MC ägare stämd för sons död

Goodstuff skrev:
Nu är det ju inte våra politiker som kommer att dömma i detta fall.
Tycker fallet är väldigt intressant juridiskt men har svårt att tro att han fälls även om jag kan tycka att beteendet är klart straffbart pga omständigheterna. Att låna ut en cykel med körförbud till en full, körkortslös 18-åring är verkligen riktigt jävla korkat.

Jag formulerade mig kanske dåligt. Jag menade att jag hoppas att lagen är skriven på ett sådant "brett" sätt att den skiljer på om man medvetet lånar ut en hoj/bil till någon berusad t.ex. och om allt är ok. vid lånetillfället så att man inte kan förväntas förutse eventuella olyckor. Om den inte är det bör den ses över och det är väl politiker som lägger förslag om nya lagar eller förändringar av befintliga (är jag nästan säker på).

#Olsson# skrev:
Alla system har naturligtvis sina brister och avigsidor. Men det finns possitiva sidor. Målet med systemet är naturligtvis att öka-på säkerhetstänkandet och hålla slarv och nonchalans på så låg nivå som möjligt. Har ett företag inte följt gällande regler vid t ex en olycka där mäniskor blivit drabbade, så är risken stor att de blir stämda. "Money talks". Resultaten är att USA har högre säkerhet på olika områden jämfört med t ex ett motsvarande EU-land. Kleti o Pleti som läser xpressen o aftonblaskan ser tyvärr bara avigsidorna.

Trafiksäkerheten är definitivt inte högre i USA. "Vapensäkerheten" är definitivt inte högre i USA. Säg något som är säkrare i USA? Sjukvården kanske men den har spårat ur totalt där alla undersökningar görs på alla för att minska risken för att bli stämd med resultatet att sjukvårdresurser bränns för att göra jurister nöjda. Försök få en höftprotes i Chicago, alla ortopeder har gett upp där då de hela tiden blev stämda och inte hade råd med sina försäkringar.

/Hising

Nurse Ratched skrev:
Trafiksäkerheten är definitivt inte högre i USA. "Vapensäkerheten" är definitivt inte högre i USA. Säg något som är säkrare i USA? Sjukvården kanske men den har spårat ur totalt där alla undersökningar görs på alla för att minska risken för att bli stämd med resultatet att sjukvårdresurser bränns för att göra jurister nöjda. Försök få en höftprotes i Chicago, alla ortopeder har gett upp där då de hela tiden blev stämda och inte hade råd med sina försäkringar.

/Hising

Jag har inga detaljer men när jag var på besök hos VV och satt och väntade, satt jag och blädrade i en folder. En beskrev trafikstatistiken världen runt. USA hadde lägsta antalet dödade i trafiken per körd km. Numera verkar EU-länder raportera per capita.(Då ligger Afrika bra till helt plötligt) Vad gäller flyget, har de ca 50% av världens alla flygrörelser och ca 9% av olyckorna. Jovist finns det som sagt avigsidor av allt. Jag tänker mest på den generella attityden på säkerhetstänket. Här hemma verkar det sällan tas på alvar. Istappar som dödar folk på gatorna. Myndigheterna har t o m svårt att utse en ansvarig :va Blockerade branddörrar och inte ens brandmyndigheterna ställer dem till svars etc etc.

(jag måste vara världsbäst på att spåra ut trådar :va :D

Låna ut är väl en sak, men att låna ut till en onykter är ju direkt olagligt. Man får ju inte ens åka med i en bil när någon kör onykter utan att själv åka dit...

Wiseguy skrev:
Vilken lag bryter man då ?
Vad döms man för i sådanna fall ?
Medhjälp till rattonykterhet...eller...
Min kompis åkte dit för några år sedan när en onykter nisse körde hans bil. Kan höra med honom o fråga exakt vad han åkte dit för

/ Hannes

har själv inga problem att tex låna ut min hoj, den är helförs. (inte för att man hoppas/räknar med att dem/en själv ska klota) samt att man känner väl folket man lånar ut hojjen till..

Wiseguy skrev:
Vilken lag bryter man då ?
Vad döms man för i sådanna fall ?
Medhjälp till rattonykterhet...eller...

Man är skyldig att se till att föraren är nykter och har körkort när man sitter som passagerare i ett fordon. Vet inte vilken lag eller vilket straff, men det kan vara så att man döms på samma sätt som föraren (dvs rattonykterhet).

HanneZ skrev:
Min kompis åkte dit för några år sedan när en onykter nisse körde hans bil. Kan höra med honom o fråga exakt vad han åkte dit för
Vore tacksam.
Inte för att jag misstror att det inte skulle vara så. Utan bara för att jag vill veta, för jag har ingen koll på det hela själv.

Här finns förresten lagen om rattonykterhet. Men där fick jag inte fram något vettigt.

Saken e inte svårare än såhär.
Att straffas för någon annans gärning e fel.
Att killen körde är ingen annans fel än han själv, såvida han inte gjorde det under hot.
Sen att låna ut sin hoj i vetskap att den kommer att användas olagligt e en sak försig, men att bli klandrad för olyckan e sjukt.

Wolfskin skrev:
Saken e inte svårare än såhär.
Att straffas för någon annans gärning e fel.
Att killen körde är ingen annans fel än han själv, såvida han inte gjorde det under hot.
Sen att låna ut sin hoj i vetskap att den kommer att användas olagligt e en sak försig, men att bli klandrad för olyckan e sjukt.
Så om du ser nån som håller på att cykla ut för ett stup(som inte ser stupet) så tycker du att det är helt ok att inte ropa eller säga till. Det är ungefär lika vettigt som att låna ut en motorcykel till en onykter person

Wiseguy, har skickat icq mess till honom, svarar så fort han svarar :)

/ Hannes

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...