MC åkare körde rakt in i vajerräcket.

Jag saknar motortrafiklederna med ordentliga vägrenar.
2-1vägar med mitträcke är en fattiglösning.
Instämmer.
Alla fina breda motortrafikleder med vägrener liknande landningsbanor.
Trafiken flöt så jäkla fint på dessa vägar. (iallafall när det var erfarna pendlare) Saknar dem faktiskt.
Nu är det ryckiga trånga värdelösa 2+1 vajerräckesvägar där istället.

Last edited:
Hänga plåt på vajer är nog tilbaka på ruta 1 med vanliga räcken.

Finns det någon statistik eller riktig undersökning på att vajern i sig är så farlig?

Ibland kan vajer rädda liv på mcförare då man blir avslängd och inte klämd.

Det finns statistik på att det är stolparna som är farliga, inte vajern. Man blir köttfärsad av att träffa stolparna i 100 km/h. Därför är en plåt som ser till att man som motorcyklist inte kommer i kontakt med stolparna en rätt bra idé.

Sedan stoppar ju vajerräcken i princip bara bilar som är på väg igenom dem. Lastbilar bara kör rakt över utan problem tex...

Instämmer.
Alla fina breda motortrafikleder med vägrener liknande landningsbanor.
Trafiken flöt så jäkla fint på dessa vägar. (iallafall när det var erfarna pendlare) Saknar dem faktiskt.
Nu är det ryckiga trånga värdelösa 2+1 vajerräckesvägar där istället.

Just det, jag håller med både dig och Skrotnisse, 2+1 vägar är inget vidare.

Dels för att vajern är så nära men också för att det ofta blir dragracing på 2-fältsdelen, när hela bilkön ska förbi en ev långtradare!

En jämförelse:
För kanske 10-15 år sedan, innan de byggde om den till 2+1 vägen förbi Gislaved (26:an), så var vägen uppdelad i ett körfält åt varje håll.
Körfälten hade inga vägrenar men var istället JÄTTEBREDA! Tre bilar i bredd hade gott och väl fått plats i varje körfält. Den väglayouten fanns säkert på fler ställen i Sverige, och jag tyckte den var underbar. Man lämnade utrymme för trafikanten att själv tänka ut hur han/hon bäst skulle disponera utrymmet.
Funkade kanon om ni frågar mig!

Någon som minns?

Dels för att vajern är så nära men också för att det ofta blir dragracing på 2-fältsdelen, när hela bilkön ska förbi en ev långtradare!
Fast att det känns farligt att köra nära ett räcke är ju bara psykologiskt. Räcket står jävligt still, det känns mycket obehagligare att köra nära mötande bilar som framförs av stressade och förvirrade människor.

Man lämnade utrymme för trafikanten att själv tänka ut hur han/hon bäst skulle disponera utrymmet.
Är det bara jag som ser problemet här? Att lita på att folk ska tänka efter själva är väl som att oroa sig för att fiskar ska drunkna :huvet

Hänga plåt på vajer är nog tilbaka på ruta 1 med vanliga räcken.

Finns det någon statistik eller riktig undersökning på att vajern i sig är så farlig?

Ibland kan vajer rädda liv på mcförare då man blir avslängd och inte klämd.
Hur tänkte du nu? Ruta 1 är ju de gamla räckena med vågbockad plåt som var meningen att stoppa fordon och som jag sa så är inte det tanken nu. Så jag ser detta snarare som ruta 3 än 1.

Dessutom är det som Ulvhamne säger, det är stolparna som är farliga även och vajrarna inte känns trevliga heller.

Om man ser bortser från själva påverkan av bygget så är ju motorväg miljövänligare än 2+1 då det blir betydligt jämnare körning. Inte en massa gas å broms.

Man kanske ska bygga en plåt som är vinklad uppåt så man helt enkelt flyger över mötande fil?=) Dock gäller det att man inte möter något högt...

Fast att det känns farligt att köra nära ett räcke är ju bara psykologiskt. Räcket står jävligt still, det känns mycket obehagligare att köra nära mötande bilar som framförs av stressade och förvirrade människor.

Är det bara jag som ser problemet här? Att lita på att folk ska tänka efter själva är väl som att oroa sig för att fiskar ska drunkna :huvet

Ok, du gillar 2+1 vägar med vajerräcke?

Kort sagt så är det Stolparna som är farligast.
Att mitträcke är bra för motorcyklister är rakt av korkat att uttrycka.
Då utgår man från att man kan få en mötesolycka och jämför med resultatet av en sådan.
Är det det man skall räkna med så är det billigare att sätta upp julgranar i cellplast längs med hela vägen.
Ingen väljer att köra om altså har man uppnått samma resultat när det gäller möten, som man uppnår med vajer räcken och skulle något hända så är det rakt igenom utan något signifaktivt motstånd som slår ihjäl en motorcyklist. ungefär som en lastbil genom ett vajer räcke men utan risken att vajern skickar delar genom mötande fordon.

kort sagt vajerräcken är skit. ur alla synpunkter utom 1, de är billiga att sätta upp per meter.
De är dock inte billiga att underhålla men det slipper ju trafikstyrelsen betala, det betalas ju av försäkrings bolag mm.
i o med att de är billiga att sätta upp så är de också populära när man skall titta på budget mm för de olika vägsträckorna.

Nu till att stilla den fina floran av folk som tycker det är stolparna eller vajrarna som är farligast.
Om du själv är den som kör in i vajerräcket så är det solklart stolparna som är farligast då det tar tvärstopp mot dem, både när hojen låser in framhjul mm i stolparna och när din/tt arm/ben slår i dem.

Finns det någon forskning på detta ?
Jupp
Här är lite värden från en rapport som ligger uppe på SMCs hemsida.
http://www.svmc.se/upload/MotocycleBarriers19thESV.pdf

Simulerad krock mot betong i 12 och 25 graders vinkel samt vajerräcke i 12 och 25 graders vinkel

Tabell 7
Simulation Speed km/h HIC Chest
36ms g
DEKRA test
(primary impact) 60 0 4
(secondary impact) 164 20

12 o Concrete barrier
60km/h 44 15g
80km/h 39 23g
25 o Concrete barrier
60km/h HIC 133 32g
80km/h HIC 100 20g
12 o Wire rope barrier
60km/h HIC 462 68g
80km/h HIC 1205 100g
25 o Wire rope barrier
60km/h HIC 3,478 144g
80km/h HIC 4,879 41g

Injury criteria for a 50% male
HIC 1000 60g

Kort sagt kan man med dessa värden inte krocka med ett vajerräcke utan att förvänta sig allvarliga skador, emedan detsamma inte gäller ett betong räcke.

men som alltid så är det ju bäst att inte krocka med någotdera.
SÅ GE FAN I DET ! :huvet

och till det som startade tråden hoppas det gått så bra det kan.

Last edited:
Visst tar vajerräcket bort frontalkollisionerna på de sträckorna, tror dock dom ökar på andra.. Hur är det möjligt?
Hur många gånger hör man inte att en billist frontat en lastbil. Har inte sett någon statestik på detta men självmord står nog för många av dessa "olyckor"

Blev lite ot sorry för det.. men nollvisionen gör mej trött..
Tror jag hört någon siffra på 20-25st självförvållade dödsolyckor per år. Om det stämmer vet jag inte.

Jag har ingenting emot dom, jag har tillräckligt stor k*k för att inte behöva leka raceputte på dom tvåfiliga bitarna, och har blivit gammal nog att hellre komma hem någon minut senare än inte alls.

Fast nu handlar inte det dåliga om kukar eller att leka rejsputte.:va

Problemen, som jag ser det, är utformningen som gör dem livsfarliga om man av misstag eller olycka skulle råka köra in i dem.
En annan utformning som gör att man garanterat inte dör direkt, utan istället medges glida ett tag innan det stannar vore fan så mycket bättre.

Fast oavsett utformning på själva räcket så finns ändå problemet med ryckigheten kvar.

Problemet med ryckigheten är inte bara vid omkörningar. Ryckigheten uppstår oftast av att trafikanter saktar in, helt utan anledning när det blir enfiligt, för att sedan, helt utan anledning, öka som fan igen när det breddar sig!

Varför är det så?
Jag tror det är psykologiskt på nåt vis. Känns väl trängre och farligare vid enfiligt och bredare säkrare vid tvåfiligt? Kanske därför det blir så ryckigt? Vad vet jag. Skit är det i alla fall.

Last edited:
Tror jag hört någon siffra på 20-25st självförvållade dödsolyckor per år. Om det stämmer vet jag inte.

Det tror jag inte går att få tillförlitlig statistik på.
Vid minsta tvekan så klassas det som olycka, eftersom självmord fortfarande är lite skamligt.

Hur tänkte du nu? Ruta 1 är ju de gamla räckena med vågbockad plåt som var meningen att stoppa fordon och som jag sa så är inte det tanken nu. Så jag ser detta snarare som ruta 3 än 1.

Dessutom är det som Ulvhamne säger, det är stolparna som är farliga även och vajrarna inte känns trevliga heller.

Ja det är klart det är stolparna som är farliga. Hur tänker du med en plåt hänande på vajern? Hur ska det bromsa upp som vajern gör idag utan risk för att plåten vridet sig och blir som en osthyvel?

Det finns statistik på att det är stolparna som är farliga, inte vajern. Man blir köttfärsad av att träffa stolparna i 100 km/h. Därför är en plåt som ser till att man som motorcyklist inte kommer i kontakt med stolparna en rätt bra idé.

Sedan stoppar ju vajerräcken i princip bara bilar som är på väg igenom dem. Lastbilar bara kör rakt över utan problem tex...

Det var inte statistik på stolparna jag undrade över, utan vajern.

Jag gjorde ett test idag med lastbil och vajer och inte fan körde jag över utan problem. Lite plåtskador och en punka av stolphelvetet. Höll mig i samma färdriktning.

Ja det är klart det är stolparna som är farliga. Hur tänker du med en plåt hänande på vajern? Hur ska det bromsa upp som vajern gör idag utan risk för att plåten vridet sig och blir som en osthyvel?

Tanken är väl att plåten ska verka som underglidningsskydd misstänker jag. Jag har fått för mig att det är just sådana lösningar som man ska sätta upp. Även om jag misstänker att man tänker använda sig av någon hållbar plast istället då den inte rostar.

Folk är upprörda över ett vajerräcke utan att ens veta om föraren i fråga blivit extra skadad pg a det.

Kan precis lika gärna vara så att räcket var det som hindrade att han gled över i mötande och blev överkörd av en karavan ångvältar.

Bra jobbat!

:hej

ÅNGVÄLTAR??????
Finns kanske någon kvar i sverige, men den står garanterat på museum (tekniska kanske)

Jag gjorde ett test idag med lastbil och vajer och inte fan körde jag över utan problem. Lite plåtskador och en punka av stolphelvetet. Höll mig i samma färdriktning.

Sen fick du då gå in på kontoret med mössa i hand och förklara för chefen att " Jo men nu vet jag ju att jag inte bara åker genom dom, så jag tycker det var ett rättfärdigat test":krama

(P.S förstår att det inte va med vilje, tror jag?:va)

Som nån tidigare skrev om ryckigheten, just det faktum att folk tenderar att sakta ner på 1fil och gasa på 2fil. Oerhört störande, framförallt om man ligger å kör farthåller i bilen, typ 110, kommer ikapp en bil som kör 100 på 1fil. har en lång 2fil sträcka framför sig men tvingas liks förbannat köra 120-130 för att komma om.
Fast värst är ändå idioterna som lägger sig å kör 90 i vänster fil än fast dom itne kör om eller något, utan bara ligger där... "vadå, det är ju tvåfiligt?" IDIOT flytta på dig!:huvet

Det var inte statistik på stolparna jag undrade över, utan vajern.

Jag känner några åkare som antingen själva, eller känner någon annan som har gränslat vajerräcken med tunga lastbilar, och det har i inte blivit mer än kosmetiska skador på lastbilen.
Det är i och för sig ingen statistisk signifikant mängd på 6 tillfället, men vid ingen av historierna har staketet faktiskt stoppat lastbilen. Ingen av dem har sagt något om punktering heller för den delen.

Nu har det redan länkats en undersökning om räcken, men för att vajern ska vara speciellt farlig måste man ju ha kontakt med någorlunda tryck mot den, stolparna kommer att slå bort dig från vajern väldigt fort, sedan kommer du befinna dig tumlande på marken, utom räckhåll för vajern.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...