MC åkare körde rakt in i vajerräcket.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Kom till arbetet i morse där någon trodde det var jag som dundrat in i ett vajerräcke vid närheten av Trelleborg när någon mc åkare nu uppenbart haft en aning otur och vägen stängdes av helt.Någon som vet mer om detta och hur det gick !?. :kryckor

Ja det var någon på kneget som påstod att det var ett vajerräcke han dundrade in i.Om detta nu stämmer så kan det ju inte ha gått allt för bra.Men man kan ju hoppas att mc åkaren hade lite tur i allt elände.

Enligt ett par tidingsartiklar var det mitträcket, och enligt StreetView så är mitträcket ett vajerräcke, så det låter troligt. Får hoppas att hans ben inte är helt trasigt.

Vajerräcke - Detta påfund som beslutades om för att uppnå nollvisionen. Tanken var god de säkraste vägarna är motorvägarna, för att åkande & mötande trafik är separerade & där av inga frontalkrockar. Men då motorvägar är dyra att bygga blev vajerräcken den näst bästa lösningen. Som bilförare har jag inget att klaga på förutom en del galna omkörningar precis innan två filer blir en.
Men som MC förare anser jag vajrarna som livsfarliga, skulle man åka in i ett sådant är risken stor att man skulle glida mot vajern & komma ut på andra sidan skivad i tre delar eller med otäcka skärsår.
Jag vet att SMC driver frågan om riskerna för oss. Man får hoppas att de lyckas.

Vajerräcke - Detta påfund som beslutades om för att uppnå nollvisionen. Tanken var god de säkraste vägarna är motorvägarna, för att åkande & mötande trafik är separerade & där av inga frontalkrockar. Men då motorvägar är dyra att bygga blev vajerräcken den näst bästa lösningen. Som bilförare har jag inget att klaga på förutom en del galna omkörningar precis innan två filer blir en.
Men som MC förare anser jag vajrarna som livsfarliga, skulle man åka in i ett sådant är risken stor att man skulle glida mot vajern & komma ut på andra sidan skivad i tre delar eller med otäcka skärsår.
Jag vet att SMC driver frågan om riskerna för oss. Man får hoppas att de lyckas.

Jag är tudelad till vajerräcke, om uttrycket tillåts. Obehagligt när man sitter på mc men samtidigt troligen bättre än en mötesolycka +att det troligen räddar fler liv/kr än många andra åtgärder. Var ett tal tag om att vajrarna och stolparna kunde göras "snällare" till en låg kostnad genom nån stoppning, varför blev det inget mer av det?

Jag är tudelad till vajerräcke, om uttrycket tillåts. Obehagligt när man sitter på mc men samtidigt troligen bättre än en mötesolycka +att det troligen räddar fler liv/kr än många andra åtgärder. Var ett tal tag om att vajrarna och stolparna kunde göras "snällare" till en låg kostnad genom nån stoppning, varför blev det inget mer av det?

Det är ju egentligen ingen jätteskillnad på hur mycket stryk man får av ett vajerräcke och ett rälsräcke. Men de ska ju börja testa undergldningsskydd nu iaf, bara att hoppas på att de gör slag i saken och börjar montera sånt...

Visst tar vajerräcket bort frontalkollisionerna på de sträckorna, tror dock dom ökar på andra.. Hur är det möjligt?
Hur många gånger hör man inte att en billist frontat en lastbil. Har inte sett någon statestik på detta men självmord står nog för många av dessa "olyckor"

Blev lite ot sorry för det.. men nollvisionen gör mej trött..

.

Jag skulle tro att du slagit ihjäl dig mot stolparna långt innan du blivit skivad...

Min teori är alltså: Stolparna är farligare än vajern!

Jag skulle tro att du slagit ihjäl dig mot stolparna långt innan du blivit skivad...

Min teori är alltså: Stolparna är farligare än vajern!

Med tanke på hur snabbt dom byter ut stolparna after att någon har kört ner så stämmer din teori frunktansvärt bra.

Jag tror med att stolparna är mer farliga för en mc än vajern är. Det är nog inte lätt att hålla sig kvar på hojjen om man skulle köra in.

Jag saknar motortrafiklederna med ordentliga vägrenar.
2-1vägar med mitträcke är en fattiglösning.

De må vara farliga, men det är ÄNNU farligare att åka favoritvägsträckan 70 väg garanterat, både att skadas och förolyckas:fakta

Även om det är mycket mycket sällan man väljer och kör dessa sträckor, så kan inte jag klaga på säkerheten för all övrig trafik, jag kan välja bort dessa vägar, men som sagt bara det är statistiskt sett ännu farligare..:död

Finns ju även de som påstår att bilbältet är farligt och att en del har klarat livhanken för de inte haft bilbältet på sig vid olyckstillfället.....även om all annan statestik där talar ett annat språk:)

Med tanke på hur snabbt dom byter ut stolparna after att någon har kört ner så stämmer din teori frunktansvärt bra.

Jag tror med att stolparna är mer farliga för en mc än vajern är. Det är nog inte lätt att hålla sig kvar på hojjen om man skulle köra in.

Helt rätt!

Låt säga att man kör in med hojen i räcket upprätt, tror jag den första stolpen man träffar slår av underbenet innan vajern hinner dit och skiva av det.
Den teorin är baserad på en vetskap om att stolparna sitter med endast tre meters avstånd.

Och skulle man kastats av hojen och glider på asfalen in iräcket, har stolparna ännu större chans att slå ihjäl dig, eftersom vajern inte "stör" deras arbete.
Edit: Eftersom vajern sitter för högt upp, alltså...

Någon som har en annan uppfattning?

Last edited:
Folk är upprörda över ett vajerräcke utan att ens veta om föraren i fråga blivit extra skadad pg a det.

Kan precis lika gärna vara så att räcket var det som hindrade att han gled över i mötande och blev överkörd av en karavan ångvältar.

Bra jobbat!

:hej

Var ett tal tag om att vajrarna och stolparna kunde göras "snällare" till en låg kostnad genom nån stoppning, varför blev det inget mer av det?

Nedan är saxat ur MC-folket 3/12. Om detta kommer att innefatta vajerräcken, bara metallräcken, eller endast nymontering återstår att se. Samt vad det egentligen blir i slutändan. Men det är ett steg åt rätt håll iaf.

Äntligen finns ett gemensamt europeiskt regelverk om räcken.

Efter flera års kamp har CEN, den europeiska standardiseringskommittén, beslutat att anta en teknisk specifikation för underglidningsskydd på räcken. Syfter med denna är att minska skaderisken för motorcyklister som krockar med räcken. Räcket är det vanligaste krockvåldet i singelolyckor där en motorcyklist dör i Sverige. Sverige röstade ja!

Nu återstår att se om och var den tekniska specifikationen kommer att användas. SMC har ingått i en referensgrupp i Trafikverket. Den ska ta fram en nationell räckesstrategi där bland annat MC-problematiken ska beaktas. SMC väntar på resultat. Det finns ett antal räckestillverkare som har både räcken och räckesskydd som kan börja sättas upp i Sverige.

Hade varit klokt om dom kompletterade vajerräckena med en tunn plåt som började nere vid asfalten och vek sig över vajrarna. En sådan skulle ju inte vara till för att stå emot bilar eller motorcyklar, men den skulle hindra oss motorcyklister från att slaysas eller att få bollarna mosade. :tummenupp

Hänga plåt på vajer är nog tilbaka på ruta 1 med vanliga räcken.

Finns det någon statistik eller riktig undersökning på att vajern i sig är så farlig?

Ibland kan vajer rädda liv på mcförare då man blir avslängd och inte klämd.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman