MC-böcker för vinterhalvåret!

Wallentin

Medlem
Gick med
20 Feb 2022
Hoj
Har ingen än ju!
Hej allihop!

Tog kortet för circa 2 veckor sedan. Har inte blivit någon körning tyvärr och blir ingen förrän nästa säsong.

Tänkte försöka roa mig med lite läsning tills nästa säsong drar igång. Tänkte kolla om ni har förslag på böcker som täcker följande teman:

- Generella meck-böcker
- historiska/utvecklingsfokuserade mc-böcker
- skönlitteratur (varför inte drömma lite)
- andra sköna mc-relaterade boktips?

allt gott!

Sport riding techniques av Nick Ienatsch är given. Ta hans Champschool onlinekurs också, så himla lärorikt.
Twist of the wrist 2 av Keith Code.

Ghost Rider av Neil Peart (tack @notrightrider för tipset), (den handlar inte om Spökgösta!) En grym självbiografi om att ha ett fantastiskt liv, på en kort tid förlora allt viktigt, och stå där ensam kvar. Att bara ge se av på hojen, för allt är meningslöst och ovärdigt. Utan plan, utan mål.

Har faktist redan klämt den men bra tips!!
Sport riding techniques av Nick Ienatsch är given. Ta hans Champschool onlinekurs också, så himla lärorikt.
Twist of the wrist 2 av Keith Code.

Ghost Rider av Neil Peart (tack @notrightrider för tipset), (den handlar inte om Spökgösta!) En grym självbiografi om att ha ett fantastiskt liv, på en kort tid förlora allt viktigt, och stå där ensam kvar. Att bara ge se av på hojen, för allt är meningslöst och ovärdigt. Utan plan, utan mål.
tack för tipsen ska kika på dessa!

Det finns en del skrivet om Mike Hailwood - kanske inga litterära mästerverk, men intressant om en fantastisk förare

Mike Hailwood: A Motorcycle Racing Legend - Mick Wollett

Mike the Bike - Again: The Story of Mike Hailwood's Return to the TT

En bok som jag skall beställa är den om John Britten och hur han tog fram sin hoj

Britten Motorcycles: The John Britten Story

Bok och tv-serie Long way Round - jorden runt med Ewan McGregor (finns nog en del annat om mc jorden runt om man letar) - inte sett eller läst

Vincent - the complete story - och här finns också en nyproducerad film/dokumentär att leta upp Speed is Expensive

Hoppa över alla "Long way xxxx" filmer. De är tidsfördriv men inget mer.
Kolla här https://www.elspethbeard.com/, https://en.wikipedia.org/wiki/Terra_Circa , Itchy Boots på YT. De är äventyrare på riktigt utan följebilar, mekaniker osv.
Bra tips! Jag hade en bild av en tjej som kört jorden runt på mc men hittade henne inte.
Och precis nu kom jag att tänka på allas vår Guy Martin - läst en av hans böcker "Worms to catch" när han cyklar längs The Great Divide (Klippiga bergen) på rekordtid - den mannen är mer än galen!!

Inget boktips kan jag ge ( läser sällan bok ) men jag gillar Holländska tjejens resor på Youtube, Itchyboots, 7 Säsonger.

Tycker att jag är en liten gnällgubbe som surar när det regnar ute eller är för varmt om jag jämför med alla hennes saker hon råkar ut för och ( i alla fall på youtube ) med ett ständigt leende.

Gällande tidigare kommentarer om Long Way Round och Long Way up är dom inte favorit hos mig heller men tycker ändå det var kul att ha kollat dom.

Så är du intresserad av MC ute på resa kan det vara värt att kolla.
Finnas massvis på Youtube, beror på vad du är intresserad av.

Instruktionsboken samt verkstadshandboken ganska nyttig läsning faktiskt inte att
förakta, löser många frågor och ger svar på flertalet frågor.. :mattias?

"Joe bar team" kanske inte så seriöst men ganska kul och bra tecknat. Så det får bli mitt tips

Och precis nu kom jag att tänka på allas vår Guy Martin - läst en av hans böcker "Worms to catch" när han cyklar längs The Great Divide (Klippiga bergen) på rekordtid - den mannen är mer än galen!!
Guy Martin skriver BRA!!!

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar