MC ägare stämd för sons död

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Läste precis följande artikel på Aftonbladets hemsida. Den handlar om en pappa som har stämt en motorcykel ägare för sin sons död. Motorcyklisten "lånade" ut sin motorcykel till sonen som utan körkort och berusad körde ihjäl sig.

Bakom denna händelse gömmer sig en djup tragedi för alla inblandade.

Just när det gäller motorcykel så känner jag ett enormt ansvar och är av den anledningen väldigt restriktiv när det gäller utlåning. Jag har i princip aldrig lånat ut motorcykeln till någon. Visst kan det tyckas vara taskigt, men jag har mitt samvete att ta hansyn till. Vetskapen att jag aldrig skulle förlåta mig själv har gjort att jag redan från början jag i förebyggande syfte valt den restriktiva vägen.

Även om ni inte är lika restriktiva som mig så var i alla fall lite reserverade ifall ni låter någon provköra er motorcykel framöver. Det är väl den lärdom ni kan få ut av ovanstående händelse som i sin helhet går att läsa om här:

Länk

//Harm

Jag har mina erfarenheter oxå och lånar aldrig (iaf väldigt sällan) ut min hoj. Jag är även själv väldigt tveksam till att ens låna andras hojar då jag hatar att förstöra andras egendom. Blir aldrig sånt tjafs efteråt :rolleyes:

Lånar bara ut till mina polare, men alla vi vet att om man klotar, betalar man...

Helt rätt. Vem fan lånar ut sin hoj till nån som e packad och utan körkort? Jag lånar knappt ut den till nån.

Ehh joo
Men då får man lösa det på nåt sätt..
Nu menade jag ju inte om han skulle dö..

Det kan bli juridiskt intressant ifall han döms.

Då kan man ställas till svars för hur saker som du lånar ut används.
Tex. lånar du ut din bil till din polare som kör ihjäl en familj, som går på trotoaren, så riskerar du att dömas. :va

Wiseguy skrev:

Tex. lånar du ut din bil till din polare som kör ihjäl en familj, som går på trotoaren, så riskerar du att dömas. :va
Fan, det börjar ju likna usa, man blir stämd för allt som man gör och lite till.
Tycker visserligen att det här fallet är väldigt speciellt men i längden så vill jag verkligen inte ha ett samhälle som liknar USA:s. :huvet

sportarn skrev:
Fan, det börjar ju likna usa, man blir stämd för allt som man gör och lite till.
Tycker visserligen att det här fallet är väldigt speciellt men i längden så vill jag verkligen inte ha ett samhälle som liknar USA:s. :huvet

Skillnaden är att vi i Sverige inte har några skadestånd att tala om. Mer än 50-100 000 kommer inte på fråga.

En lite undring från mig om någon kan svara.

Kan man inte bli staffad för att man tex åker med i en bil där man vet att föraren är påverkad. Visserligen så ska det ju säkert bevisas, men ändå.

jag skulle aldrig låna ut hojjen till någon som inte har körkort. försäkringen gäller inte och jag skulle aldrig kunna leva med att någon av mina kompisar kört ihjäl sig på min hojj för att jag lånade ut den i vetskap att han inte kan hantera den, fan jag kan ju knappt köra den själv haha.

Skulle nog tänka mig för innan jag lånade ut en racehoj till någon om jag vet inte kan hantera den? Annars lånar jag gärna ut mina grejor på, dock egen risk då jag kör halvförsäkrat.

Chris Ash skrev:
Skillnaden är att vi i Sverige inte har några skadestånd att tala om. Mer än 50-100 000 kommer inte på fråga.
Fast åker du i finkan för att du lånar ut din bil/mc så är det också illa.

Personligen tror jag att dom flesta inte lånar ut vare sig bil eller mc till en person utan körkort och som dessutom är påverkad.
Men det verkar ju finnas undantag...

Jag kan tänka mig att låna ut min hoj*, om personen själv har en hoj som jag vill provköra, och det gäller nog de flesta hojar. :banana

*Under förutsättning att personen är nykter, har körkort, betalar för skador etc.

Wiseguy skrev:

Nja, jag hoppas att våra lagstiftare är såpass kloka att de inser att det beror på omständigheterna.

Det är ju en sak om polaren är påverkad eller saknar körkort och du vet det. En helt annan om allt är i sin ordning, du lånar ut bilen och han sen gör något idiotiskt som t.ex. att dricka. Då kan du ju inte ställas till svars anser jag.

Visserligen är det ju en bevisfråga om du visste att något inte stod rätt till eller ej men sunda förnuftet säger ju att du inte kan ställas till svars för något som händer i framtiden och du inte kan förutse.

Fast med tanke på vilka döskallar våra politiker och tjänstemän är så kan man väl inte vara helt säker...

Kommer att låna ut min 600:a till en kvinna några dagar i sommar, damen i fråga har kört hoj i 23 hoj och kör vanligtvis en Hayabusa.... det känns om risken att något händer är betydligt mindre än om jag skulle ha kört den under dessa dagar... :)

Diversion skrev:
Nja, jag hoppas att våra lagstiftare är såpass kloka att de inser att det beror på omständigheterna.

----------------edit -----------

Fast med tanke på vilka döskallar våra politiker och tjänstemän är så kan man väl inte vara helt säker...

Nu är det ju inte våra politiker som kommer att dömma i detta fall.
Tycker fallet är väldigt intressant juridiskt men har svårt att tro att han fälls även om jag kan tycka att beteendet är klart straffbart pga omständigheterna. Att låna ut en cykel med körförbud till en full, körkortslös 18-åring är verkligen riktigt jävla korkat.

sportarn skrev:

Alla system har naturligtvis sina brister och avigsidor. Men det finns possitiva sidor. Målet med systemet är naturligtvis att öka-på säkerhetstänkandet och hålla slarv och nonchalans på så låg nivå som möjligt. Har ett företag inte följt gällande regler vid t ex en olycka där mäniskor blivit drabbade, så är risken stor att de blir stämda. "Money talks". Resultaten är att USA har högre säkerhet på olika områden jämfört med t ex ett motsvarande EU-land. Kleti o Pleti som läser xpressen o aftonblaskan ser tyvärr bara avigsidorna.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna