad av MC ute på resa kan det vara värt att kolla.
Finnas massvis på Youtube, beror på vad du är intresserad av.
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Instruktionsboken samt verkstadshandboken ganska nyttig läsning faktiskt inte att
förakta, löser många frågor och ger svar på flertalet frågor.. :mattias?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
"Joe bar team" kanske inte så seriöst men ganska kul och bra tecknat. Så det får bli mitt tips
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Och precis nu kom jag att tänka på allas vår Guy Martin - läst en av hans böcker "Worms to catch" när han cyklar längs The Great Divide (Klippiga bergen) på rekordtid - den mannen är mer än galen!!
Guy Martin skriver BRA!!!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top